آیین رونمایی از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» برگزار شد
کد خبر: 4058193
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
با حضور سرلشکر سیدیحیی رحیم‌ صفوی؛

آیین رونمایی از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» برگزار شد

آیین رونمایی و جشن امضای کتاب‌های «یحیی» و «همراه» امروز پنجشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی و جشن امضای کتاب‌های «یحیی» و «همراه» امروز پنجشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در سی‌ و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

سرلشکر سیدیحیی رحیم‌ صفوی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این مراسم بیان کرد: عهد و پیمان بسته‌ایم که مردم‌دار و مردم‌وار باقی بمانیم و از ایران اسلامی دفاع کنیم. اکثر رزمندگان یا مادران یا همسران خوبی داشتند وگرنه دوام نمی‌آوردند. درود خدا بر شهدای هشت سال دفاع مقدس.

وی تصریح کرد: جوانان ما نمی‌دانند که خرمشهر چگونه آزاد شد. ملت ما ایستاد و الان هم می‌ایستد تا از این شرایط موجود به شرایط بهتر عبور کند. ما با مقاومت به پیروزی می‌رسیم.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه من در سن ۷۰ سالگی برای شما صحبت می‌کنم، گفت: تا کنون سه گفتمان تغلیب، اصلاحات و مقاومت در جهان بوده است. گفتمان اول یعنی تغلیب، قدرت برتر جهان است و از نگاه آنها ما ملت مسلمان چاره‌ای جز همراهی با غرب نداریم. گفتمان اصلاحات به دنبال به روز کردن نظام آموزشی ایران و کشورهای اسلامی و بهبود اوضاع اقتصادی و تعامل مثبت با آمریکا هستند و یک گفتمان ملی اسلامی را می‌خواستند ایجاد کنند. 

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در رابطه با گفتمان مقاومت بیان کرد: گفتمان مقاومت و انقلابی در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و خواهان برقراری آزادی، عدالت، حس اجتماعی و تغییر اساسی در ساختار حکومت، مناسبات اجتماعی و روابط بین‌الملل و سیاست خارجی بر اساس اسلام ناب محمدی با حفظ هویت ملی ایرانیان در همه عرصه‌هاست.

سرلشکر صفوی ادامه داد: چهره‌های پیشتاز این گفتمان طی دو قرن گذشته ابتدا سیدجمال‌الدین اسدآبادی در زمان قاجار و در زمان حال امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پرچم‌دار گفتمان مقاومت و انقلابی هستند که این گفتمان تبدیل به انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع مقدس شد. ادامه این گفتمان یعنی شکل‌گیری جبهه مقاومت اسلامی از دریای مدیترانه تا دریای عمان و یمن و اقیانوس هند است.

وی اضافه کرد: یکی از عناصر پرچمدار جبهه مقاومت سردار سلیمانی بود که محصول 40 سال ایستادگی ملت ما در مقابل اسراییل و آمریکا است. امروز ملت ما آمریکا را شکست داده است. آمریکایی‌ها در سوریه، خاورمیانه و تحریم‌ها شکست خوردند و مجبورند به آنچه ایران در برجام می‌خواهد تن دهند.

کد

سرلشکر صفوی تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد. ایران قدرت بزرگ منطقه و غرب آسیاست و امروز ما در یک طرف نشسته‌ایم و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم یک طرف. یک زمانی سفیر آمریکا به شاه ایران می‌گفت که رئیس دانشگاه تهران را باید عوض کنید و تا این حد در این کشور دخالت می‌کردند اما امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند. به برکت رهبری، دولت و ملت از این شرایط عبور خواهیم کرد تا قدرت اول غرب آسیا و کشورهای اسلامی را به وجود آوریم.

فتح خرمشهر 4 مرحله داشت

سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: امسال چهلمین سالگرد فتح خرمشهر است. معمولا فتح خرمشهر را در سوم خرداد خلاصه می‌کنیم در حالی که این عملیات ۴ مرحله داشته است و ۲۴ شبانه روز نبرد بوده است و نهایتاً 3 خرداد سال 61 خرمشهر آزاد می‌شود.

وی ادامه داد: باید از امام خمینی(ره)، شهدا و فرماندهانی همچون صیاد شیرازی، احمد کاظمی و حاج قاسم سلیمانی یاد کنیم. جلسه امروز به مناسبت رونمایی از آثاری مرتبط با سرلشکر صفوی است که یکی از طراحان اصلی عملیات بیت‌المقدس بوده‌اند. سرلشکر صفوی در طرح‌ریزی و هدایت در صحنه‌های نزدیک نبرد به صورت تاکتیکی نقش‌ ممتاز داشته‌اند. در عملیات‌های متعدد شاهد بودم که سردار صفوی در کنار فرماندهان بزرگ جنگ در نبردها حضور داشتند و در صحنه رزمندگان را هدایت می‌کردند.

وی با بیان اینکه وظیفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مقابله با تحریف است، ادامه داد: در حال حاضر 560 پروژه تحقیقاتی در این مرکز فعال است و تاریخ شفاهی حدود ۱۵۰ فرمانده شاخص دفاع مقدس ضبط شده و تاریخ شفاهی حدود ۳۵۰ فرمانده گردان رسمی هم انجام شده است که در 3 خرداد با حضور فرمانده کل سپاه نشست ویژه‌ای برای تجلیل از این عزیزان خواهیم داشت.

نسل جوان را با دفاع مقدس آشنا کنیم 

سردار نائینی تصریح کرد: کتاب «یحیی» نخستین اثر داستانی است که با استفاده از تاریخ شفاهی و اسنادی به نگارش درآمده است. کتاب «همراه» کتاب منحصر به فرد و ویژه‌ای است. خانم دکتر شهابی، همسر سرلشکر صفوی پای کار بودند و اهتمام جدی برای صوتی کردن آن داشتند. جبهه‌های جنگ با خانواده امتداد و پیوستگی داشت. نسل امروز ما باید بدانند که فرماندهان ما چگونه جنگ و خانواده را مدیریت می‌کردند. امیدواریم بتوانیم این آثار مورد توجه همه جامعه ایرانی قرار بگیرد و شاهد تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه چاپ آثار دفاع مقدس باشیم.

در ادامه این مراسم، مرتضی سرهنگی بیان کرد: نوشتن بعد از جنگ در دنیا یک سنت است. وقتی فرماندهان، سربازان و اسیران جنگی به خانه بازمی‌گردند خاطرات خود را می‌نویسند که چه بر سر آنها آمده است. خاطرات جنگ صدای یک انسان در شرایط هست و نیست است. بنابراین از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» صداهایی را می‌شنویم که هر لحظه در معرض نیست بودن هستند. همه جای دنیا این خاطرات را می‌خوانند تا بدانند یک نفر مثل خودشان در شرایط سخت جنگ چگونه دوام آورد و ما خواه ناخواه خود را با آنها متر می‌کنیم.

قیمت تمام شده جنگ

وی تصریح کرد: این کتاب‌ها قیمت تمام شده جنگ را برای ما در می‌آورد. این قیمت هنوز درنیامده است و اگر این قیمت به دست بیاید می‌فهمیم که با کشورمان چگونه باید رفتار کنیم. خاطرات جنگ نزدیک‌ترین روایت به خود جنگ است. کتاب «همراه» و «یحیی» اثر خوبی است که حاصل تلاش تاریخ شفاهی و اسناد است. مرکز اسناد از چاپ یحیی نتیجه گرفته ‌است. اصل زحمت برای آقای آقا میرزایی و خانم عزیزی نویسندگان این کتاب‌هاست.

