استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم
کد خبر: 4057742
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
عیسی زارع‌پور مطرح کرد؛

استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه‌های این وزارتخانه اعلام کرد: در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که از فناوری راهبردی اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم.

عیسی زارع پور

به گزارش خبرنگار ایکنا،  امروز 27 اردیبهشت‌ماه، همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، تعدادی از پروژه‌های ارتباطی کشور با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران ارشد و راهبران حوزه ICT کشور در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

زارع‌پور در این مراسم ضمن تبریک هفته ارتباطات اظهار کرد: زندگی مردم دیجیتال شده است و بزرگراه‌های جدید فیبر نوری شده‌اند و دولتمردان باید سیاست‌های خود را از سمت فیزیکی به زندگی مردم تغییر دهند. زیرساخت توسعه در همه بخش‌ها و در دنیا حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بهره‌گیری حداکثری فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم تبدیل به رویه شده است.

وی با اشاره به شعار جهانی ارتباطات درباره سالمندان، گفت: امسال ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرفیتی دارد که برای سالمندان گره‌گشایی می‌کند. در دولت سیزدهم به دنبال سه حوزه هستیم؛ اول اینکه از این فناوری راهبردی برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: دومین مورد حکمرانی مبتنی بر داده است که به دنبال این هستیم تا این امر را در کشور راه‌اندازی کنیم؛ یعنی تصمیمات مدیران به جای اینکه بر اساس نظر سنجی باشد، براساس اطلاعات باشد و در کنار دولتیم تا این طرح بزرگ اقتصادی را اجرا کنیم.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای طرح کاربرگ الکترونیک مطرح شد. این طرح مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات است و اولین سوال این است که چند درصد از مردم کشور دسترسی به این شبکه دارند که خوشبختانه بر خلاف میانگین جهانی که ۶۰ درصد اعلام شد، در ایران بیش از ۸۶ درصد از مردم به این امر دسترسی دارند و با افتتاح ۶۰۰ پروژه در روز جهانی ارتباطات به این تعداد افزوده شده است.

زارع‌پور با اشاره به اینکه اجرای هر طرح فناوری بیش از گذشته اجرایی شده است، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند گره‌های کشور را حل کند. جلساتی را با مسئولان وزارت کار برگزار کردیم تا بانک‌ها را به یاری بگیریم تا خطای دهک بندی خانواده‌ها را به حداقل برسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه سوم را توسعه اقتصاد کشور برشمرد و گفت: این حوزه می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند و به همین علت دولت برای پیشبرد اقتصاد دیجیتال برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؛ امیدواریم حاصل آن به زودی در بخش‌های مختلف متولد شود.

وی با تأکید بر اینکه محور کار ما شبکه ملی اطلاعات است، تصریح کرد: این شبکه چیزی نیست جز شبکه پرسرعت، باکیفیت، مستقل و امن در سراسر کشور که خدمات متنوع و باکیفیت به مردم عرضه می‌شود؛ یعنی بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای شیرین کردن کام مردم. این پروژه فناورانه است که در بسیاری از کشور‌ها راه‌اندازی شده است و ایران در این حوزه جزو کشور‌های پیشتاز است که در هر دو بالش هم توسعه ارتباطات، هم کیفیت و هم خدمات فعال است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه امروز ۵۰ درصد قول خود را برای توسعه زیرساخت‌ها انجام داده‌ایم، گفت: در این روز جهانی توسعه زیرساخت‌ها انجام‌ شده است و صرفاً به حرف اکتفا نکردیم. برای اولین بار در تاریخ ارتباطات کشور است که دولت یک‌سوم از درآمد خود را از اپراتور‌های تلفن‌های همراه مصوب کرد و البته ۳ درصد حق السهم خود را به اپراتور‌های ثابت بخشید تا این مسیر تسهیل شود. ما با تجهیزات آمدیم برای اجرای این کار و به علت اینکه این پروژه مردم است و شفاف می‌گویم که منتظر کسی نمی‌ایستیم.

زارع‌پور در پایان اظهار کرد: در بخش فناوری اطلاعات نیز یکی از پروژه‌های کلیدی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است که تبدیل به قانون شد و همه دستگاه‌ها مکلف شدند که پنجره خود را راه‌اندازی کنند. امروز اعلام می‌کنم که پنجره ملی خدمات دولت به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده و 10 دستگاه در آن حضور دارند و مردم می‌توانند چشمه‌ای از آن را مشاهده کنند. شاید حدود ۵ درصد کار تاکنون انجام‌ شده و با مطالبه‌گری که رسانه‌ها انجام می‌دهند تا شهریورماه شاهد راه‌اندازی پنجره واحد خدمات خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha