پرکردن خلأهای فرهنگی رویکرد آستان قدس در حوزه نشر است
کد خبر: 4061572
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

پرکردن خلأهای فرهنگی رویکرد آستان قدس در حوزه نشر است

تولیت آستان قدس رضوی پرکردن خلأهای فرهنگی و انتشار کتاب‌هایی فاخر و شایسته متناسب با نیازهای جامعه با هدف اعتلای معرفت دینی و نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی را رویکرد این آستان مقدس در حوزه نشر دانست.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در آیین رونمایی از تازه‌های نشر و بازگشایی فروشگاه کتاب رضوی در شهر مقدس قم، ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه مبارک کرامت، فرهنگ را اولویت نخست آستان قدس معرفی و اظهار کرد: در آستان قدس از حیث زیرساخت‌های زیارتی و فضاهای آموزشی اقدامات بسیار خوبی در گذشته انجام شده، به طوری‌که امروز از این حیث نیازی احساس نمی‌شود، لذا بیشترین اهتمام این آستان مقدس در حوزه فرهنگ است.

وی در ادامه به این روايت امام رضا(ع) که می‌فرمایند «فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعُونا، مردم اگر زيبايى‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پيروى مى‌كنند»، اشاره و هدف بزرگ این آستان مقدس را تحقق اين روایت معرفی و تصریح کرد: اگر سخن امام رضا(ع) و حضرات معصومین(ع) به درستی به مردم منتقل شود، تبعیت خواهند کرد و اگر امروز جامعه با معارف آن حضرات فاصله دارد، ما نتوانسته‌ایم به درستی وظیفه خود را در انتقال معارف بلند اهل بیت(ع) به جامعه انجام دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: اهالی دانش و تحقیق در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید بر روی تبيين، تفسير و چگونگی تحقق اين سخن حضرت رضا(ع) فعالیت علمی انجام دهند و آستان قدس را در این راه کمک کنند.

وی در ادامه به جایگاه حضرت ثامن‌الحجج(ع) در قلوب مردم ایران اشاره و اظهار کرد: امام رضا(ع) بسیار مورد عشق، علاقه و محبت مردم هستند و این موضوع در این چندسالی که توفیق خدمت در آستان قدس را داشته‌ام بیش از پیش برایم روشن شده است.

مروی با طرح این سؤال که چه میزان توانسته‌ایم در حوزه‌های معرفتی و عمق‌بخشی دینی پاسخگوی احساسات پاک و نورانی محبان و زائران حضرت رضا(ع) باشیم؟ بیان کرد: در حوزه‌های معرفت‌افزایی و عمق‌بخشی به مسائل دینی کارهای فراوانی باقی مانده و آستان قدس در این حوزه به دنبال انجام اقدامات تأثیرگذار و فاخر است.

وی با تأکید بر اهمیت مقوله‌های فرهنگی، فرهنگ را هویت و موجودیت جامعه دانست و تصریح کرد: آستان قدس رضوی در حوزه فعالیت‎های فرهنگی به هیچ عنوان نگاه سوداگرانه و تجارت مآبانه نداشته، بلکه در این عرصه حاضر به هزینه است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به رویکرد آستان قدس در حوزه کتاب و نشر اشاره و اظهار کرد: در حوزه نشر کتاب کیفیت به مراتب نسبت به کمیت ارجحیت دارد و آستان قدس در حوزه تحقیق، نشر و تألیف به هیچ عنوان نگاه کمیت‌گرا ندارد.

وی افزود: تلاش داریم کتاب‌هایی چاپ کنیم که خلأهای فرهنگی را پر کند ولو اینکه عناوین کتاب‌های چاپ شده بسیار محدود باشد، به عبارتی بیش از تعداد عناوین کتب منتشر شده، اثرگذاری کتاب‌ها مورد توجه است.

مروی به اهمیت‌ جایگاه نشر در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: باید میان کتاب‌های تألیف شده و مخاطبان پیوند برقرار شود و محصولات فرهنگی باید به درون جامعه نفوذ پیدا کنند. سالانه کتاب‌های بسیار خوبی از سوی محققان و پژوهش‌گران منتشر می‌شود، اما مفاهیم کتاب‌ها باید در جامعه امتداد یابد و در زندگی مردم خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها برای انتشار کتاب‌های فاخر باید در نهایت بر تربیت و فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشد، افزود: باید برای امتداد یافتن و ظهور و بروز کتاب‌ها و ثمره تلاش های علمی پژوهشگران عرصه معارف اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی در جامعه تدبیری اندیشیده شود و چگونگی انتقال مفاهیم به جامعه خود نیازمند تحقیق و تدبر است.

مروی تصریح کرد: آستان قدس رضوی در بخش‌های معرفتی و فرهنگی دست نیاز به سوی حوزه‌های علمیه دراز می‌کند و از علما و پژوهشگران برای حمایت این آستان مقدس در اجرای هرچه بهتر فعالیت‌های فرهنگی استمداد می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha