اسلام امام خمینی(ره) از دیدگاه رهبری
کد خبر: 4061727
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۳

اسلام امام خمینی(ره) از دیدگاه رهبری

رهبر معظم انقلاب به عنوان خلف صالح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بیانات مختلفی درباره دیدگاه امام خمینی(ره) پیرامون اسلام ناب محمدی(ص) سخن گفته‌اند که در آستانه فرارسیدن سالگرد ارتحال امام(ره) مروری بر فرازهایی از این سخنان داریم.

امام و رهبریرهبر معظم انقلاب در تاریخ 14 خردادماه سال 1400 و به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند:

«امام در مورد اسلام، بیانات روشن و محکم و قاطعی دارند. اسلام در نظر امام یک اسلامی است که عدالتخواه است، ضدّ استکبار است، ضدّ فساد است؛ اسلامی که امام به آن معتقد است ضدّ استکبار است؛ یعنی ضدّ آمریکا است؛ ضدّ سلطه‌طلبی بیگانگان است، ضدّ دخالت بیگانگان و قدرتهای بیگانه در امور داخلی کشور است؛ ضدّ زانو زدن در مقابل دشمن است.

اسلامِ ضدّ فساد؛ اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژه‌خواری است و این چیزهایی که مشخّص می‌شود در زمینه‌های حضور فساد در بعضی از بخش‌ها، قطعاً این‌ها نقطه‌ مقابل اسلام است. اسلام، اسلامی است که با فساد مبارزه کند؛ دولتی اسلامی آن دولتی است که با فساد مبارزه کند. ضدّ تحجّر؛ [یعنی] افکار عقب‌مانده‌ قدیمیِ این جوری را وارد میدان زندگی کردن، از فکر نو اسلامی و فکر نو امام بزرگوار فاصله گرفتن.

اسلام، ضدّ اشرافی‌گری است؛ اسلام طرف‌دار محرومان است. اسلام ضدّ اختلاف طبقاتی است، ضدّ فاصله‌های ]بین[ فقر و غنی است؛ این‌ها در بیانات امام روشن و واضح است؛ هم در وصیّت‌نامه هست، هم در این حدود بیست و چند جلد بیانات امام که چاپ شده؛ ملاحظه کنید. حالا ما که خودمان مستقیماً از زبان خود امام شنفته‌ایم؛ آن‌هایی که نبودند و ندیدند، این‌ها به این بیانات مراجعه کنند؛ متن فرمایشات امام روشن است».

همچنین معظم‌له در تاریخ 14 خردادماه سال 1389 درباره اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی در اندیشه امام(ره) فرمودند: «اولین و اصلی‌ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان.

در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بی‌تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهی، اسلام بی‌تفاوت در مقابل دست‌اندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه‌ این‌ها می‌سازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: اسلام آمریکائی».

انتهای پیام
captcha