تلاش برای حل مشکلات جامعه با استفاده از توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه
کد خبر: 4056350
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا مطرح کرد:

تلاش برای حل مشکلات جامعه با استفاده از توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه

رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: یکی از اهداف و راهکارهایی دانشگاه بوعلی تلاش در جهت حل مشکلات جامعه با استفاده از توانمندی‌های تخصصی و پژوهشی دانشگاه است تا قدمی در راستای حل مشکلات جامعه برداریم.

نشست رئیس دانشگاه بوعلی سینابه گزارش ایکنا از همدان، حسین رضوانی، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سالن فجر این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا یک هدف کلی که خدمت به جامعه است را دنبال می‌کند و در این راستا برای نیازهای جامعه برنامه‌ریزی‌هایی دارد و قدم بر می‌دارد.

وی افزود: در ذیل این هدف کلی نیز اهداف دیگری به‌صورت تخصصی وجود دارد، یکی از این اهداف تربیت نیروی تخصصی و متعهد در این محیط و تحویل آن به جامعه است، در این راستا دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آموزشی باید نیازهای جامعه را شناسایی کند و برای رفع آنها قدم بردارد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در این باره به یکی از راهکارهایی که دانشگاه برای آن برنامه‌ریزی کرده اشاره کرد و گفت: تلاش در جهت حل مشکلات جامعه با استفاده از توانمندی‌های تخصصی و پژوهشی دانشگاه است تا قدمی در راستای حل مشکلات جامعه برداریم.

رضوانی با اشاره به اینکه یکی از این راهکارها تقویت رشته‌های به‌روز و موردنیاز جامعه است، گفت: پرداختن به ابعاد فرهنگی در کنار این موضوع باید مدنظر باشد و در تعاملات فرهنگی خود با جامعه به این مهم توجه داشته باشد.

وی به برنامه‌ریزی هدفمند دانشگاه در حوزه تعاملات فرهنگی با سایر کشورها اشاره کرد و یادآور شد: از این رو تعاملاتی برای جذب دانشجویان خارجی صورت گرفته است، این جذب در حوزه‌های مختلف دارای اهمیت است و البته باید فعال‌تر شود. این دانشجویان از نقاط مختلفی از جمله آسیای میانه، قفقاز، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان و ... هستند و 140 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاه بوعلی در حال تحصیل هستند.

رضوانی تکمیل کرد: با این روش تعاملات فرهنگی و اثرگذاری فرهنگی ما بر روی سایر کشورها پیگیری می‌شود که این تعامل منجر به افزایش سایر تعاملات با جوامع دیگر خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تشکیل و تقویت شرکت‌های فن‌آور و دانش‌بنیان از جمله اهداف مهم دانشگاه است، توضیح داد: سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام شده بود و با نام‌گذاری سال دلگرم‌تر و مصمم‌تر در این راه قدم برمی‌داریم، بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب «اقتصاد دانش‌بنیان برای دانشگاه تکلیف» است و ما هم به‌عنوان سربازان دانشگاه این را برای خود تکلیف می‌دانیم و راستای آن قدم بر می‌داریم.

وی به اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: دانشگاه با مرکز رشد خود در این زمینه فعالیت‌های خود را دنبال می‌کرد که در کنار آن نیز به تازگی یک مرکز شتاب‌دهنده‌ هم راه‌ا‌ندازی شده است. همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بسته شد قرار شد «عرصه فناوری» به‌منظور اقدامات دانش‌بنیان در دانشگاه راه‌اندازی شود و امیدواریم دانشگاه به مرکز آرندی شرکت‌های غرب کشور تبدیل شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اهمیت فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در این دانشگاه به لزوم فعال‌تر شدن این اقدامات تأکید کرد و افزود: در حوزه قرآنی حساسیت خاصی وجود دارد و این حوزه نسبت به گذشته فعال‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به تعداد رشته‌های فعال دانشگاه اظهار کرد: ۵۷ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۲۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۸۴ رشته نیز در مقطع دکتری در دانشگاه وجود دارد، در رشته‌های موردنیاز جامعه هم در صورت نیاز وارد می‌شود و هم‌چنین متناسب با افزایش تعداد دانشجوها و رشته‌ها اقدام به جذب هیئت‌ علمی خواهیم کرد.

رضوانی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر مشاهده مصرف دخانیات در دانشگاه، پاسخ داد: دانشگاه بوعلی مدعی است دانشگاهی عاری از دخانیات است و دانشجویان می‌دانند در این مورد به شدت و حدت با آن برخورد می‌شود؛ مصرف سیگار برای دانشجویان بوعلی محرومیت از تمام امکانات رفاهی را به دنبال دارد. دانشگاه قانون خاص خود را دارد و پرداختن به این قانون از وظایف ماست چراکه در هر مکانی با توجه به دیسیپلین آن باید رفتار کرد.