این نویسنده گفت: ارزش این آثار مثل حفظ حدود و صغور است و ما اگر نتوانیم این ادبیات را حفظ کنیم، حدود و صغور را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم. جهان ارزش این آثار را می‌داند. زمانی که خبرنگار بودم با یک افسر عراقی که اسیر شده بود مصاحبه کردم؛ او می‌گفت من ۱۹ ماه در خرمشهر بودم اما یک شب هم راحت نخوابیدم به این دلیل که از رزمندگان شما می‌ترسیدم.

«یحیی» همراهی زنان سرزمین ماست 

مهرشاد شهابی، همسر سرلشکر سید یحیی صفوی در این برنامه ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم بیان کرد: آقای سرهنگی پیشکسوت ادبیات دفاع مقدس هستند و اشراف کلی‌ای که دارند می‌تواند کمک بزرگی به این کتاب‌ها کند. آقای سرهنگی جمله کلیدی‌ای گفتند که این کتاب‌ها می‌تواند هزینه تمام شده جنگ را برای ما مشخص کند. اگر تولید این ادبیات توانست به این مرحله برسد واقعاً سهم خود را به تاریخ ادا کرده است.

وی در رابطه با کتاب «همراه» گفت: این کتاب صرفاً همراهی فردی به نام مهرشاد شهابی با همسرش آقای یحیی صفوی یا خودمانی‌تر آقا رحیم نیست؛ «یحیی» همراهی زنان سرزمین ماست. هر جایی که شما نقطه عطفی در تاریخ می‌بینید رد پای زنانی را می‌بینید که چه صبورانه، مدبرانه و هوشمندانه در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، ولایت و مدیریت همراهی کردند و هر چیزی را که می‌توانستند در طبق اخلاص گذاشتند و سعی کردند بازویی برای پیش‌برد مقاصد خانوده باشند.

شهابی ادامه داد: «همراه» یک برشی از همراهی‌ای است که زنان با همسران خود در محیط خانواده و فراتر از آن در جامعه، می‌توانند نقش آفرینی و اثرگذاری داشته باشند. وقتی این همراه و همراهان می‌توانند ظهور و بروز مناسبی داشته باشند که همین تشکلات وجود داشته باشد و بتوانند آن را از طریق صور مختلف مثل فیلم و ادبیات، جاری و ساری کنند. بحث من روندی است که می‌تواند این اتفاقات رقم بخورد تا ان‌شاءالله آن جایگاه واقعی تأثیرگذاری همه آحاد جامعه را در پیشبرد یک موضوع کلان نشان دهد.

معدنی برای تولید و استخراج جواهر

همچنین احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این نشست گفت: به عنوان مسئول نمایشگاه کتاب تهران لازم است اعلام کنم که این افتخاری برای ماست که چنین کتابی در نمایشگاه رونمایی شد. امید که این کتاب‌ها بیشتر و بهتر معرفی و خوانده شود. این آثار معدنی برای تولید و استخراج جواهرهایی در حوزه هنر است. باید از عزیزانی مانند سردار صفوی تقدیر کرد.

محمد آقا میرزایی، نویسنده کتاب یحیی هم در این مراسم در سخنانی کوتاهی توضیح داد: اگر چه اسم من روی کتاب چاپ شده است اما این اثر حاصل یک کار تیمی است. آقای مرتضی سرهنگی و خانم عزیزی هم در این کار همراه من بودند. کتاب یحیی فرآورده‌ای از آثار اسنادی و تاریخ شفاهی است و یک کلمه در این کتاب نادرست یا غیر واقعی نیست.

در پایان این مراسم از مرتضی سرهنگی، محمدعلی آقامیرزایی، فیاما ناصحی، سرپرست گویندگان کتاب صوتی همراه، سپهر ترابی‌فر از گویندگان کتاب صوتی همراه، زهرا اردستانی نویسنده کتاب همراه و سمیه حسینی، مشاور تألیف کتاب همراه با اهدای لوح تقدیر شد.

سرلشگر صفوی: آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد + صوت

انتهای پیام
captcha