ضرورت به روزرسانی رابطه میان نهادهای علمی با کتابخانه‌های عمومی
کد خبر: 4058139
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

ضرورت به روزرسانی رابطه میان نهادهای علمی با کتابخانه‌های عمومی

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد با بیان اینکه نسبت میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای علمی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رابطه دقیق، روشن و مشخص نیست، گفت: این رابطه هم در حوزه ملی و هم در حوزه منطقه‌ای نیاز به روزرسانی دارد.

 معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشادبه گزارش ایکنا از فارس، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر دیروز، ۲۸ اردیبهشت ماه در مراسم اختتامیه «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» که در سالن همایش‌های مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در شیراز برگزار شد، گفت: هر چقدر در حوزه کتاب به عنوان میراث فرهنگی و علمی، ارج بگذاریم ثمرات بیشتری در حوزه عمومی و فرهنگی کشور خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از مهمترین سازمان‌هایی است که می‌تواند در حوزه جهاد تبیین نقش‌ بیافریند، تصریح کرد: تبیین مبتنی بر باوری است که در کتاب آمده و کتاب مهمترین گنجینه‌ای است که می‌توان با استناد به آن با دیگران گفت‌وگو کنیم.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد با اشاره به حضور متنوع سخنرانان از کشورهای مختلف در این همایش گفت: این ظرفیت می‌تواند هم در معرفی جمهوری اسلامی و هم در رسیدن به مرزهای دانش کمک کند.

وی حوزه کتابداری را حوزه رو به رشدی دانست و اظهار کرد: به نظر می‌رسد خدمات کتابخانه‌های عمومی و تحول آن باید پیشران تحولات حوزه فرهنگ در کشور باشد؛ یعنی تحولات حوزه فرهنگی بدون همراهی یک نهاد کتابخانه‌ای و کتابداری کشور امکان‌پذیر نیست.

مهدی‌پور با تصریح اینکه باید به اقتضائات بومی توجه کنیم، گفت: پلتفرم‌های مختلفی داریم که اختصاصی زیست بوم ما است؛ به طور مثال امکاناتی که در حوزه تبلیغ از ناحیه ائمه جمعه و خطیبان داریم یا امکاناتی که به واسطه حوزه آموزش و پرورش فراهم شده که اگر بین این‌ها پیوند برقرار شود و استادان و پژوهشگران بتوانند آن را تقویت کنند حتماً  با اقتضائات بومی می‌توانیم شاهد رشد کشور باشیم. 

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه دسترسی مردم ایران به خدمات فرهنگی از جمله خدمات کتابخانه‌های عمومی اولویت‌ مهمی است، افزود: به نظر می‌رسد در هیچ کشوری دارای چنین موقعیتی نیستیم که رهبر  آن کشور این میزان تعلق خاطر را نسبت به کتاب داشته باشند و با اعتنا به کتاب، کتابخوانی را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه نسبت میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای علمی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رابطه دقیق، روشن و مشخص نیست، ادامه داد: این رابطه هم در حوزه ملی و هم در حوزه منطقه‌ای نیاز به روزرسانی دارد؛ شرایط سیاسی و اجتماعی دنیا رو به تغییر است و  در یک موقعیت تمدنی جدید قرار گرفته‌ایم؛ اگر روابط ما با کشورهای بزرگ همجوار یا کشورهایی که مخاطب وسیع دارند و کشورهایی که در مسیر رشد و دانش قرار دارند، رو به رشد باشد حتماً نهاد کتابخانه‌ها و مجموعه کتابخانه‌های کشور می‌تواند در اینجا نقش‌آفرین باشد.

 

انتهای پیام
captcha