مراقب متروپل‌های مشابه در شیراز باشیم
کد خبر: 4060570
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲

مراقب متروپل‌های مشابه در شیراز باشیم

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تسلیت حادثه آبادان گفت: باید بپذیریم که آبادان قربانی عدم تمکین به قانون و برخی قوم و خویش و دوست‌بازی‌ها و ترجیح منافع شخصی بر مصالح جمعی است، لذا باید مراقب متروپل‌های مشابه در شیراز نیز بود.

سیدابراهیم حسینی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز به گزارش ایکنا از فارس، سید ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز، 8 خرداد در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا حادثه آبادان را تسلیت گفت و افزود: باید بپذیریم که آبادان قربانی عدم تمکین به قانون و برخی قوم و خویش و دوست‌بازی‌ها و ترجیح منافع شخصی بر مصالح جمعی است، لذا باید مراقب متروپل‌های مشابه در شیراز نیز بود که ضرورت دارد شورا و شهرداری با حساسیت جدی به این موضوعات بپردازند.

وی همچنین به اجرای سرود «سلام فرمانده» در شیراز اشاره کرد و افزود: اجرای این سرود موجی از شور و نشاط و عرض ارادت به حضرت ولیعصر(عج) را در میان آحاد مردم ایجاد کرد و منجر به حرکت عظیم مردمی شد که مقابله تمام قد دشمن قدار نیز نتوانست مانع این موج گسترده شود.

حسینی تأکید کرد: مردم با وجود تمام مشکلات و گرفتاری‌هایی که در این مرحله از زمان داشتند، شور و نشاط از خود به نمایش گذاشتند. جا دارد که از همه مردم عزیز و برنامه ریزان این حرکت ملی تقدیر و تشکر کرد. در کنار این مسئله چندین نکته را باید در نظر داشت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: تجربه این سرود نشانگر آن بود که مردم از کارهای فاخر فرهنگی به شدت استقبال و با آن همراهی می‌کنند لذا ضرورت دارد که سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری خودرا از برنامه‌های جزئی رویدادی آزاد کرده و برای حمایت از چنین محصولات فاخر و اثرگذار فرهنگی برنامه‌ریزی کند.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که زیرساخت‌های حضور با نشاط مردم و ابراز نشاط اجتماعی متاسفانه در شهر مقدس شیراز ضعیف است، به عنوان مثال در بحث اجرای سرود  به علت امکانات ضعیفمان در شهر نتوانستیم سیل حضور مردم و عشق وافر مردم به اهل بیت(ع) خصوصا امام زمان(عج) را آنچنان که باید به صحنه نمایش و دید عمومی بیاوریم.

حسینی همچنین گفت: یک تیم فوتبال در لیگ برتر داشتیم که حتی یک زمین مناسب جهت بازی‌های خانگی خود نداشت و آن‌قدر این تیم حمایت نشد تا به لیگ دسته اول سقوط کرد. امکانات برای ورزش و تفریح و استراحت مردم ضعیف است. پیاده‌رویی احداث می‌شود لیکن به دلیل چند عارضه حاشیه‌ای، بجای رفع عوارض، تصمیم به برچیده شدن پیاده رو گرفته می‌شود. حتی جهت زیارت شهروندان و یا اقامه نماز جمعه مشکلاتی بر سر راه  مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه این موضوعات نیاز به تدبیر و چاره‌اندیشی مسئولان دارد، افزود: سال گذشته مدام بیان کردیم که مردم سرمایه اجتماعی هستند و اعتماد مردم برای مهم است، اکنون مردمی که با تمام مشکلات در حال دست و پنجه نرم کردن هستند لیکن در عین حال بدین‌گونه نشاط اجتماعی خود را نشان می‌دهند، اگر خدای ناکرده با بی‌توجهی یا کم توجهی مسئولان مواجه شوند و اگر احساس کنند که برخی از ما درحال سوءاستفاده از جایگاه شغلی خود هستیم، اگر ببیند که ما اسم خود را انقلابی گذاشته لیکن رفتارهای نامناسب از ما سر می‌زند سلب اغتماد خواهند کرد.

