سینما و تلویزیون جای آزادسازی به سقوط خرمشهر پرداخته‌اند + صوت
کد خبر: 4058856
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
رضا برجی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

سینما و تلویزیون جای آزادسازی به سقوط خرمشهر پرداخته‌اند + صوت

رضا برجی گفت: وقتی فیلمی یا سریالی درباره خرمشهر ساخته می‌شود به جای پرداختن به پیروزی به سقوط آن توجه می‌کند.

رضا برجی، فیلمساز جانباز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: موضوع خرمشهر قصه بسیاری پیچیده‌ای دارد که پرداختن به آن باید با آگاهی کامل صورت گیرد. درباره ظرفیت‌های فیلمسازی، موضوعات دراماتیک و حماسی در آزادسازی خرمشهر بسیار است که می‌شود با هر یک از آنها فیلم یا سریال ساخت. این را از این رو می‌گویم که خود در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتم و آنچه که را در آن مقطع رخ داد را به چشم مشاهده کردم.

وی افزود: با تمام داشته‌هایی که برای این حوزه می‌توان قائل شد باید گفت ما در این حوزه بسیار منفعل بوده و نتوانسته‌ایم به درستی از حماسه‌ای که در آزادسازی خرمشهر رخ داده فیلم بسازیم. نکته عجیب‌تر اینکه وقتی فیلمی یا سریالی در این رابطه ساخته می‌شود به جای پرداختن به پیروزی به سقوط خرمشهر توجه می‌کند. این امر متأسفانه امری رایج در مباحث فرهنگی است که ما یک خودکم‌بینی رایج داریم که باعث شده نتوانیم داشته‌های خودمان را به درستی مدنظر قرار دهیم.

این فیلمساز با بیان اینکه فیلمسازی درباره حماسه آزادسازی خرمشهر با اراده یک فرد ساخته نمی‌شود گفت: برای آنکه فیلمی فاخر در این رابطه تولید شود باید یک اراده جمعی به وجود آید تا اتفاقات خوبی در این رابطه رقم خورد والا با تلاش یک نفر نباید انتظار جریان سازی خاصی را در این حوزه داشت. بگذارید حاتمی کیا را مثال بزنم. وی هرازگاهی یک فیلم دفاع مقدسی می‌سازد چون همیشه تلاش‌های فردی او بوده که منجر به ساخت فیلم شده درصورتی‌که اگر شرایط برای او به درستی مهیا می‌شد وی هیچگاه حاضر نمی‌شود خارج از حوزه‌ای که علاقه قلبی‌اش است فیلمسازی کند.

برجی در پاسخ به این سؤال که چرا بخش خصوصی در این حوزه ورود نمی‌کند، گفت: برای اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تشویق کنیم که در این حوزه ورود کند باید امکانات لازم را هم برای او در نظر بگیریم تا این امر رخ دهد. یکی از سیاست‌های تشویقی در این میان سوبسیدها و یارانه‌هایی است که باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. یارانه نیز تنها به معنای پول نقد نیست بلکه بیشتر امکانات لجستیکی است که برای بخش خصوصی می‌تواند سیاست تشویقی خوبی باشد.

وی با بیان اینکه موضوعات دفاع مقدس مطلوب نظر مخاطبان است، بیان کرد: این تصور که موضوعات دفاع مقدسی دیگر جذابیت گذشته را ندارد اشتباه محض است، چون تجربه نشان داده مردم هنوز هم این دست تولیدات را دوست دارند به شرطی که به موضوعات این‌چنین نگاهی دقیق و درست شود. برای مثال موقعیت مهدی یک فیلم دفاع مقدس است ولی چون به یک از مفاخر کشورمان توجه شده مردم از آن استقبال به عمل آوردند. آزادسازی خرمشهر نیز چنین است، یعنی اگر بتوان در قالبی زیبا به این موضوع توجه کرد مطمئن باشید مردم از آن استقبال خواهند کرد.

این سینماگر گفت: موضوعات نظیر آزادسازی خرمشهر حتی می‌تواند به لحاظ اقتصادی برای کشور دستآوردهای مهم داشته باشد چون وقتی فیلم‌هایی با محوریت خرمشهر ساخته شود ظرفیت‌های و برخی نقصان دیده خواهد شد و در ادامه هم توجهات لازم صورت خواهد گرفت البته برای فعالیت در این حوزه هنرمندان مکلف هستند چون این کمترین کاری است که می‌توان در مقابل ایثار شهدا انجام داد اما همان‌گونه که گفتم قدم اصلی را مدیران فرهنگی برمی‌دارند.

وی تأکید کرد: به نظرم برای پرداخت زیبا در حوزه دفاع مقدس باید دست فیلمساز را برای پرداخت‌های هنری باز گذاشت اما این فراغ‌بال نباید به‌اندازه‌ای باشد که در آن آثاری چون «اخراجی‌ها» ساخته» شود بلکه اگر قرار است طنزی هم ساخته شود اثر چون «لیلی با من است» باشد. در بحث آزادسازی خرمشهر هم مطمئناً اتفاقات جذاب و شادی بین رزمندگان رخ داده که می‌شود در قالب لحظات دراماتیک به آنها نظر کرد.

این فیلمساز تصریح کرد: موضوع بعدی که روی آن تأکید ویژه دارم به فیلمسازی مربوط می‌شود که قرار است آزادسازی خرمشهر را بسازد. کارگردان چنین کارهایی حتماً باید با اتفاقی که رخ داده باور داشته باشد تا کارش باورپذیر باشد. این گفته نیز به معنای دسته‌بندی آدم‌ها نیست. برای بهتر شدن تولیدات موردنظر پیشنهاد می‌کنم فیلمسازانی که خود جنگ را از نزدیک لمس نکرده‌اند با مشاوره‌هایی که از سرداران جنگ می‌گیرند به بهتر شدن کارشان کمک کنند.

وی در انتها تأکید کرد: اگر نگاهی به فیلم‌های موفق جهان بیندازید آن کارهایی که تصویرگر جنگی بوده‌اند مجموعه‌ای را به‌عنوان مشاوره به همراه داشته‌اند اما در کشور ما همه کارها را باید فیلمساز انجام دهد. این امر عمدتا نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت چون یا تحریف پیش می‌آید یا اینکه نگاه دقیقی به موضوع صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام
captcha