فعالیت کانون قرآن دانشگاه در سطح فراتری نسبت به قبل

حسن رحیمی‌روشن، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این نشست، اظهار کرد: کانون قرآن دانشگاه در سطح فراتری نسبت به قبل هم برای دانشجویان و هم برای اساتید فعالیت خواهد کرد. در حوزه فعالیت‎های قرآنی همکاری خوبی از سوی دانشگاه برای تدوین سند قرآنی استان که اخیراٌ رونمایی شد صورت گرفت.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری طرح‌هایی همچون طرح ولایت، ضیافت اندیشه گفت: در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه تنها در ظواهر متوقف نمی‌شویم بلکه به دنبال اجرا و پیگیری برنامه‌های عمقی و ایجاد باور در اذهان و تقویت آن‌ها خواهیم بود.

گودرز احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه نیز تصریح کرد: با شیوع کرونا در هر ترم حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد در دانشگاه در حال ارائه است که با انجام واکسیناسیون گسترده به آموزش حضوری برمی‌گردیم.

وی گریزی به تعداد اساتید دانشگاه زد و بیان کرد: ۴۶۲ عضو هیئت‌علمی با حضور یک استاد ممتاز، ۷۱ استاد تمام، ۱۳۱ دانشیار، ۲۴۳ استادیار و ۱۶ مربی در حال تدریس در این دانشگاه هستند. از نظر تعداد رشته‌های موجود در دانشگاه جزء دانشگاه‌های ممتاز کشور هستیم.

احمدوند افزود: تعداد دانشجویان فعال در حال حاضر ۱۱ هزار نفر است که به تفکیک، حدود شش هزار نفر در مقطع کارشناسی، حدود دو هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۸۲۰ نفر دانشجوی در مقطع دکتری و ۵۰ دانشجو در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند.

مفاخر علمی آن‌طور که باید دیده نمی‌شوند

آرش قربانی، معاون پژوهشی دانشگاه نیز در این نشست بیان کرد: در جامعه ما مفاخر علمی آ‌طور که باید دیده نمی‌شوند و حتی از دید رسانه‌ها هم مغفول می‌مانند. وزارت علوم سامانه‌ای با نام «نان» مخفف «نظام ایده‌ها و نیازها» را با این هدف طراحی کرده تا حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه را تا حدودی رفع کند، از این سامانه هفته گذشته رونمایی شد، کارکرد این سامانه به این شکل است که تمام صنایع مکلف هستند نیازهای خود را در این سامانه قرار ‌دهند و از طرفی هم دانشجویان دستاوردها و پژوهش‌های خود را در آن قرار می‌دهند، اتاق فکر اساتید دانشگاه بوعلی از ارکان اصلی راه‌اندازی این سامانه بوده است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات اتنجام شده برای اتصال صنعت و دانشگاه گذراندن یک دوره فشرده برای اساتید در شرف تبدیل وضعیت است که با عنوان دوره «صنعت و جامعه» در تمام رشته‌ها از سال ۹۸ اجباری شده است. هم‌چنین سالانه مبلغی با عنوان پژوهانه به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه تعلق می‌گیرد که در این زمینه یک مبلغ تشویقی برای حوزه صنعت در نظر گرفته شده است.

قربانی رسیدن به مرجعیت علمی و حل مسائل کنونی کشور که جزء تأکیدات رهبر معظم انقلاب است را از اولویت‌های این معاونت خواند و گفت: پژوهش‌های ما باید مسئله‌محور باشد.

مهرداد عنبریان، معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی نیز در پایان این نشست تصریح کرد: رسانه‌ها فرهنگ‌ساز هستند اگر موضوعی را بخواهیم به فرهنگ تبدیل کنیم رسانه‌ها در این زمینه نقش اول را ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه گفت: با تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خوابگاه‌های خصوصی و خودگردان سطح شهر از چرخه خارج شدند و این ما را با مشکل رو به رو کرد که نتوانستیم ورودی‌های ۱۴۰۰ را به‌صورت حضوری در دانشگاه داشته باشیم. از این‌رو ساخت دو بلوک خوابگاه جز برنامه‌های دانشگاه است که در حال احداث است که با احداث آن نیازی با خوابگاه‌های بیرونی و خودگردان برای ترم بعد نخواهیم داشت، با توجه به فضای قدیمی و فرسودگی خوابگاه نیاز به ترمیم دارند.

انتهای پیام
captcha