حسینی بیان کرد: در جایی که شاهدند که ما علی‌رغم وجود سیل جوانان بیکار به دنبال جذب الگوهای خاص و اشخاص با ژن خوب هستیم، آیا این نمک پاشیدن بر زخم مردم نیست؟ آیا نباید به مردم حق داد که بایت این مسائل از ما عصبانی باشند؟ آیا این یک گناه نابخشودنی نیست؟

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: زمانی‌که کسی وارد این شهر مقدس می‌شود از نشاط اجتماعی، از رفاه عمومی، از عدالت در توزیع فرصت ها و امکانات ، از رفتار مسئولان، از رضایتمندی مردم ، از امید به آینده مردم مخصوصا جوانان باید احساس کند که وارد سومین حرم اهل بیت(ع) شده است. فراموش نکنیم  که همه جای شیراز سومین حرم است، باید به فکر آبادانی و پیشرفت تمام بخش‌های شهر شیراز با محوریت حرم احمدبن موسی(ع) باشیم. برکت وجودی حرم در همه نقش‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم باید محسوس باشد که متاسفانه در حال حاضر چنین نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورای ششم در آغاز کار چشم انداز و 72 رویکرد را تصویب و اعلام کرد، گفت: بنا بر این بود که بحث برنامه پنج ساله را در دستور کار داشته باشیم که چون با ایام تصویب بودجه 1401 مواجه شدیم، در بازه زمانی دی ماه، صرفا شاخص‌های سال اول تنظیم و اعلام شد. در حال حاضر این برنامه پنج‌ساله در شهرداری در حال نهایی شدن است و مطابق برنامه دوم مرداد‌ماه برنامه شیراز 1404 به فضل خدای متعال تصویب و رونمایی می‌شود.

حسینی اظهار کرد: در نیمه دوم سال 1400 متمم بودجه با افزایش پنجاه درصدی تصویب شد، یعنی بودجه از رقم شش هزار و صد و شصت میلیارد توامان به نه هزار و دویست و هفتاد و چهار میلیارد تومان افزایش یافت. پس از آن هم بودجه پانزده هزار میلیاردی  به تصویب رسید.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: سابقا در مورد تصویب بودجه اما و اگرهایی وجود داشت که در جلسات کارشناسی  اصل افزایش بررسی و به لحاظ کارشناسی پذیرفته شد، پس از آن هم کمیته تحقق بودجه مرکب از اعضای شورا و شهرداری تشکیل و بودجه به میزان 97 درصد محقق شد که نسبت به سال‌های قبل درصد خوب و قابل قبولی محسوب می‌شود. در صورت  برنامه‌ریزی صحیح  و وجود هماهنگی لازم، بیش از بودجه پانزده هزار میلیاردی نیز در سال 1401 محقق خواهد شد.

وی با طرح این سئوال که چرا شهرداری توان پرداخت بدهی‌های خود را علی‌رغم تحقق بودجه 1400 ندارد، افزود: بخش غیر نقدی بودجه 1400 از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم بیشتر محقق شد و درآمد نقدی شهرداری کمتر از آنچه پیش‌بینی کردیم محقق شد. به عبارتی املاک عمومی شهرداری رشد بسیار خوبی داشت اما نقدینگی کمتری وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه در بخش اوراق مشارکت و وام تقریبا آنچه که پیش‌بینی شده بود محقق شد، گفت: در بخش فروش املاک که دو هزار و سیصد میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، در روزهای آخر اسفند ماه با هماهنگی بین شورا و شهرداری تصمیم گرفته شد که هزار و هشتصد میلیارد تومان فروش املاک از برنامه حذف شود بنابر این هزار و هشتصد میلیارد تومان املاکی که بنا بود سال 1400 فروخته شود، به فروش نرسید و جزو سرمایه شهر حفظ شد.

وی با ذکر این نکته که سال اول مالی شورای ششم رو به پایان است، گفت: وضعیت  در حوزه درآمدی بسیار خوب بوده است لیکن جهت نیل به اهداف مشترک شورا و شهرداری، نیازمند اقدام انقلابی در بخش هزینه‌ای هستیم. مشکلی که ما با آن مواجه هستیم آن است که در حال حاضر هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم، پیمانکارانی که اشخاص بسیار محترمی هستند و در همه جا همکار و همراه شهرداری بوده‌اند و سرمایه خود را برای عمران و آبادانی شهر به میان گذاشته‌اند.

