«مالکوم ایکس»؛ الهام‌بخش برزیلی‌ها در تشرف به اسلام
کد خبر: 4061234
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴

«مالکوم ایکس»؛ الهام‌بخش برزیلی‌ها در تشرف به اسلام

در دو دهه اخیر تعداد برزیلی‌هایی که با الهام گرفتن از شخصیت و مبارزات مالکوم ایکس، رهبر مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا و مدافع حقوق بشر به اسلام گرویده‌اند، بسیار افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، تحت تأثیر زندگینامه مالکوم ایکس، نماد مقاومت سیاه‌پوستان، تعداد برزیلی‌هایی که به اسلام گرویدند در دو دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سزار کعب عبدل، هنرمند برزیلی، برای اولین‌بار از طریق زندگینامه مالکوم ایکس که معمولاً در میان جنبش‌های مقاومت سیاه‌پوستان منتشر می‌شود، با اسلام آشنا شد. او به عرب نیوز گفت: بیشتر رپرها مالکوم ایکس را به عنوان الگوی خود می‌دانستند، اما مسلمان بودن او معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

سزار که یک همکار مسلمان عرب داشت، نسبت به نماز خواندن او کنجکاو شد. زندگی او در سال 2007 پس از تماس با یک واعظ مسلمان مصری که کتاب‌هایی درباره اسلام برای او فرستاد، تغییر کرد.

او می‌گوید: من قبلاً در مورد جنبه‌های فرهنگی و سیاسی اسلام بسیار بدبین بودم. اما بعدها ماهیت واقعی آن را درک کردم.

بعداً در سال 2012، سزار مسجدی را در Jardim Cultura Fisica، محله‌ای فقیرنشین در منطقه Embu das Artes، در سائوپائولو تأسیس کرد. نام این مسجد از  نام سمیه بنت خیاط، همسر یاسر و مادر عمار، اولین زن شهید اسلام و یکی از اصحاب حضرت رسول(ص) گرفته شد.

او می‌گوید: من نام یک زن را انتخاب کردم تا نشان دهم که این تصور که زنان در اسلام تحت ستم هستند، تنها یک دیدگاه غلط است.

با فعالیت‌های فرهنگی سزار برای انتشار پیام اسلام، بسیاری از همکارانش از او الگو گرفتند و به اسلام گرویدند. یکی از آن تازه‌مسلمانان کریم مالک عبدالله، استاد کاپوئرا، (ترکیبی از رقص و هنر رزمی که توسط بردگان آفریقایی در دوران برده‌داری در برزیل (1500-1888 میلادی) ایجاد شد) بود.

کریم به عرب نیوز گفت: کاپوئرا با ادیان آفریقایی ـ برزیلی ارتباط دارد. او می‌گوید: در ابتدا وقتی سزار من را دعوت کرد، در برابر این ایده که به مسجد بروم مقاومت کردم، اما بعد دیدم که اسلام چگونه زندگی او را تغییر داد.

جمال آدسوجی، زیست‌شناس 40 ساله اهل شهر پلوتاس نیز پس از تماشای فیلمی درباره مالکوم ایکس اسلام را کشف کرد. او با تأسف می‌گوید: من به مساجد ریودوژانیرو و سائوپائولو رفت و آمد می‌کردم و گاهی به خاطر عرب نبودن و سیاه‌پوست بودنم مورد تبعیض قرار می‌گرفتم.

در طول سال‌ها، آدسوجی با بسیاری از مسلمانان آفریقایی آشنا شد و با آنها احساس داشتن یک هویت مشترک می‌کرد. وی می‌گوید: مطالعه کردم و متوجه شدم که در قرن نوزدهم خانه‌ها و حتی مدارس اسلامی در شهر من وجود داشته است.

وی افزود: اسلام ابتدا با آفریقایی‌ها وارد برزیل شد، بنابراین بخشی از هویت ما است؛ بخشی که به مرور زمان پاک شد.

اگرچه اسلام در برزیل به دست مهاجران عرب احیا شد، بسیاری از سیاه‌پوستان برزیلی اکنون رهبری جوامع اسلامی این کشور را بر عهده گرفته‌اند. جهاد حماده، یک شیخ برجسته در برزیل، که سوری‌تبار است می‌گوید: اگرچه اسلام توسط مهاجران عرب تثبیت شد، اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. وی افزود: چند وقت پیش، غیرقابل تصور بود که یک نوکیش بتواند رهبری یک نهاد اسلامی را بر عهده بگیرد. اکنون این امر بسیار رایج شده است.

در سرشماری دولتی در سال 2010، حدود 35 هزار  برزیلی خود را مسلمان اعلام کردند. اما فدراسیون اسلامی برزیل این رقم را حدود یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده است.

انتهای پیام
captcha