بازار را با نرخ دستوری نمی‌توان مدیریت کرد
کد خبر: 4057204
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

بازار را با نرخ دستوری نمی‌توان مدیریت کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با بیان اینکه با آزادسازی و نرخ دستوری نمی‌توان بازار را مدیریت کرد، گفت: با ادامه این روند واحدهای تولیدی رو به تعطیلی خواهند رفت و اگر افزایش قیمت کالاها هر چه سریع‌تر لحاظ نشود ادامه تولید امکان‌پذیر نیست.

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در جلسه کمیسیون صنعت و رونق تولید این اتاق که با حضور معاون اقتصادی استانداری فارس، فعالان بخش خصوصی، تولیدکنندگان و مدیران واحدهای تولیدی استان در خصوص افزایش قیمت بهای تمام شده محصولات در واحدهای تولیدی برگزار شد، بیان کرد: متأسفانه تصمیم‌گیران در کشور هیچ توجهی به بازار ندارند و بر اساس آمارهایی که از برخی از واحدهای تولیدی گرفتیم شاهد افزایش قیمت در نهاده‌های انرژی، حمل و نقل، مالیات و حقوق و دستمزد هستیم اما کالاهای تولیدی هیچ افزایش قیمتی نداشتند و واحدها تا کی می‌توانند چنین فشارهایی را بر تولید تحمل کنند؟

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های تولید به ویژه در واحدهای صنعت غذا واحدهای ما را دچار مشکل کرده است افزود: واحدهای صنعت غذا نهاده‌های تولید را گران تهیه می‌کنند اما کالاهای تولیدی را با قیمت شهریور سال گذشته به بازار عرضه می‌کنند که این عدم تعادل واحدها را با مشکل روبرو کرده است.

رازقی با تأکید بر اینکه مخالف گران‌فروشی هستیم اظهار کرد: واحدهای تولیدی ما مجبور به افزایش قیمت کالا هستند در غیر این صورت رو به تعطیلی خواهند رفت اما موضوع مهم این است که چرا سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌ها را مصوب نمی‌کند؟ مگر می‌شود با قیمت سال گذشته کالا به بازار عرضه کرد؟

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: با آزادسازی و نرخ دستوری نمی‌توان بازار را مدیریت کرد و با ادامه این روند واحدهای تولیدی رو به تعطیلی خواهند رفت و اگر افزایش قیمت کالاها هر چه سریع‌تر لحاظ نشود ادامه تولید امکان‌پذیر نیست ضمن اینکه واحدهای تولیدی ما در سردرگمی بازار داخلی و صادراتی هستند.

وی ادامه داد: از اردیبهشت سال 97 که ارز 4200 تومانی مطرح شد اتاق بازرگانی فارس مکاتباتی با مسئولان استان و کشور و ارائه راهکارهایی برای کاهش آسیب به اقشار جامعه ارایه کرد اما اراده کشور بر انجام آن بود و حاصل آن ایجاد رانت، فساد، خارج شدن منابع از کشور و تحمیل فشار به اقشار آسیب پذیر شد.

جراحی اقتصادی در کشور آغاز شده است

در ادامه این جلسه محسن ربانی‌زاده، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز گفت: همه اقشار مختلف در کشور اذغان داشتند که ارز 4200 تومانی رانت و فساد و مخل بازار است و بر اساس نظر اقتصاددانان بخشی از تورم چند سال اخیر کشور حاصل وجود ارز 4200 تومانی بوده است و در این دولت جسارتی پیدا شد تا اقتصاد جراحی شود و کشور در حوزه اقتصاد بر روی مسیر شکوفایی قرار گیرد. باور داریم اقتصادی خوب است که بتواند در بازار تعادل ایجاد کند و کشور در شرایط موجود پس از حذف ارز 4200 تومانی، نیازمند مدیریت به ویژه مدیریت بازار و ساماندهی است تا به سرانجام مطلوب برسد.

ربانی‌زاده تصریح کرد: جراحی اقتصادی در کشور آغاز شده است و دوره سختی را برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی خواهیم گذراند که این دوره گذار و شکوفایی اقتصاد در کشورهای توسعه‌یافته وجود داشته لذا همه باید کمک کنند تا دوران گذار و روند اقتصاد پویا با کمترین هزینه برای عموم مردم و کشور طی شود.

وی افزود: اما نکته حائز اهمیت در رسیدن به اقتصاد صحیح و پویا تشریک مساعی، دیگر نگری و حرکت جمعی مردم برای عبور از دوره گذار و رسیدن به نقطه مطلوب است.

ربانی‌زاده با بیان اینکه تا زمانی که اقتصاد در اختیار دولت‌ها باشد، توسعه ایجاد نمی‌شود و دخالت دولت‌ها در اقتصاد باید کم شود بیان کرد: در این دوران همه اقشار ما از جمله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مطالباتی دارند که تا اقتصاد ما درست نشود احقاق حق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: اقدام شجاعانه دولت در حوزه اقتصاد نویدبخش اتفاق‌های خوب در آینده برای کشور است.

در ادامه این جلسه فعلان بخش خصوصی، تولیدکنندگان و مدیران واحدهای تولیدی استان به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود در خصوص افزایش قیمت بهای تمام شده محصولات و کالاهای تولیدی پرداختند.

انتهای پیام
captcha