تکریم ۳ کاتب برجسته فارس در «آستان جانان»
کد خبر: 4055410
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

تکریم ۳ کاتب برجسته فارس در «آستان جانان»

همایش «آستان جانان» به منظور تجلیل از سه کاتب برجسته استان فارس، آیت‌الله سیدجعفر حجت کشفی، کاتب حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و حرم امامین عسکریین؛ محمد مهاجر و احمدعلی باروتی در شهرستان استهبان برگزار می‌شود.

همایش «آستان جانان»، استهبان به گزارش ایکنا از فارس، امید کیامرث، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان امروز، 18 اردیبهشت در جمع خبرنگاران از اجرای همایش «آستان جانان» در این شهرستان خبر داد و گفت: این همایش به منظور تجلیل از سه چهره و شخصیت برجسته و پیشکسوت خوشنویسی این شهرستان آیت‌الله سیدجعفر حجت کشفی، محمد مهاجر و احمدعلی باروتی اجرا خواهد شد.

وی زمان برپایی این همایش را پنج‌شنبه، 29 اردیبهشت‌ماه جاری و مکان آن را تالار علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد و افزود: این همایش با هدف تقویت و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و هنری، ارتقای هویت ملی، معرفی الگوها و ظرفیت‌های بومی و قدردانی از فرهیختگان علم و ادب و فرهنگ شهرستان همزمان در هفته فرهنگ و هنر اجرا خواهد شد.

کیامرث با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری کاری بسیار ضروری و مفید فایده است، گفت: از آنجا که در دیار استهبان طی سالیان متمادی چهره‌های فاخر هنری و علمی ظهور کرده‌اند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر آن شد تا از سه شخصیت هنری، علمی و خوشنویسی تجلیل به عمل آورد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان ادامه داد: اولین چهره فرهیخته هنری آیت‌الله سید جعفر حجت کشفی، کاتب مسجد جمکران و استاد خط ثلث است. این هنرمند پیشکسوت در تمام دوران حیات پرفروغش همواره به تعلیم و تعلم اهتمام داشته و لحظه‌ای از تدریس آثار هنری خود باز نایستاده است. از دیگر خصوصیات این هنرآرای کم نظیر نگارش خطاطی کتبیه‌های داخل ضریح مطهر حضرت معصومه(س) و نیز محراب مسجد جمکران و ضریح حرمین عسکریین است اما در جنبه پژوهشی و علمی کتب ماندگار تخصصی ایشان در خوشنویسی با عناوین، خط و ویژگی‌های فنی آن، دلیری در سیاقت هنر، مرکب خوشنویسی و ده‌‎ها تالیفات دیگر که نشر ذخایر اسلامی قم آن را به چاپ رسانیده است.

وی ادامه داد: دومین چهره هنری استهبان استاد محمد مهاجر است که در سال ۱۳۲۳ در استهبان دیده به جهان گشود. وی از همان  دوران جوانی در معیت آیت‌الله سید میر محمد کشفی (والد ستاد سید جعفر حجت کشفی) و استاد سید علی اکبر پرورش و همراه و همگام با شهید فقیهی در هسته مبارزان با طاغوت در استهبان فعالیت کرد و از سال ۱۳۴۹ وارد انجمن خوشنویسان شد. در سال ۱۳۸۱ بود که در ۴۱ نمایشگاه انفرادی در شیراز و خارج از کشور شرکت داشت و تاکنون صدها شاگرد برجسته به جامعه هنری استان فارس را به ثمر نشانده است. وی در بین شاگردان خود به اخلاقی بودن شهره دارد.

دبیر اجرایی همایش «آستان جانان» گفت: سومین هنرمند استهبانی استاد احمدعلی باروتی است. وی از پیشکسوتان انجمن خوشنویسان است که سوابق اجرایی بیش از 10 سال به  طور علی الدوام در امر کتابت و خوشنویسی در کارنامه خود دارد. وی دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و دکترای فلسفه و حکمت اسلامی است که مدرک فوق ممتاز خوشنویسی را در سال ۷۰ از انجمن خویشنویسان ایران دریافت کرده و تاکنون در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی شرکت داشته است.

کیامرث با بیان اینکه استاد باروتی کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه و خوشنویسی را در دوران دفاع مقدس برای رزمندگان برگزار می‌کرده است، افزود: همچنین این استاد عرصه خوشنویسی کتبیه‌های زیبایی از آیات قرآن و تصاویر چهره امامین انقلاب را در منطقه عملیاتی فاو از خود به یادگار گذاشته است.

انتهای پیام
captcha