شرکت‌های دانش‌بنیان؛ نیازمند حمایت صندوق‌های خطرپذیر + صوت
کد خبر: 4061041
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم بیان کرد:

شرکت‌های دانش‌بنیان؛ نیازمند حمایت صندوق‌های خطرپذیر + صوت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من معتقدم به طور عمده فعالیت‌های دانش‌‎بنیان با مخاطره همراه است و باید صندوق‌های خطرپذیر چنین فعالیت‌هایی را تأمین مالی ‌کنند.

مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نقش بانک‌ها در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: حقیقتاً بانک‌ها به‌گونه‌ای شکل نگرفته‌اند که اولویت‌های اقتصاد ملی را اولویت خودشان بدانند، بلکه اولویت خودشان را مبنا قرار می‌دهند.

وی افزود: اولویت‌های بانک‎ها هم در جاهایی است که استفاده‌کننده از تسهیلات بانکی برگشتی بیشتری به بانک‌ها داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برای حمایت از فعالیت‌‎های دانش‌بنیان یا باید تکالیفی را در بودجه وضع کرد یا باید صندوقی را در نظر گرفت که کارکردش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ضرورت ایجاد صندوق خطر‌پذیر

مصباحی‌مقدم بیان کرد: من معتقدم به طور عمده فعالیت‌های دانش‌‎بنیان با مخاطره همراه است و باید صندوق‌های خطرپذیر چنین فعالیت‌هایی را تأمین مالی ‌کنند؛ یعنی ممکن است یک کار دانش‌بنیان به ثمر بنشیند و یا فرجام خوبی نداشته باشد، اما اگر موفق باشد قطعاً سود بسیاری را به دنبال خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:

فین‌تک؛ پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان


وی با بیان اینکه دولت باید از فعالیت‌‎های دانش‌بنیان حمایت‌های خاصی انجام دهد، گفت: به باور من باید از این طریق چنین حمایت‌هایی انجام شود نه از طریق بانک‌ها. تمامی بانک‌های کشور به دنبال منافع خود و موارد زودبازده هستند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل سیر مراحل فنی و مهندسی و تجاری‌سازی، منافع زودبازده بانک‌ها را تأمین نمی‌کنند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره نقش صندوق‌های فعال در بازار سرمایه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: صندوق‌های فعال در بازار سهام متفاوت هستند. بعضی صندوق‌های به عنوان صندوق‌هایی که کم‌ریسک هستند فعالیت دارند، این صندوق‌ها مختص سرمایه‌گذارانی است که خیلی خطرپذیر نیستند و می‌خواهند تا حد ممکن ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند که به اینها ETF می‌گویند. این صندوق‌های ای‌تی‌اف صندوق‌های اقتصادی و مالی هستند که برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها به وجود نیامده‌اند و این‌طور نیست که تأمین مالی‌های متفاوتی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان داشته باشند.

مصباح‌مقدم ادامه داد: همانطورکه گفتم برای فعالیت‌های دانش‌بنیان ما نیازمند صندوق‌های خاصی هستیم که از سوی دولت منابع مالی آن تأمین شود و خطرات را به جان بخرد تا نگذارد که این خطرات متوجه جریان رشد فناوری‌‎های پیشرفته شود.

بورس کالا و شفافیت شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو مجلس خبرگان رهبری به عرضه‌‌ سهام شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سهام در قالب عرضه اولیه گفت: معمولاً دولت می‌خواهد با واگذاری دارایی‌های خود به سهام‌داران در بورس، ارزش دارایی‌های خود را از طریق کشف قیمت مشخص کند و به همین دلیل عرضه اولیه انجام می‌شود و خیلی برروی ارتقای شرایط و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار نیست.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: البته نمی‌توان به طور کلی منکر نقش بازار سرمایه برروی تحقق شعار سال شد، چون بازار سرمایه به‌صورت غیرمستقیم در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش پررنگ بورس کالا در حمایت از دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: بورس کالا آثار مثبت بسیاری بر رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال و کارآفرینی خواهد داشت. بورس کالا هم شفافیت را به دنبال دارد و هم اینکه قیمت‌ها از طریق این بازار به صورت شفاف، آزاد و مبتنی بر عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

به گفته مصباحی‌مقدم، از طریق بورس کالا شرکت‌های دانش‌بنیان با تسهیل‌گری‌های بیشتری در تولید و عرضه محصولاتشان مواجه خواهند بود.

مصباحی‌مقدم در پایان گفت: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان شاخص خوب و کارآمدی برای سنجش پیشرفت اقتصادی کشور به شمار می‌روند و به نوعی می‌توان گفت نقش اصلی و اساسی را در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور دارد، چون هم به ارزآوری کمک خواهند کرد و هم به افزایش ارزش و مقیاس تولیدات کمک می‌کنند و از همه مهمتر اینکه اشتغال‌آفرین هستند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha