آموزش مجازی؛ سکوی پرتاب برخی مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4059752
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

آموزش مجازی؛ سکوی پرتاب برخی مؤسسات قرآنی

معاون حمایت و توانمندسازی مؤسسات قرآنی معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فهرستی از مؤسسات و مراکز قرآنی کشور را می‌توان نام برد که فعالیت آموزشی در فضای مجازی را سکوی پرتاب قرار داده و به‌صورت جدی وارد عرصه آموزش مجازی شدند و مخاطبان خوبی را در این فضا یافته‌اند.

حامد حسین زاده، معاون حمایت و توانمندسازی مؤسسات قرآنی

حامد حسین‌زاده، معاون حمایت و توانمندسازی مؤسسات قرآنی معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به این پرسش که مؤسسات و مراکز قرآنی در دوران پساکرونا و بازگشت به آموزش حضوری چه مشکلاتی را پیش رو دارند، اظهار کرد: دوران کرونا برای برخی از مؤسسات ورطه ورشکستگی اما برای بخشی دیگر از آنان سکوی پرتاب شد و در دوران کرونا مشخص شد که آموزش مجازی یک بستر بالقوه و مغفول مانده در حوزه آموزش قرآن کریم و دیگر ساحت‌های فعالیت‌های قرآنی است.

وی با ذکر اینکه در طی دو سال گذشته فهرستی از مؤسسات و مراکز قرآنی کشور را می‌توان نام برد که فعالیت در فضای مجازی را سکوی پرتاب قرار داده و به‌صورت جدی وارد عرصه آموزش مجازی شدند، ادامه داد: این ورود و فعالیت به‌قدری موفق و پررنگ بود که امروز با فروکش کردن کرونا و آغاز تدریجی فعالیت‌های حضوری‌، این قبیل مراکز همچنان تمایل دارند در فضای مجازی نیز به فعالیت ادامه دهند زیرا مخاطبان خوبی را در این فضا یافته‌اند.

حسین‌زاده بیان کرد: حضوری شدن فعالیت‌های قرآنی نباید به معنای کنار گذاشتن آموزش‌های مجازی باشد بلکه اتفاقا‌ً برای همگان ثابت شد که فضای مجازی یک نیاز اصلی بوده که مورد غفلت واقع شده است؛ مؤسساتی که همچنان بر آموزش‌های سنتی اصرار و مداومت دارند و برای ورود به حوزه فعالیت‌های مجازی مقاومت می‌کنند باید تغییر رویکرد دهند و شایسته است که هر دو حوزه فعالیت‌های قرآنی مجازی و حضوری به‌صورت تو‌أمان دیده شوند. قطعاً کیفیت آموزش‌های حضوری قابل برابری با آموزش در بستر فضای مجازی نیست اما گستردگی و جذب مخاطب در فضای مجازی قابلیت و امتیازی است که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت.

معاون حمایت و توانمندسازی مؤسسات قرآنی معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در ستاد معاونت قرآن و عترت(ع) مقرر شده است که آزمون‌های سراسری از جمله آزمون قرآن و عترت(ع) که در دوران پیش از کرونا با مشارکت حضوری مؤسسات قرآنی برگزار می‌شد، دوباره احیا شوند و مؤسسات در ازای قبولی قرآن‌آموزان در آزمون‌های مفاهیم، حفظ و نهج‌البلاغه سرانه حمایتی دریافت خواهند کرد.

حسین‌زاده گفت: بر این اساس مقرر شد تا این مراکز به‌ویژه در دوره تابستان و حتی پس از آن، مطابق با رشته‌هایی که از سوی معاونت قرآن و عترت(ع) اعلام می‌شود کلاس‌ها را برگزار و قرآن‌آموزان را برای آزمون سراسری قرآن و عترت که در زمستان برگزار خواهد شد آماده کنند؛ این مؤسسات بر طبق میزان قبولی‌های قرآن‌آموزان در آزمون، حمایت‌ دریافت خواهند کرد.

وی در خصوص برگزاری مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان و انتخابات این اتحادیه و با تأکید بر اینکه اتحادیه بازوی اجرایی برنامه‌های قرآنی است، افزود: وقتی سیاست‌هایی که از طریق اسناد بالادستی و نیز سندهای وزارتخانه اتخاذ و به برنامه تبدیل می‌شوند بازویی اجرایی با نام اتحادیه قرآنی در میدان حاضر است تا این برنامه‌ها را عملیاتی کند.

حسین‌زاده با ابراز خرسندی از تعیین تکلیف اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری، تأکید کرد: با توجه به آغاز فعالیت دور جدید اتحادیه‌های قرآنی در قاطبه استان‌ها به علاوه تغییر جدی در نگاه دولت به حوزه فعالیت‌های قرآنی و مردمی‌سازی این فعالیت‌ها، امید می‌رود که فصل جدیدی در تعامل مراکز ستادی قرآنی در مجموعه‌های تبلیغات، ارشاد و اوقاف و نیز بهره‌گیری از توان و ظرفیت اتحادیه قرآنی کشور آغاز شود؛ همچنان که این ارتباط و تعامل خوب با امضای یکی دو تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و اتحادیه قرآنی کشور در حوزه توانمندسازی مدیران مؤسسات کلید خورده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه وزارت ارشاد برای تخصیص اعتبارات به اتحادیه قرآنی، گفت: از آنجا که اتحادیه بازوی اجرایی برنامه‌های قرآنی است‌، طبیعتاً اعتبارات باید متناسب با برنامه‌های محول شده تخصیص یابند.

حسین‌زاده گفت: اگر ساز و کار اتحادیه‌های استانی در یکی دو استان باقیمانده نیز شکل بگیرد و اتحادیه‌ها بتوانند کارکرد اصلی خود را ایفا کنند و خروجی فعالیت‌های اتحادیه مطلوب باشد، این آمادگی وجود دارد تا اعتبارات قرآنی که از طریق ادارات ارشاد استان‌ها در بین مؤسسات قرآنی توزیع می‌شود، مستقیماً در اختیار اتحادیه قرآنی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha