قاریان قرآن در مناسک حج هم قاری باشند و هم خادم زائران
کد خبر: 4059700
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

قاریان قرآن در مناسک حج هم قاری باشند و هم خادم زائران

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، به قاریان اعزامی حج 1401 توصیه کرد که فرصت به دست آمده را غنیمت شمارند و در مناسک حج، هم قاری قرآن باشد و هم خادم زائران.

قاریان قرآن در مناسک حج هم قاری باشند و هم خادم زائران

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، چهارم خردادماه از طریق برخط در جمع قاریان اعزامی به حج 1401، با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره قاریان واقعی قرآن، گفت: خواندن قرآن، وقتی مطلوب است که با نشاط و تدبّر در معانی، خشوع قلب و صفای باطن همراه باشد و خود قاری از قرآن پیروی کند و آن را به کار بندد.

وی، از قصد قربت به عنوان مهم‌ترین مسئله‌ای که در سفر معنوی حج می‌تواند مؤثر و کارساز باشد و احترام قاری را افزایش دهد نام برد و از قاریان قرآن خواست که این موهبت الهی را قدر بدانند تا در جامعه و نزد مردم از جایگاه مناسبی برخوردار شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر استفاده از تمام فرصت‌ها در این سفر معنوی تأکید کرد و افزود: قاریان قرآن این فرصت به دست آمده را غنیمت شمارند و از لحظه لحظه آن به بهترین شکل استفاده کنند تا بعدها پشیمان نشوند.

وی با بیان اینکه عنوان قاری قرآن نباید آن‌ها را از خدمتگزاری به زائران باز دارد، گفت: ‌انسان می‌تواند هم قاری قرآن باشد و هم خادم زائران؛ بنابراین منتظر فراهم شدن امکانات نباشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: عنوان خادمِ زائر زمانی ارزش پیدا می‌کند که نسبت به انجام کارهایی که سبب بهتر شدن برنامه‌های قرآنی می‌شود، اهتمام داشته باشید، حتی دست بر سینه بگذارید و به زائران خوش آمد بگویید.

وی با بیان اینکه زائران، ضیوف‌الرحمن هستند و ما خادم آنان هستیم، توصیه کرد: مراقب باشید که ‌عنوان قاری قرآن بودن شما را از ثواب‌های بیشتر باز ندارد و به عنوان‌هایی که دارید بسنده نکنید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از زائران حاضر در جلسه از خانواده شهدا هستند و می‌خواهند توشه‌ای به ارواح شهیدانشان واصل شود و در سرزمین وحی با آنان ارتباط پیدا کنند، به قاریان قرآن توصیه کرد که ثواب قرائت خود را به ارواح مطهر شهدا اهدا و از امام شهدا و مقام معظم رهبری در این مراسم یاد کنند.

وی بر تلاوت قرآن در کاروان‌ها، حضور به موقع در جلسات، رعایت زمان تلاوت و انتخاب آیات مناسب تأکید کرد و افزود: ‌آیات مناسب به ویژه آیات سوره‌های ابراهیم و حج را از قبل مشخص کنید؛ چند آیه از سوره بقره، آیات سوره صافات درباره حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) و برخی دیگر از آیاتی را که مربوط به حج است، علامت‌گذاری و استفاده کنید.

ارتباط با زائران غیر ایرانی و حضور در محافل قرائت قرآن در کاروان‌ها و مسجدالنبی و مسجدالحرام و قرائت در جمع برادران اهل سنت با هماهنگی معاونت بین‌الملل بعثه از دیگر توصیه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به قاریان قرآن بود.

انتخاب مناسب‌ترین روش‌های قرائت، توجه به پوشش و آراستگی ظاهری، حضور به موقع در برنامه‌ها و جلسات قرآنی و حضور مستمر در محل کار از دیگر نکاتی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به قاریان قرآن توصیه کرد تا وقتی در جمع حاضر می‌شوند، افراد از آراستگی ظاهر، ‌تلاوت و منش آنان رضایت کامل داشته باشند.

در برابر زائران تواضع داشته باشید

سرپرست حجاج ایرانی همچنین قاریان قرآن را به تواضع در برابر زائران خانه خدا سفارش کرد و از آنان خواست که با برنامه‌ریزی کامل در سرزمین وحی حضور یابند و برای ثبت یک یادگاری مهم و مؤثر برای ضبط برنامه‌های قرآنی در مسجدالنبی و مسجدالحرام همکاری کنند.

لازم به ذکر است، پیش از سخنان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، محمد تقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در خصوص برنامه‌های مربوط به اعزام کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع 1401 توضیحاتی بیان کرد و گفت: بعد از انتخاب اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران موسوم به کاروان نور، مقدمات اعزام این دوستان توسط بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در حال انجام است.

وی افزود: امسال کاروان قرآنی شامل استادان و قاریان ممتاز، یک حافظ و یک گروه تواشیح، ترکیب جوان و با نشاطی هستند که انتظار داریم در حج ابراهیمی به اجرای برنامه‌های قرآنی در جمع حجاج ایرانی و زائران سایر کشورها بپردازند.

انتهای پیام
captcha