تدوین تاریخ انقلاب نیازمند جهاد تبیین است
کد خبر: 4060846
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
رحیم‌پورازغدی:

تدوین تاریخ انقلاب نیازمند جهاد تبیین است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) معتقد بود اگر مفاهیم انقلاب درست منتقل نشود، ممکن است افرادی شعارهای انقلاب را عوض کنند، گفت: تدوین تاریخ انقلاب، جهاد تبیین را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با عنوان «امام خمینی خورشید قرن»، نهم خردادماه، از سوی کمیته دانشگاهیان ستاد بزرگداشت ارتحال امام در حسینیه جماران برگزار شد.

حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با اشاره به اینکه امام خمینی‌(ره) چندماه پیش از رحلتشان در نامه‌ای خطاب به یکی از شاگردانشان به نام سیدحمید روحانی، در باب ضرورت تبیین درست انقلاب به آیندگان در قالب مأموریتی، تأکیداتی را بیان کرده‌اند، گفت: بسیاری از موارد این نامه امروز به نسل جدید و جوان مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ و جغرافیا حقیقتی هستند که مفهوم واقعیت بشری را تغییر می‌دهند، گفت: تاریخ به‌طور طبیعی مفهوم واقعیت را تفکیک می‌کند. در این حسینیه اگر نگوییم چند هزار، اما قطعا صد‌ها شهید از اینجا مستقیم به سمت جبهه رفتند و دیگر بازنگشتند. حال و هوای تاریخ در آن زمان با حال و هوای امروز و حضور شما در این حسینیه بسیار متفاوت است و این ماهیت تاریخ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امام شخصیت خاصی بود که لبخندها، اشک‌ها، عشق‌ها، عقلانیت، معنویت و روح عدالت‌خواهی را از این حسینیه به کل جهان اسلام و بلکه به کل قلمرو حیات بشری به تدریج پمپاژ می‌کرد، گفت: تفاوت امام با دیگران این بود که وقتی خدا را صدا می‌زد، گویی از خدای دیگری حرف می‌زد که حی، سمیع، بصیر، علیم، قدیر، شاهد و رفیق بود، اما خدای ما خدای مرده است. خدای او خدای زنده و رفیق بود.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به اینکه امام یک موحد تمام عیار بود و بچه‌هایی را تربیت کرد که در جنگ تنها به یاد خدا بودند، گفت: امام هیچگاه کلاس رسمی فقه و عرفان نگذاشت، ولی توانست هزاران عابد، عالم و مجاهد که خیلی هم سواد نداشتند، تربیت کند. ما شیوه کار انبیاء را در وجود فردی غیر از انبیاء یعنی امام خمینی (ره) می‌بینیم و لمس کردیم که چطور قدرت‌های بزرگ جهان به نام خدا شکستنی هستند.

وی ادامه داد: امام می‌گفت کسانی که از شاه می‌ترسند توحیدشان ضعیف است و کسانی که از آمریکا هراس دارند تهذیب نفس نکرده‌اند. شاگردان غیرحضوری امام صد‌ها هزار مومن بودند که حرف‌های امام را باور داشتند، به‌گونه‌ای که یک جوان روستایی که نه عرفان و نه سلوک خوانده بود یک موحد کامل به حساب می‌آمد؛ ما در جنگ و انقلاب دیدیم که این بچه‌ها چه طور به امام فکر می‌کردند و این همان تربیت توحیدی است.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال از اتفاقاتی که در حسینیه جماران روی داده می‌گذرد و نسل امروز نمی‌داند که اینجا چه خبر بوده است، اظهار کرد: در این حسینیه بچه‌هایی تربیت شدند که عاشق شهادت بودند و برای اینکه کمتر بخورند و بیشتر کار کنند و اینکه کمتر دیده شوند با هم مسابقه می‌گذاشتند. در آن زمان خبری از مادیات نبود و بیشتر خبر‌ها معنوی بود. بچه‌هایی در حسینیه جماران تربیت شدند که در منطقه برای خود قبر می‌کندند و شب‌ها نماز شب می‌خواندند و در عملیات‌ها نیز خود را به خطرناک‌ترین محور‌ها می‌رساندند؛ اینگونه بود که امام توانست با این امت، کل قدرت‌های جهان و منطقه را درهم بشکند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که برخی‌ها تلاش می‌کنند تا جای جلاد و شهید، ظالم و مظلوم و حق و باطل را عوض کنند و نهضت امام و فرزندان ایشان را که قربانیان تروریست بودند، به عنوان خشونت‌طلب معرفی کنند اما به هر شکل فرزندان امام قهرمان زهد و ساده‌زیستی در زمان خود بودند.

