بر خط جامعه؛ از حذف ویزای اربعین تا وام شهریه مدارس غیردولتی
کد خبر: 4059889
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۷

بر خط جامعه؛ از حذف ویزای اربعین تا وام شهریه مدارس غیردولتی

انتخاب رئیس جدید جهاددانشگاهی، ثبت انگشتر شهید سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس، حذف ویزای زائران اربعین، اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی ویژه شهریه مدارس غیردولتی و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ برگزاری مرحله کشوری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، مراسم تجلیل از برگزیدگان رویداد ۳۱۳، موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شد، اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی ویژه شهریه مدارس غیردولتی، توضیحات سخنگوی ستاد امر به معروف درباره بودجه این ستاد، ویزای زائران اربعین حذف می‌شود، «بازی‌دانان» ۱۱ بازی رومیزی ایرانی ساختند، روابط عمومی‌های برتر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی تقدیر شدند، برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر دهقانی فیروزآبادی رئیس جهاددانشگاهی شد، انگشتر سردار سلیمانی به‌عنوان میراث دفاع مقدس ثبت شد، سامانه‌ شناسایی دستفروشان مترو راه‌اندازی شد، میزبانی مردم لواسان از پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس، وقوع زمین‌لرزه ۵.۵ ریشتری در سیستان و بلوچستان، معرفی نرم‌افزار اندرویدی صحیفه سجادیه، نقش سبک برون‌ریزی عاطفی اسلامی در ارتقای آرامش معنوی خانواده و حق طلاق به زنان بدهید/ تغییر قوانین مشکلات مهریه را حل نمی‌کند را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برگزاری مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان

نشست خبری مرحله کشوری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، با حضور جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا فریدزاده؛ رئیس سازمان دانشجویان این سازمان طی روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت برگزار شد.

در این نشست خبری، رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به بیان جزئیات مرحله نهایی دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی پرداخت و گفت: دوره دهم با حضور ۴۰۰ تیم در سطح استانی و دانشگاهی در ۳۶ واحد جهاد دانشگاهی آغاز شد. از ۴۰۰ تیم شرکت کننده، ۵۰ تیم به مرحله منطقه‌ای راه یافتند. ۵۶ درصد شرکت‌کنندگان در این دوره آقا و ۴۴ درصد خانم بودند و دانشجویان وزارت علوم با ۴۶ درصد حضور، بیشترین تعداد شرکت‌کننده را تشکیل می‌دهند. دانشجویان علوم انسانی در مقطع کارشناسی نیز بیشترین شرکت‌کنندگان ماه هستند و تاکنون ۵۴ مناظره برخط برگزار شده و ۱۶ تیم به مرحله نهایی راه یافتند که از فردا ادامه مناظرات برگزار می‌شود.

تجلیل از برگزیدگان رویداد ۳۱۳

مراسم تقدیر از برگزیدگان رویداد ۳۱۳ (طرح پیگیری و رفع مسائل فرهنگی، معیشتی و حمایتی روستائیان) با حضور آیت‌الله کازرونی، رئیس هیئت‌امنای کمیته امداد، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رئیس کمیته امداد در این مراسم با تقدیر از همراهی حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی در اجرای طرح ۳۱۳ گفت: طرح ۳۱۳ با حضور طلاب و روحانیون در روستاها، برکات زیادی برای کمیته امداد و خانواده‌های تحت حمایت این نهاد داشت.

وی با بیان اینکه این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی با حضور ۳۱۳ نفر از روحانیون در ۳۱۳ روستا آغاز شد، افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ طلبه و روحانی با حضور در مناطق روستایی در حال خدمت‌رسانی فرهنگی و اجتماعی به جامعه هدف هستند.

موانع کمک دولت به کانون‌های مساجد برداشته شد

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به تشریح این مسئله پرداخت و گفت: از سال ۹۷ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هویت مستقلی پیدا کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه‌ای را برای کانون‌های مساجد ابلاغ کرد که از آن به بعد کانون‌های مساجد نمی‌توانستند از کمک‌های دولتی استفاده کنند. البته قبل از آن هم کانون‌های مساجد هویت مستقل نداشتند و در هیچ جا ثبت نشده بودند.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ رسمی سال ۹۷، ستاد به عنوان یک نهاد مستقل غیر انتفاعی و غیر دولتی با یک هویت مستقل ثبت شد. از آن زمان کانون‌های مساجد دیگر نمی‌توانستند از کمک‌های دولتی استفاده کنند. لذا ستادهای ما در استان‌ها از آنجایی که هویت غیر دولتی و غیر انتفاعی داشتند، نمی‌توانستند از کمک‌های هیچ نهاد دولتی استفاده کنند.

