نخستین شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی فارس راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4056539
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

نخستین شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی فارس راه‌اندازی می‌شود

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس از راه‌اندازی نخستین شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی در این استان به منظور هم‌گرایی و توسعه استان خبر داد.

محمد فرخ‌زاده، معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس امروز، ٢٢ اردیبهشت ماه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی ارده سنتی زرقان بیان کرد: سال ١٤٠١ با خبر خوش استقبال و حضور بالای مسافران و گردشگران نوروزی از استان فارس و شهر شیراز پس از دو سال رکود، آغاز شد.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس از برگزاری رالی بین‌المللی، مسابقات جهانی زورخانه‌ای در شیراز و میزبانی از یک هیأت کنگ فو خبرداد و گفت: این رویدادها در راستای معرفی استان فارس به کشورهای دیگر است.

به گفته این مقام مسئول، در راستای هم گرایی و توسعه فارس اولین شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی به زودی در استان راه‌اندازی خواهد شد.


وی افزود: در بحث شورای عالی توسعه گردشگری هم بیش از ١٠٠ پروژه احصا و در کارگروه رفع موانع در حال بررسی است.

فرخ زاده با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که در سال ١٤٠١، با بیش از دو هزار میلیارد تومان رونق پروژه‌های گردشگری در استان مواجه شویم، اظهار کرد: از آنجا که در فارس با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، باید به ارتقا و تقویت سرمایه گذاری گردشگری تمرکز کرد.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با تصریح اینکه برگزاری چنین رویدادها و جشنواره‌هایی که مردم محور است، منجر به معرفی رسوم و آداب‌ می‌شود، افزود: حلوای ارده سنتی زرقان خواستگاه تاریخی و مردمی دارد که با این جشنواره در حال معرفی به نقاط دیگر کشور  است.

وی با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان، بیان کرد: فارس با بیش از سه هزار اثر ثبت شده، ٥٠٠ اثر تاریخی و ١٥٠٠ امامزاده واجب‌التعظیم، بزرگترین امانتدار کشور است  و لذا نیاز به کارکردهای سرمایه گذاری، افزایش مراکز اقامتی، اجرای پروژه‌های مرمت شهری و ایجاد شهرک‌های صنعتی ویژه احساس می‌شود.

احسان خازن، فرماندار شهرستان زرقان نیز در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره همزمان با روز زرقان در حال برگزاری است، گفت: اولین جشنواره ملی ارده سنتی زرقان به عنوان مصوبه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری این شهرستان در دستور برگزاری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حلوا ارده این شهرستان قدمتی به بلندای تاریخ دارد، گفت: بیش از چند سده است که این محصول در زرقان تولید می‌شود و در سال٩٨ به عنوان میراث ناملموس، در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

فرماندار شهرستان زرقان اضافه کرد: امیدواریم که این جشنواره به معرفی بهتر و بیشتر ارده سنتی در سطوح ملی و بین‌المللی ختم شود.

خازن با بیان اینکه حلوا سنتی ارده زرقان به تنهایی موجب تحول اقتصادی این شهرستان می‌شود، خطاب به معاون روابط کار وزارت تعاون، خواستار اهتمام جدی نسبت به انجام و اختصاص تسهیلات کم بهره برای راه‌اندازی کارگاه های تولید حلوا و ایجاد صنایع بسته بندی شد.

فرماندار زرقان در بخش پایانی سخنان خود خواستار راه‌اندازی شهرک صنعتی خصوصی حلوا ارده در این شهرستان شد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در این مراسم گفت: تأسیس شهرک صنعتی محصولات کنجد و ارده برای توسعه زیرساخت‌های زرقان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه تولیدات سنتی استان فارس باید به تولید صنعتی منجر شوند، افزود: با توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای در سطح شیراز، اقدامات مکملی باید در زرقان به دلیل همجواری با این کلانشهر ایجاد شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی، گردشگری فرهنگی و گردشگری مبتنی بر آداب و رسوم، این امکان را فراهم می‌کند که توسعه زیرساخت‌ها تقویت شوند و علاوه بر آن زمینه حضور جدی سرمایه گذاران در این شهرستان فراهم شود. 

قادری در پایان یادآور شد: همجواری با کلانشهر شیراز یک مزیت است که اگر از آن استفاده نشود، علاوه بر ایجاد مشکل، فرصت هم از دست خواهد رفت.

انتهای پیام
captcha