رحیم‌پورازغدی با تاکید بر اینکه امام در نامه خود به سیدحمید روحانی تأکید می‌کند که انقلاب‌کردن با همه عظمتش یک طرف و تبیین تاریخ انقلاب و اهداف و مبانی آن هم یک طرف، گفت: اگر ما بزرگ‌ترین انقلاب را هم انجام دهیم، ولی به تبیین آن نپردازیم، قطعا در زمان خودش حبس می‌شود، پس تدوین تاریخ انقلاب جهاد تبیین را می‌طلبد؛ با این اوصاف اگر حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) نیز نبودند، معلوم نبود که در کربلا چه اتفاقی رخ داده بود.

وی با اشاره به اینکه امام در این نامه تلاش برای به ثمر نشستن انقلاب و تبیین درست ارزش‌های آن را مورد توجه قرار داده است، گفت: باید تاریخ آن‌طور که بوده ثبت و تبیین شود؛ لذا رسالت بزرگی که امروز ما بر عهده داریم، این است که مواظب باشیم تا مفاهیم و مبانی انقلاب جابجا نشوند. اما متأسفانه شاهدیم که در رسانه‌های معاند با شیطنت این کار را می‌کنند. معتقدم اگر در زمان جنگ ابزاری مانند موبایل وجود داشت ما امروز می‌فهمیدیم که جوانان در جبهه چه صحنه‌هایی را خلق کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متأسفانه تاریخ امروزه آن‌طور که مورخان می‌خواهند نوشته می‌شود و گزینشی شده است، گفت: مورخان هرجا که پول گرفته‌اند، بخشی از تاریخ را ثبت کرده‌اند و برخی هم ثبت نشده است و سندی برای آن‌ها موجود نیست. اکثر کتاب‌های تاریخ طبق دستور نوشته شده است و از ابتدا می‌دانند که پایان این کتاب تاریخ چیست. به همین دلیل است که در روایت و احادیث هم سندشناسی کرده و آن‌ها را بررسی می‌کنند.

وی افزود:‌ امام بر این موضوعات تأکید داشتند و معتقد بودند اگر این تبیین به درستی انجام نشود، آن‌قدر در مورد ما بد خواهند نوشت که گاهی جای سیاه و سفید تغییر خواهد کرد. امام می‌گفت دشمن از تیپ‌های مختلف مدام علیه انقلاب دروغ می‌نویسد و تاریخ دروغی را ثبت می‌کنند، به گونه‌ای که معنای تاریخ را هم تغییر می‌دهند. امام تأکید داشتند که تمام تلاشتان را بکنید تا هدف قیام مردم را به نسل بعد و کل جهان بفهمانیم و تبیین کنیم.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه مقایسه پیشرفت‌های امروز با عقب ماندگی‌های زمان شاه اصلا قابل قیاس نیست، اما امروز دشمنان مدام در مورد انقلاب دروغ می‌نویسند، ادامه داد:‌ عدالت اقتصادی و پیشرفت اقتصادی جزو اهداف انقلاب بوده، اما مردم هیچ‌گاه شعار اقتصادی ندادند و شعار آن‌ها برابری، برادری و برقراری حکومت عدل علی(ع) بوده است، ولی عده‌ای امروز تلاش می‌کنند که این شعار‌ها را تغییر دهند و جریان استقلال‌طلب را به عنوان جریان وابسته معرفی کنند. در زمان انقلاب یک شعار اقتصادی در راهپیمایی‌های انقلاب وجود نداشت. از اولین شعار‌ها استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و با این شعار‌ها نهضت انقلاب شروع شد و با همین‌ها شهید دادیم. امام می‌گفت اگر ما تلاش نکنیم، نهضت عدالت‌خواه را تبدیل به ضدعدالت نشان می‌دهند و مبانی انقلاب اسلامی را تغییر داده و انقلاب را به ضد انقلاب تغییر خواهند داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انقلاب‌شناسی نیازمند جهاد تبیین و مطالعه دقیق است و این اتفاق باید بیفتد، چون دشمنان کتاب‌های متعددی می‌نویسند و به بیان خاطرات دروغ و جعلی می‌پردازند. دشمنان امروز مدام به تولید فیلم و مستند می‌پردازند تا ذهنیت نسل‌های بعدی کشورمان را دور بزنند. مثلا ممکن است در آینده این ذهنیت را در مورد ترور افرادی همچون شهید فخری زاده در فرزندان ما ایجاد کنند که آن‌ها اهداف دیگری غیر از دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای داشتند.

