طرح «مسجد طراز اسلامی» در چهارمحال‌وبختیاری به کجا رسید
کد خبر: 4059519
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲

طرح «مسجد طراز اسلامی» در چهارمحال‌وبختیاری به کجا رسید

طرح مسجد طراز اسلامی چهارمحال‌وبختیاری که اسفندماه سال گذشته در شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان به تصویب رسید، همچنان در مرحله جمع‌بندی تعداد مساجد حائز شرایط استان جهت اجرای طرح قرار دارد.

مسجد طراز اسلامی

«مسجد طراز اسلامی» عنوان طرحی است که تدوین آن از حدود یک سال قبل آغاز شد و در هفتم اسفندماه سال گذشته در جلسه شورای سیاست‌گذاری امور مساجد چهارمحال‌وبختیاری که با حضور اعضای این ستاد به‌صورت حضوری و ارتباط مجازی با شهرستان‌ها برگزار شد، به تصویب رسید و عملیات اجرای آن رسماً کلید خورد. مرکز رسیدگی به امور مساجد به‌عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان، متولی تدوین و اجرای این طرح بوده و ۱۶ دستگاه و نهاد از مدیریت حوزه علمیه برادران و خواهران گرفته تا تبلیغات اسلامی، اوقاف، سپاه، آموزش و پرورش، کانون‌های مساجد، ستاد اقامه نماز، جبهه فرهنگی کمیته امداد، مرکز بهداشت، صدا و سیما و چند مجموعه دیگر در اجرای طرح همکاری دارند. برای آشنایی بیشتر با طرح مسجد طراز اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری و نیز اطلاع از میزان پیشرفت اجرای آن، گفت‌وگویی با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان انجام شده است که با هم می‌خوانیم:

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ملک‌محمدی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در مکتب ناب اسلام مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوند فرد با جامعه است، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند خطرات ناشی از کمبود و یا ضعف و نارسایی مسجد را که متوجه نوجوانان و جوانان و خانواده‌هاست، نادیده بگیرد لذا ارتباط شاکله جامعه با ارزش‌های الهی از طریق مسجد طراز اسلامی صورت می‌گیرد و مسجد خاستگاه تربیت نیروهای متعهد و معنوی است.

وی با ذکر اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان با پیگیری نماینده ولی‌فقیه در استان از خردادماه سال ۹۲ فعالیت‌های خود را در استان آغاز کرده است، ادامه داد: در بدو آغاز فعالیت، این مرکز اقدام به تشکیل ستادهای شهرستانی و کمیته‌های زیرمجموعه کرد و در سال‌های بعدی نسبت به ساماندهی تشکیلات داخلی مساجد اهتمام داشت، از جمله اینکه آیین‌نامه‌های ناظر به فعالیت هیئت‌امنا تدوین، تصویب و اجرا شد.

ملک‌محمدی با تصریح اینکه اجرای این قبیل آیین‌نامه‌ها نتوانست نواقص و ضعف‌های موجود در مساجد و حسینیه‌ها را رفع‌ کند، گفت: با وجود اجرای این طرح‌ها، همچنان معضلاتی چون رکود در فعالیت‌ها، ناهماهنگی‌ها و مساجد خلوت در استان پابرجا بود لذا اجرای طرح‌های دیگری نظیر «طرح پیوند نوجوانان و جوانان با مساجد» در دستور کار گرفت و در سال گذشته نیز تدوین و تصویب طرح «مسجد طراز اسلامی» را که از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است، در شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان شاهد بودیم.

دبیر شورای سیاستگذاری امور مساجد استان در تشریح جزئیات طرح مسجد تراز اسلامی استان، بیان کرد: این طرح به‌صورت استانی در تمامی شهرستان‌ها و در یک دوره پنج ساله تا سال ۱۴۰۵ باید اجرا شود که ائمه جماعات در محوریت عملیات قرار دارند و هیئت امنا و دیگر گروه‌های مستقر در مساجد نیز درگیر این طرح هستند.