جمعه/////انتخاب رئیس جدید جهاددانشگاهی و ثبت انگشتر شهید سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس

اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی ویژه شهریه مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استاندارد شهریه هنوز برای سال تحصیلی آینده مشخص نشده است، اعلام کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در حال انجام دادن آن هستیم، تخصیص کمک هزینه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای شهریه مدارس است که از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های دانش‌آموزان اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی مدارس غیردولتی هم در قالب همان طرح مدرسه شیشه‌ای است که در سه سطح پیش‌بینی شده است، افزود: تمامی شاخص‌های سامانه مدرسه شیشه‌ای هر روز در حال بهبود است. این بهبود و تقویت برای این است که بتوانیم در قالب این سامانه هم پیگیر تمامی فرآیند‌های مدیریتی در مراکز غیردولتی و هم پیگیر فرآیند تعلیم و تربیت باشیم تا همکاران و یا اولیا دانش‌آموزان بدانند این فرآیند چه شاخص‌هایی دارد، مدارس به چه شیوه تدریس می‌کنند، رتبه‌بندی مدارس به چه صورت است و کدام مدرسه از لحاظ کیفت آموزشی یا کیفیت پرورشی در سطح خوب قرار دارند.

توضیحات سخنگوی ستاد امر به معروف درباره بودجه این ستاد

حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی درباره بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: در جنگ فرهنگی نابرابر فقط مبلغ هدیه بن سلمان شاهزاده سعودی به شبکه ایران اینترنشنال ۶۳ برابر بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کل کشور بوده است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: بودجه‌ای که دولت در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش بودجه در همه زمینه‌ها برای ستاد دیده شده است ۱۱۸‌میلیارد تومان است که این بودجه برای ۳۱ استان و ۴۲۵ شهرستان است و معلوم نیست دقیقاً چه مقداری به ستاد تخصیص پیدا می‌کند در صورتی که پارسال هم ۵۰‌میلیارد تومان بودجه ستاد بود درحالی‌که ۲۹‌میلیارد به ستاد تخصیص داده شد و اگر از بودجه تخصیصی ۵۰ درصد هم به ستاد بدهند به اندازه فروش یک فیلم دینامیت که امر به معروف را تخریب کرده و توسط وزارت ارشاد همین دولت مجوز اکران گرفته نیست.

ویزای زائران اربعین حذف می‌شود

مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با دولت این کشور، گفت: دولت عراق به سفیر ما اعلام کرد که ویزای زائران اربعین برداشته می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: تمرکز جدی ما بر مدیریت گرمازدگی و دفع این خطر است تا با ایجاد سایه‌بان‌ها و مه پاش‌ها و همچنین ساخت کارخانه تولید یخ و ایجاد شرایط مناسب به‌منظور مراقبت از افراد گرمازده، خطر گرمازدگی را رفع کنیم.

میراحمدی تصریح کرد: عراقی‌ها گفته‌اند که در چند روز آینده موافقت خود با حضور محدود بدون ویزای زائران عتبات عالیات از مرز زمینی را نیز اعلام می‌کنند.

«بازی‌دانان» ۱۱ بازی رومیزی ایرانی ساختند

مراسم اختتامیه اولین رویداد آموزشی ـ رقابتی طراحی و تولید بازی‌های رومیزی(بازی‌دانان) برگزار و ۱۱ بازی ساخته شده توسط بازی‌سازان ایرانی در آن معرفی و تشریح شد.

در این رویداد ۳۰۰ شرکت‌کننده از سراسر کشور حضور داشتند که پس از بررسی توانمندی‌های شرکت‌کنندگان، ۶۰ نفر در قالب گروه‌های پنج و شش نفره تشکیل گروه دادند و با هدایت منتورها طراحی و ساخت بازی‌های جدید را آغاز کردند و در نهایت ۱۱ تیم، ۱۱ بازی رومیزی را با صورت مسئله متفاوت طراحی و تولید کرد.

جمعه/////انتخاب رئیس جدید جهاددانشگاهی و ثبت انگشتر شهید سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس

روابط عمومی‌های برتر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی تقدیر شدند

مراسم پاسداشت فعالیت روابط عمومی جهاددانشگاهی و تقدیر از روابط عمومی‌های برتر این نهاد، عصر امروز، دوم خردادماه با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و معاونان این نهاد برگزار شد.

برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی

هشتاد و هشتمین گردهمایی معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی روز سوم خردادماه، در سالن شهید صبوری جهاددانشگاهی برگزار شد.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: در ابتدا یاد امام راحل و شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای آزادسازی خرمشهر را گرامی می‌داریم و تبریک می‌گویم این روز به یاد ماندنی در تاریخ کشور و غرورآفرینی جوانانی که با کمترین تجهیزات نظامی توانستند یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه را شکست دهند و بخش‌های وسیعی از خاک مقدس ایران اسلامی که به اشغال دشمن بعثی درآمده بود را آزاد کنند. درود می‌فرستیم بر شهیدانی که این آزادی را رقم زدنند و رفتند تا ایران و اسلام و ما بمانیم و پاسدار حریم ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم و در حوزه مأموریت خودمان نسبت به شهدا پایبند بمانیم و این مسیر را در فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی خودمان ادامه دهیم.

رحیمیان در ادامه به ارائه گزارشی از ستاد معاونت فرهنگی در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند یکی از مهم‎ترین کار‌ها در جهاددانشگاهی تربیت شخصیت‎های مؤمن و برجسته علمی با جهت‎گیری‎های انقلابی و دلبسته به آرمان‎های انقلاب است؛ ما نیز این محور را در فعالیت‌های خود لحاظ کردیم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی رئیس جهاددانشگاهی شد

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح روز سوم خردادماه در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه‌ هیئت امنای جهاددانشگاهی، به‌عنوان نامزد ریاست این نهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سوم خردادماه، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی را به عنوان رئیس جهاددانشگاهی انتخاب کردند.

انگشتر سردار سلیمانی به‌عنوان میراث دفاع مقدس ثبت شد

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نخستین همایش روز ملی موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس با عنوان «میراث دفاع» که سوم خرداد در محل موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه در حقیقت گفتمان دفاع مقدس باز زنده‌سازی و مروری بر ارزش‌های دفاع مقدس است که نیاز هر روز جامعه ما به ویژه نسل جوان برای واکاوی حقیقت است، گفت: اگر به دنبال پویایی، ماندگاری و سربلندی جامعه خودمان و تحقق اهداف بلند شهیدان هستیم، این گفتمان می‌تواند شاخصه‌ای برای این راه باشد.

دارابی با بیان اینکه میراث دفاع مقدس امتداد تمدن پر افتخار ایران است، اظهار کرد: در معاونت میراث‌فرهنگی وظیفه ما صیانت و معرفی از این میراث گرانبهاست. فهرست ارزش‌های دفاع مقدس جزو ثروت‌های کشورمان محسوب می‌شود و حوزه میراث دفاع مقدس را می‌توان از سه بعد میراث ناملموس، ملموس و منظر فرهنگی دید.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: تاکنون فهرست بلندی‌ از میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس را از جمله انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی و یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران را ثبت کردیم.

جمعه/////انتخاب رئیس جدید جهاددانشگاهی و ثبت انگشتر شهید سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس

سامانه‌ شناسایی دستفروشان مترو راه‌اندازی شد

مهدی شایسته اصل، مدیر عامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد: شرکت مترو در كنار رسالت اصلی كه برای جابجایی مسافران بر عهده دارد به منظور رفاه حال شهروندان به دنبال افزایش كیفیت خدمات رسانی در سایر بخش‌ها نیز هست.

وی گفت: با راه اندازی سامانه‌ شناسایی دستفروشان مترو، دستفروشان مترو می‌توانند با ثبت و بارگذاری اطلاعات خود در سامانه شناسایی و ساماندهی دست‌فروشان مترو از طریق سایت شركت بهره برداری متروی تهران و حومه به نشانی metro.tehran.iri اقدام کنند.

میزبانی مردم لواسان از پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس

پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس با سنین ۱۹ و ۲۰ ساله، روز پنجشنبه در لواسان با برگزاری مراسم باشکوه تشییع، با نوای سلام فرمانده در مجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی(ره) شهر تدفین شد.

آئین مذکور با حضور خانواده معظم شهدا، شهروندان متدین و مسئولان دولتی، نظامی و انتظامی ولایتمدار شهرستان شمیرانات در مصلای لواسان آغاز و پس از اقامه نماز بر پیکر مطهر ایشان توسط حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ایمانی امام جمعه لواسانات، تشییع خودرویی در سطح لواسان انجام شد.

پس از تشییع خودرویی، یک پیکر مطهر بر دست آقایان و یک پیکر مطهر بر دست بانوان لواسانات و رودبار قصران از خیابان ورجین تا در اردوگاه امام خمینی(ره) تشییع و تحویل تیم تشریفات ارتش مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.

معرفی نرم‌افزار اندرویدی صحیفه سجادیه

نرم‌افزار اندرویدی صحیفه سجادیه از جمله محصولات تولید شده در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حوزه دعا است. این اپلیکیشن برای استفاده در تلفن‌های همراه با سیستم‌ عامل اندروید تهیه‌ شده و به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

در این نسخه علاوه بر متن صحیفه سجادیه؛ ترجمه‌ها و شروح مختلف صحیفه، ارائه‌ شده است. همچنین قابلیت‌های دیگری از قبیل جستجوی محتوا، فهرست موضوعی، لغتنامه و صوت صحیفه و... برای کاربران فراهم شده است و علاوه بر متن کامل صحیفه سجادیه، ۱۵ ترجمه و مهم‌ترین شروح صحیفه سجادیه از جمله شرح ریاض‌السالکین اثر سید علی‌خان مدنی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

جمعه/////انتخاب رئیس جدید جهاددانشگاهی و ثبت انگشتر شهید سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس

نقش سبک برون‌ریزی عاطفی اسلامی در ارتقای آرامش معنوی خانواده

نوزدهمین پیش‌نشست برخط اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع «نقش سبک برون‌ریزی عاطفی اسلامی در ارتقای آرامش معنوی خانواده» با ارائه محمد شریفی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، برگزار شد.

در این نشست حبیب‌الله حلیمی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، به عنوان ناقد و حجت‌الاسلام عبدالرحمن باقرزاده، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران به عنوان ناظر علمی به ارائه نظرات خود پرداختند.

شریفی در ابتدای نشست به ارائه طرح‌نامه خود با عنوان «نقش سبک برون‌ریزی عاطفی اسلامی در ارتقای آرامش معنوی خانواده» پرداخت و گفت: برون‌ریزی عاطفی در سبک زندگی جایگاه مهمی دارد و می‌تواند باعث آرامش فرد، خانواده و جامعه شود، اما چه راهکارهایی داریم که از طریق برون‌ریزی عاطفی موجب آرامش عاطفی شویم؟

وی با اشاره به اینکه مکاتب مادی راهکارهای بسیاری را مطرح کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند این نیاز را کامل مرتفع کنند، گفت: راهکار تأثیرگذار باید بر اساس آموزه‌های دینی باشد. اولین راهکار یاد خداست؛ با یاد خدا می‌توان به آرامش رسید. در خانواده‌‌ها نگرانی‌‌های بسیاری وجود دارد که موجب از بین رفتن آرامش می‌شود. احساس پوچی و بی‌هدفی یکی از این نگرانی‌هاست. اگر ایمان به خدا و ذکر الهی نباشد، ممکن است احساس پوچی باعث متلاشی شدن خانواده شود. گاهی برای رسیدن به یک هدف، فردی در خانواده زحمت می‌کشد، اما اعضای خانواده از تلاش‌ وی تقدیر نمی‌کنند و همین مسئله آرامش آن فرد را بر هم می‌زند؛ سوء‌ظن و برخی خیال‌های دیگر نیز باعث نگرانی و اضطراب می‌شود که اگر ایمان به خدا نباشد، آرامش خانواده را از بین می‌برد. اگر شیفتگی به دنیا و زندگی مادی مداومت داشته باشد، ذهن افراد را مشوش می‌کند و این اضطراب به خانواده منتقل می‌شود.

تغییر قوانین مشکلات مهریه را حل نمی‌کند

اکرم مصوری‌منش، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و مدیر سابق مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات ایجاد شده در قوانین مربوط به مهریه می‌تواند مشکلات این حوزه را کاهش دهد؟ گفت: تمام مشکلاتی که در این سال‌ها برای آقایان و خانم‌ها در مورد مهریه ایجاد شده به دلیل نبود حق برابر در موضوع طلاق است. ازدواج یک امر متعادل و مساوی است که بین زن و مرد اتفاق می‌افتد و هنگام جاری شدن صیغه عقد، زن درخواست ازدواج را مطرح می‌کند و مرد بله را می‌گوید.

وی ادامه داد: یعنی برای شروع زندگی درخواست و خواست دو طرف بر اساس عدالت مطرح است اما در مورد طلاق این اتفاق نمی‌افتد و فقط مرد حق دارد که زن خود را طلاق دهد ولی زن اجازه طلاق دادن مرد را ندارد. اینجاست که نابرابری ایجاد می‌شود و ریشه همه مشکلات در این نابرابری است. بدون حق طلاق، زن به نوعی در اسارت مرد قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به راحتی از این اسارت در بیاید و مرد مهری را برای اسارت گرفتن زن می‌دهد و در قبال آن حق طلاق را به دست می‌آورد.

انتهای پیام
captcha