وی ادامه داد: ما در این جریان از پس نسل انقلاب بر نیامدیم، ولی باید برای نسل بعد متوجه این تفکر باشیم. همانطور که بعد از پیامبر(ص) جریان‌های مختلف و مخالف ایجاد شد. تاریخ جهان پر است از تحسین یا دشنام خاص علیه عده‌ای خاص که امام می‌گوید کاش می‌شد تاریخ را به صدا و فیلم تبدیل کرد و خود مردم بگویند که چه کردند و تاریخ اینگونه ثبت شود.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به اینکه پایه‌های انقلاب اسلامی بر دوش پابرهنگان است و این انقلاب برای افراد متوسط به پایین بود و امام می‌گفت من یک موی شما کوخ‌نشینان را با تمام کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم، گفت: شما باید نشان دهید که مردم ما چگونه علیه ظلم و ارتجاع قیام کردند و اسلام ناب را به جای اسلام سرمایه‌داری، اسلام آمریکایی، اسلام در خدمت دیکتاتوری، تشیع لندنی و... پذیرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در  آن زمان، فضای حاکم بر حوزه‌های علمیه فضای انقلابی نبود، گفت: پیش از انقلاب فضای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه منجمد و دچار جمود بود و انقلابیون چه در دانشگاه و چه در حوزه‌های علمیه در اقلیت قرار داشتند؛ با این وجود کسانی هم که آگاه بودند، جرأت نداشتند که دست به قیام بزنند. امام می‌گوید، حوزه‌های علمیه آن زمان هر حرکتی را بر مارکسیست و کمونیست متهم می‌کردند و حتی به ما می‌گفتند تارک‌الصلاه شده‌اید. به ما می‌گفتند شیعه انگلیسی و همه را از ما می‌ترساندند و در این وسط، اقلیتی از عالمان دین‌باور دست در دست مردم فقیر و زجرکشیده خودشان را به آتش و خون زدند و حرکت کردند تا انقلاب رخ داد و سایرین هم به آن‌ها پیوستند و در آخر پیروز شدند.

ارسالی//فوری//تدوین تاریخ انقلاب جهاد تبیین را می‌طلبد/ مراقب باشیم مفاهیم و مبانی انقلاب جابه‌جا نشوند

رحیم‌پورازغدی اظهار کرد: سؤالی که وجود دارد، این است که آیا تضمینی برای ماندگاری انقلاب وجود دارد؟ امام در این رابطه می‌گوید که چنین چیزی نیست و خدا چک سفید امضا به کسی نداده با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که خداوند انقلاب را حفظ کند، ولی شرط حفظ انقلاب این است که ما پاک، صادق و مجاهد باشیم و اگر در راه خدا تلاش کنیم، خدا نیز نتیجه تلاش ما را خواهد داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران نخستین کشوری است که در این صد سال یک انقلاب مردمی موفق در آن اتفاق افتاد و توانست با سربلندی خود را از سیطره نظام سلطه نجات دهد، افزود: امام خمینی‌(ره)، نشان داد که خط دیگری از مردم سالاری پیش روی ملت است. البته این انقلاب خیلی سخت شروع شد و از همه طرف و از تمام نقاط مختلف و بخش‌های داخلی و خارجی به آن فشار می‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که مردم به صحنه نیایند هیچ انقلابی رقم نمی‌خورد و قطعا هیچ انقلابی به اندازه انقلاب ما مردمی نبوده است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که تاکنون هیچ رژیمی، اصل موجودیت خود را به رأی و همه‌پرسی نگذاشته است و هیچ رژیمی با رأی مردم روی کار نیامده است و تنها کشوری که حتی پس از انقلاب، اصل انقلاب را به همه‌پرسی گذاشت، باز هم ایران بود.

رحیم‌پورازغدی ادامه داد: امام، ایمان به غیب داشت و باور به این داشت که مردم پوسته هستی هستند. امام می‌گفت اگر هدفتان معنوی باشد، شکستتان هم پیروزی است و اگر هدفتان مادی باشد، پیروزیتان هم شکست است. امام معتقد بود آنکه این قدرت را به مردم و انقلاب داد، خدا بود و می‌گفت دنیا بدترین هدف و بهترین وسیله است. معتقد بود اگر معنویت جایگزین مادیت شود، فرق بین ایمان و کفر مشخص خواهد شد. امام از ابتدا می‌گفت که من کاره‌ای نیستم و ما، چون از خدا اطاعت کردیم، پیروز شدیم؛ او معتقد بود ملتی که می‌ترسد تن به ذلت می‌دهد و شرف برای این ملت مهم نیست، ولی ملتی که نترسد، شرق و غرب از او می‌ترسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب وضع اقتصادی از امروز خیلی بدتر بود به گونه‌ای که ابتدایی‌ترین نیاز‌های مردم وجود نداشتند و یا تأمین آن‌ها کوپنی بود، اما با این وجود در آن فضای سخت بچه‌های انقلاب در معنویت و خدمت به مردم از هم سبقت می‌گرفتند، تصریح کرد: امام به غیب ایمان داشت و ادا هم درنمی‌آورد به گونه‌ای که یک بار رهبر معظم انقلاب از او پرسیده بودند که شما از چه زمانی برای تشکیل حکومت اسلامی برنامه‌ریزی کردید که امام در پاسخ گفتند هیچ‌وقت.

ارسالی//فوری//تدوین تاریخ انقلاب جهاد تبیین را می‌طلبد/ مراقب باشیم مفاهیم و مبانی انقلاب جابه‌جا نشوند

به گزارش ایکنا، پایان‌بخش این مراسم رونمایی از کتاب صوتی خط امام و تعلیم و تربیت از منظر امام، با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بود.

انتهای پیام
captcha