موضوع ولایت فقیه تبیین شود
کد خبر: 4055819
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

موضوع ولایت فقیه تبیین شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند جهاد تبیین بر همه شما واجب است، گفت: طبق فرموده معظم‌له مسلمات انقلاب اسلامی باید تبیین شود و یکی از این مسلمات ولایت فقیه است که باید تبیین شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 19 اردیبهشت در جمع مردم گراش به مناسبت یادروز سفر رهبر معظم انقلاب به جنوب استان فارس مرحوم آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری را حلقه اتصال تمام مناطق جنوبی استان دانست و گفت: در مهاجرتی که مرحوم سید عبدالحسین نجفی لاری از نجف اشرف به ایران داشتند یک دوره 18 ساله در لار، یک دوره تقریبا 4 ساله در فیروزآباد و یک دوره 6 ساله در جهرم ساکن بودند. از این جهت لار در تاریخ معاصر ایران مورد توجه بوده است چنانچه که ملک الشعرا بهار که خود از رجال مشروطیت بوده است نام سید لاری و نام لار را در دیوان خود آورده است.

و افزود: این افتخار ما مردم جنوب استان فارس است که از این مرجع عالیقدر حمایت کردیم و این یک نسل و دو نسل نیست که مردم این خطه پای این آرمان‌ها ایستاده‌اند و اجداد ما یکی پس از دیگری با حمایت از نایب امام زمان(عج) و نایب‌الامام که آن روز مرحوم سید عبدالحسین نجفی لاری بوده است، این وفاداری خود را به آرمان‌های اسلامی به صورت جدی نشان داده‌اند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: اعتقاد به حضرت مهدی(عج) اعتقاد مشترک شیعه و سنی است، یعنی مسلماً اهل سنت هم در روایات متعدد خود نقل کرده‌اند که بالاخره یکی از اولاد پیامبر اسلام(ص) حکومت عالم را تحت پرچم اسلام لا اله الا الله، محمد رسول‌الله(ص) بیرون می‌آورد و این حکومت جهانی می‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به آیه 60 سوره نساء گفت: این مبانی که در قرآن است را باید مرتب یادآور شویم که چرا ما به این مبانی معتقدیم؟ از کتاب خدا که قرآن مجید است دلیل داریم و این را یادآور خود شویم.

وی با بیان اینکه علت سفر رهبر انقلاب به منطقه این بوده است که احترام آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری گذاشته شود، گفت: سیدعبدالحسین در طول تاریخ 110 سال گذشته مورد توجه است چون نظریه ولایت فقیه را ابراز کرده است. حال ببینیم دلیل ولایت فقیه پیش ما شیعیان چیست؟

عضو مجلس خبرگان رهبری فرازهایی از آیه مذکور را یادآور شد و گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید برخی مدعی آن هستند که ایمان آورده‌اند اما کاری می‌کنند که خلاف ایمان به آنچه هست که شما از جانب خدا آوردید و این کار را باید ترک کنند. آن‌ها می‌گویند ایمان آوردیم و با وجودی که می‌گویند مومن هستیم، می‌خواهند در تحاکم و در مشاجرات و اختلافاتی که بین آن‌هاست به سراغ کسی بروند که طاغوت است.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه طاغوت نمی‌تواند قاضی و حاکم بین مسلمانان باشد، گفت: قاضی باید عادل باشد؛ ما شیعیان اعتقاد داریم که حاکم در جامعه اسلامی اولا باید معصوم باشد برای اینکه 12 امام خود را معصوم می‌دانیم و اگر دست ما به معصوم نرسید حاکم باید عادل باشد. اگر عادل نبود و ظالم شد ما نمی‌توانیم ظالم را به حکومت  بپذیریم.

وی با بیان اینکه طبق عقیده رسمی شیعه ظالم نمی‌تواند حاکم باشد و حاکم باید عادل باشد، افزود: شکل حکومت می‌توانیم تصور کنیم. اول حکومت معصومین که به یاری خدا امام زمان(عج) ظهور می‌کند و این حکومت را برپا می‌دارد. دوم حکومت عادلان است و در زمانی که مردم به معصومین دسترسی ندارند حکومت رسمی دینی است. سوم حکومت ظالم و طاغوت است که این حکومت را نباید بپذیریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینکه خداوند در آیه مذکور تأکید می‌کند نسبت به طاغوت کافر باشید و طاغوت را قبول نکنید و زیر بار حکومت آن نروید، گفت: اگر کسی حکومت طاغوت را پذیرفت به خاطر اینکه ظالم را به حکومت پذیرفته اول به خودش ظلم می‌کند چون خدا انسان را از این کار برحذر داشته و اگر انجام دهید به پای شما گناه نوشته می‌شود، پس حکومت ظالم نباید پذیرفته شود و این یک قاعده است.

