جهاد تبیین یک جنگ شناختی است
کد خبر: 4058059
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱

جهاد تبیین یک جنگ شناختی است

معاون پژوهش حوزه های علمیه  کشور با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین گفت: اگر مقام معظم رهبری به جهاد تبیین تأکید کردند به این دلیل است که جهاد تبیین یک جنگ شناختی است و  سربازان و سرداران این جنگ شناختی، محققان هستند و آن ها زمین بازی را طراحی می کنند.  

به گزارش ایکنا از فارس، اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی استان فارس امروز، ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه  کشور در این مراسم با بیان اینکه پژوهش به ما نفوذ در تدبیر و مدیریت افکار عمومی می دهد، گفت: اگر مقام معظم رهبری به جهاد تبیین تأکید کردند به این دلیل است که جهاد تبیین یک جنگ شناختی است و  سربازان و سرداران  جنگ شناختی، محققان هستند و آن ها زمین بازی را طراحی می کنند.

 

وی با تصریح اینکه سیاست گذاری  نظام پژوهش در سطح یک و دو حوزه های علمیه، ایجاد روح تحقیق در طلاب و آشناسازی با ابزار پژوهش است، اظهار کرد: در حوزه های علمیه خواهران در نظام آموزش مجال بیشتری برای پژوهش می دهند لذا فلسفه تفاوت به اهتمامی که نظام آموزش در حوزه خواهران به پژوهش داد و همچنین همراهی‌ای که بانوان و حوزه های خواهران در عرصه پژوهش دارند، بر می گردد؛ اما در حوزه براداران به علت روحیات برادرانه و ترافیک مسائل آموزشی، پژوهش وسعت کافی ندارد و همین موجب آسیب و این تفاوت معنادار، میان مقالات مجموعه حوزه های علمیه خواهران و برادران است که باید در نظام آموزش در حوزه علمیه برادران تحول  ایجاد شود.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه  کشور با یادآوری اینکه در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی که در جهان نظام ها را تحلیل می کنند یک عنصر سنجش نظام ها عنصر کارآمدی است، افزود: بحث کارآمدی یکی از شاخصه هایی است که اگر نظامی بخواهد باقی و پویا بماند و بتواند زمینه نفوذ خود را گسترش دهد باید از این عنصر برخوردار باشد. برای کارآمدی نظام های سیاسی عناصر مختلفی را ذکر می کنند که اگر این عناصر در مشارکت با عناصر دیگر ایجاد شود، یک نظام کارآمد می شود.

 

وی ادامه داد: ما نیز می خواهیم نظام جمهوری اسلامی را بر پایه مبانی دینی اداره کنیم  و باید این نظام را به کارآمدی در عرصه های مختلف منتهی کنیم وگرنه با عدم کارآمدی از گردانه انتخاب مردم  کنار گذاشته می شویم.

 

مقیمی حاجی با اشاره به نقش حوزه های علمیه در این نظام کارآمدی جمهوری اسلام گفت: اگر حوزه های علمیه بخواهند در مسیر کارآمدی گام بردارند بخشی از آن به حاکمان برمی گردد که در تدبیر امور باید شاخصه های کارآمدی را احصا کنند و به کار گیرند و آن را محقق کنند. 

 

وی با بیان اینکه بخش دیگر این مسئله به حوزه های علمیه مربوط است که در عنصر کارآمدی نقش خود را ایفا کند، اظهار کرد: حوزه های علمیه در مقام طراحی نرم افزار اداره حاکمیت اسلامی گام بر می دارند که باید این نرم افزار را بر مدار مبانی اسلامی طراحی کنیم.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه  کشور تأکید کرد: اگر به دنبال نظام اقتصاد و تربیت اسلامی  و نظام سیاسی مبتنی بر احکام اسلامی هستیم، این نظام نیاز به طراحی نرم افزاری دارد و طراحی  نرم افزار نظام اجتماعی مبتنی بر مبانی دینی، کار فرهیختگان حوزوی است.

 

وی با تصریح اینکه نظام آموزش حوزه در این راستا گام بر می دارد که ابزار علمی مقدماتی تدبیر امور جامعه و حاکمیت را در طلبه ها ایجاد کند، بیان کرد: آموزش یاد می دهد که چگونه از ابزار کشف و استخراج از متون استفاده کنیم و در پایان، آموزش باید به طلبه ای که به شاخصه های کارآمدی مزین است، ختم شود.

مقیمی حاجی ادامه داد: اگر در عرصه های مختلف، نیازهایی داریم  که حوزه باید پاسخ دهد، نظام آموزش باید شاخصه های کارآمدی را در طلبه ایجاد کند و اگر آموزش به درستی طی شود باید در بخش مهمی از خروجی آموزش، پژوهشگرانی داشته باشیم که سال ها در این عرصه زحمت بکشند و به پاسخگویی مسائل نظام برسند.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور  با یادآوری اینکه حوزه علمیه در یک سال اخیر در دبیرخانه حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام، دبیرخانه ای با ۲۱ گروه تأسیس کرده است، گفت: در بخش پایان نامه ها قراردادی با استان انعقاد شده است که اگر مسائل فرهنگی و دینی استان را شناسایی کند این پروژه و پایان نامه ها مورد حمایت ستاد قرار می گیرد.

 

انتهای پیام
captcha