حسینی بیان کرد: طی صحبت به عمل آمده با پیمانکاران و استماع دیدگاههای ارزشمند ایشان به عنوان انسان‌هایی صبور و متعصب به شهر مشخص شد که آمادگی همه نوع همکاری با شهر را دارند و چنانچه شهرداری بدهی‌های ایشان را بپردازد مجددا آن را در همین شهر سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی همچنین گفت: در خصوص بدهی‌هایی که از قبل به جا مانده است لازم به ذکر است که تنها مبلغ یک فقره وام که در سال 1395 توسط شهرداری اخذ شده است هزار و بیست و پنج میلیارد تومان است که در بهمن ماه مبلغ آن به دو هزار و نهصد و شصت میلیارد تومان  افزایش یافته است و متأسفانه در حال حاضر بنا به نظر دوستان در شهرداری بیش از سه هزار و دویست میلیارد تومان بدهی از محل همان یک فقره وام بر عهده داریم.

حسینی با بیان اینکه بدهی‌های مربوط به اوراق مشارکت نیز بیش از هزار و هفتصد میلیارد تومان است، افزود: همیشه در شش ماه اول درآمد شهرداری از نقدینگی محل عوارض کم و بین بیست و جهار تا بیست و شش درصد است. از سوی دیگر پروژه‌های عمرانی که در حال حاضر به عنوان اقدامی انقلابی در دستور کار قرار گرفته‌اند نیازمند حمایت مالی هستند. هزینه‌های جاری شهرداری و سایر مسائل و مشکلات نیز وجود دارند. حال چه باید کرد؟

وی با تصریح اینکه چندین اقدام انقلابی در این مسئله لازم است، گفت: مقرر بود شهردار کمیته تحقق بودجه که سابقا مصوب شده است را جدی گرفته که متاسفانه مدتی است که تشکیل نشده و تعطیل است. رییس محترم کمیته نیز که رئیس شوراست نیز متاسفانه این موضوع را پیگیری نکرده است.

حسینی بیان کرد: نکته دیگر آن است که در حال حاضر در بودجه سال 1401 امکان فروش چهار هزار میلیارد تومان ملک برای شهرداری وجود دارد. برخی از این املاک شناسایی و قیمت‌گزاری شده‌اند و حتی به مرحله مزایده نیز رسیده‌اند و جای تعجب دارد که به چه دلیل شهرداری اقدامی صورت نمی‌دهد. اگر تصور می‌کنید که با حفظ املاک قیمت آن‌ها افزایش خواهد یافت باید متوجه باشید که از سوی دیگر کنتور بدهی‌های شهرداری با سرعت بیشتری در بانک شهر در حال عدد و رقم انداختن است.

به گفته وی، امکان دیگری که وجود دارد، اختیار تهاتر املاک است. سال گذشته این امکان به شهردار ضمن اعطای امکان تشویقی به عنوان اوراق بستانکاری داده شده است. انتظار می‌رود اگر امسال هم مصوبه جدیدی لازم است، شهرداری اقدام کند تا شورا نیز همکاری لازم را داشته باشد. ما انتظار داریم که شهردار و معاونین ایشان به میدان آمده و شهر را از شر سودهای مضاعفی که توسط بانک شهر اخذ می‌‌شود نجات دهند.

حسینی یادآور شد: یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان سرمایه‌گذاری وجود دارد که با تمام هزینه‌هایی که برای شهرداری در سال 1400 ایجاد کرد، هیچ آورده‌ای به لحاظ سرمایه‌گذاری برای شهرداری نداشته است. مدیریت تغییر یافته، رویکردها عوض شده لذا انتظار داریم همانگونه که تکلیف بودجه نیز است، حداقل به اندازه بودجه که پانزده هزار میلیارد تومان است، شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این شهر در راستای تحول در زندگی مردم شیراز باشیم.

انتهای پیام
captcha