ملک‌محمدی در تشریح اهداف اجرای طرح‌، گفت: استفاده از توان و ظرفیت تمامی نهادهای متولی امر مسجد، جذب اقشار مختلف مردم و ارتقای دینی جامعه، توسعه و ارتقای کارکردها و جایگاه مسجد به عنوان پایگاه اصلی دینی و مذهبی و تبدیل مسجد به پایگاه محوری تصمیم‌گیری‌های فرهنگی و اجتماعی در محلات از اهم اهداف اجرای طرح مسجد طراز اسلامی در استان است.

وی با ذکر اینکه هنوز به جمع‌بندی تعداد مساجد مشارکت کننده استان برای اجرای طرح مسجد طراز اسلامی نرسیده‌ایم، افزود: رایزنی‌ها و جلسات هماهنگی با ائمه جمعه و جماعات و رصد شرایط و امکانات در حال انجام است و جزئیات و نحوه اجرا در این نشست‌ها تبیین و تشریح می‌شود اما هنوز جمع‌بندی نهایی در خصوص تعداد و اسامی مساجدی که بستر اجرای طرح را دارند، انجام نشده است.

ملک‌محمدی بیان کرد: از هزار و ۱۰۰ مسجد استان حدود ۲۲۰ مسجد امام جماعت دارند و از آنجا که اجرای طرح مسجد طراز اسلامی با محوریت ائمه جماعات امکان‌پذیر است، قاعدتاً ۲۲۰ مسجد استان بستر لازم برای ورود را دارند که این موضوع در حال رصد و جمع‌بندی نهایی است‌.

نهادهای مشارکت کننده در طرح مسجد طراز اسلامی

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان با تأکید بر اینکه ۱۶ دستگاه اجرایی اعضای تشکیل‌دهنده کارگروه اجرایی طرح مسجد طراز اسلامی هستند، تصریح کرد: از جمله می‌توان به مدیریت حوزه‌ علمیه استان اشاره کرد که وظیفه برپایی دوره‌های آموزشی مدیریت مساجد، اجرای برنامه‌های مسجدمحور ویژه ائمه جماعات و مبلغان و مشارکت دادن اساتید و طلاب در مباحث و فعالیت‌های ناظر به مسجد را بر عهده دارد.

ملک‌محمدی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه روحانیون مستقر و طرح هجرت در حوزه فعالیت‌های مسجدمحور، برنامه‌ریزی جهت تقویت برنامه‌های قرآنی در مساجد و فعال ساختن ظرفیت هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و دیگر گروه‌ها و تشکل‌ها در راستای تقویت فعالیت‌های مسجدمحورانه از اهم وظایف تعریف شده برای اداره کل تبلیغات اسلامی استان در این طرح است.

وی با برشمردن برخی وظایف نهاد آموزش و پرورش در اجرای طرح مسجد طراز اسلامی در استان، گفت: ایجاد بستر لازم برای حضور فعالانه تمامی ارکان مدارس در برنامه‌های عبادی و فرهنگی و اجتماعی مساجد، برنامه‌ریزی جهت مشارکت دادن دانش‌آموزان در نماز جماعت مساجد شهر، ایجاد زمینه حضور روحانی در مدرسه و برپایی منظم و مستمر نماز جماعت در مدارس از اهم وظایف این نهاد است.

ملک‌محمدی تصریح کرد: همچنین مرکز بهداشت استان وظیفه تعیین و تقویت رابطان بهداشتی مساجد با همکاری هیئت‌امنا و برگزاری دوره‌های آموزشی بهداشتی برای متولیان مساجد را بر عهده دارد و هلال احمر نیز باید در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی امدادگری، مقابله با بحران برای اهالی مساجد و نیز پیش‌بینی امکانات لازم برای مقابله با بحران و حوادث غیر مترقبه در مساجد برنامه‌ریزی کند. ضمن اینکه وظایفی برای کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای راه‌اندازی مراکز نیکوکاری و کمک به نیازمندان در محلات با محوریت مساجد و نیز راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک در جوار مساجد تعریف شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان در پایان گفت: با توجه به نقش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در فرهنگ‌سازی، صدا و سیمای استان به کمک به بُعد رسانه‌ای طرح مسجد طراز اسلامی آمده و وظیفه دارد تهیه و تولید برنامه‌هایی را با موضوع کارکرد مساجد در اسلام و انقلاب و تشویق مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان برای حضور پررنگ در مساجد به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام
captcha