وی با تأکید بر اینکه حکومت طاغوت نباید پذیرفته شود این قاعده قرآنی است، گفت: نمی‌توان حکومت طاغوت و ظالم را پذیرفت. در قرآن کریم به ما گفته شده است امر شده‌ایم که حکومت طاغوت را نپذیریم. وقتی ظالم می‌خواهد حکومت کند نباید بپذیریم اما در زمان غیبت اگر عادل می‌خواهد حکومت کند، بحث دیگری است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: این موضوع را ما در قانون اساسی جمهوری اسلامی آورده‌ایم. اصل اول تا هشتم قانون اساسی بسیار مهم است. اصل پنجم قانون اساسی این است که در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) ولایت امر و امامت امت به عهده فقیه عادلی است که با شرایط خاصی توسط عده‌ای از فقها انتخاب می‌شود. این حرف را از کجا آوردیم؟ ما شیعیان اعتقاد داریم یا باید آیه قرآن داشته باشیم یا دستور ائمه اطهار باشد.

وی با یادآوری اینکه قرآن می‌فرماید طاغوت رئیس نشود، افزود: در خصوص اینکه فقیه باید باشد ما روایات متعددی داریم. یک روایت در کتاب کافی نقل شده است و ما طلبه‌ها به آن مقبوله عمر بن حنظله می‌گوییم این مقبوله یعنی این روایت را همه فقها قبول کردند که باید عمل شود. راوی این حدیث عمر بن حنظله است و در آن از امام صادق(ع) درباره وظیفه شیعیان در امر قضاوت و شیوه ترجیح اخبار متعارض سوال کرده است. در این روایت امام صادق(ع) مجتهد را بر ما حاکم قرار داده و حکم او مثل حکم پیامبر است و همه باید گوش دهند.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری به منطقه جنوب فارس آمد و آنقدر احترام به وجود آورد که بعد از 100 سال رهبر انقلاب به جایی آمده که حکم خدا و پیامبر را برای مردم آورده است. گاهی در بحبوحه فعالیت‌های اجتماعی فراموش می‌کنیم اصل احترام از کجاست؟ این مرد بزرگ باعث این همه احترام شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز دشمن دوباره به همین قضیه حمله کرده است که چرا شما می‌گویید در زمان غیبت ولایت متعلق به این بزرگان است؟ این اعتقاد شیعه بوده است. اگر لار، جهرم، گراش، لامرد و... که زیر حکم سیدعبدالحسین بوده‌اند امروز افتخار دارند برای این است که 3 نسل پیش مردم همین را گفتند.

وی با تأکید بر اینکه حکومت بر طبق فرمان خدا و حکم خدا و رسول(ص) است و دشمنان می‌خواهند با این موضوع مقابله کنند. دعوای اساسی آخر الزمانی راه افتاده است، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمود امروز وقت جهاد تبیین است و مسلمات انقلاب اسلامی را باید تبیین کرد. باور نمی‌کردیم در خصوص ولایت فقیه کسی تشکیک کند اما امروز موضوع ولایت فقیه باید تبیین شود.

آیت‌الله دژکام با یادآوری فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند جهاد تبیین بر همه شما واجب است، گفت: اگر مسئله ولایت فقیه را تبیین نکنیم (که در زمان غیبت باید اساس حاکمیت باشد و به لطف خدا هست) و کسی فریب خورد، ما مسئول هستیم و باید جلوی انحراف گرفته شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ولایت فقیه را امام صادق (ع) گذاشته است و فرمود این را من بر شما حاکم کردم، گفت: اگر مجتهدی فتوا دهد روز قیامت فتوای او حجت است و از شما سئوال نمی‌کنند، وقتی طبق فتوا عمل کنید، مجتهدین، خود را بر لب صراط فرض می‌کنند و فتوا می‌دهند. حاکم را امام صادق(ع) معین کرده است.

وی با اشاره به هجمه‌هایی که دشمنان علیه سخنانش در یکی از خطبه‌ها درباره ولایت فقیه راه انداختند، یادآور شد: مطلبی که بنده در خطبه‌های نماز جمعه شیراز در خصوص ولایت فقیه در زمان غیبت بیان کردم و عده‌ای ناراحت شدند و فضاسازی‌هایی صورت گرفت ذیل همین روایت عمر ابن حنظله بود. بنده عرض کردم در بحث ولایت هرچه که رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی، آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بفرمایند همان بر همه ما حجت را تمام می‌کند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: این انحرافاتی است که دشمن می‌خواهد در جامعه ایجاد کند؛ هیچ فردی در مقام اطاعت از فرمان ولی فقیه نمی‌تواند تشکیک کند. اگر دنیا و عزت دنیا را می‌خواهید و اگر آخرت و آبروی آخرت را می‌خواهید باید از فرمان ولی فقیه اطاعت کنید. غیر از این فرمان هرکس بخواهد مقابل فرمان ایشان بایستد طاغوت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه وجوب اطاعت از فرمان ولایت فقیه قابل تردید نیست، گفت: چرا این مسئله را می‌گوییم، چون امتحان‌های آخرالزمانی شروع شده است و امتحان آسان نیست و هر ساعتی در گوشه‌ای مسئله و امتحانی پیش می‌آید. این باور را محکم و در بین جوانان و نوجوانان تبیین کنید. مقام معظم رهبری فرمودند این نظر امام امت است که در قانون اساسی آمده است و تبیین کنید و کوتاهی نکنید. اساس حکومت ما اینگونه است و به یاری خدا این اساس را به همین ودیعه و امانت شرعی نگه می‌داریم تا به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) برسانیم.

انتهای پیام
captcha