شرکت‌های دانش‌بنیان قفل ارتباط صنعت و دانشگاه را باز می‌کنند
کد خبر: 4055168
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

شرکت‌های دانش‌بنیان قفل ارتباط صنعت و دانشگاه را باز می‌کنند

سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان فارس با یادآوری شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» گفت: توسعه شركت‌های دانش بنیان می‌تواند قفل ۴۰ ساله ارتباط بین دانشگاه و صنعت را باز كند.

محسن جاجرمی‌زاده، سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان فارس به گزارش ایکنا از فارس، محسن جاجرمی‌زاده، سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان فارس امروز، 17 اردیبهشت در نشست جمعی از اساتید این دانشگاه با والی، رئیس پردیس شركت‌های دانش بنیان استان، گفت: مركز مشترك نوآوري بين پرديس شركت‌های دانش‌بنيان استان فارس با دانشگاه پيام‎‌نور ايجاد می‌شود.

وی افزود: با راه‌اندازی این مركز، علاوه بر حضور اعضای هیئت علمی در شركت‌های دانش‌بنیان، زمینه حمایت از ایده‌ها و طرح‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، انجام دوره‌های كارآموزی دانشجویان و انجام دوران خدمت نظام وظیفه فارغ‌التحصیلان دانشگاه در پروژه‌های تحقیقاتی فراهم می‌شود.

جاجرمی‌زاده با بیان اینكه هویت علمی اساتید با انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه به اثبات می‌رسد، گفت: فرهنگ نوآوری و كمك به توسعه و پیشرفت كشور، قابلیت جامعه نخبگانی است چرا كه جامعه برای اساتید سرمایه‌گذاری كرده كه قطعاً باید از تخصص آنان در مسیر توسعه ملت و در شأن جامعه امام زمانی استفاده شود تا بتوانیم اقتدار كشور را مبتنی برعلم و دانش پیش ببریم.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان فارس، الگوهای ارتباط با صنعت را در دو محور ایده‌پردازی و منابع انسانی محور ذكر كرد و افزود: توسعه شركت‌های دانش بنیان می‌تواند قفل ۴۰ ساله ارتباط بین دانشگاه و صنعت را باز كند چرا كه در حالت عادی، دانشگاه ایده ارائه و راه حل آن را نیز ارائه می‌كند اما در نهایت نتایج آن در كتابخانه‌ها نگه‌داری می‌شود. از طرفی بخش‌های صنعتی نیز دارای مراكز تحقیق و توسعه و مراكز مطالعات هستند و طرح‌های توسعه‌ای خود را به پیش می‌برند. در این شرایط دانشگاه و صنعت هیچ‌كدام به یكدیگر احساس نیاز نمی‌كنند.

وی اضافه كرد: هر ایده و طرحی باید پاسخگوی نیازهای عینی و ضروی در بخش‌های اجتماعی، سیاسی، خدماتی، بازرگانی و... باشد یعنی كارفرما باید احساس نیاز پیدا كند تا یك متخصص در حوزه‌ای به او مشورت دهد. از طرفی دانشگاه هم نمی‌داند ایده‌اش چه جایگاهی و چه سهمی در پاسخ به نیازهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... جامعه دارد.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور فارس در بخش پایانی سخنان خود خواستار شناسایی ظرفیت‌های بیرونی دانشگاه و استفاده مناسب از آن در حوزه‌های مختلف شد.

مظفر والی، رئیس پردیس نخبگان و همكاری‌های شهید فهمیده هم در این جلسه گفت: پردیس دانش‌بنیان استان فارس در دل مجموعه‌های صنعتی قرار گرفته است كه خوراك شركت‌های مستقر در آن، نیازهای صنایع مختلف است.

وی به مقایسه نوع فعالیت پردیس شركت‌های دانش‌بنیان با مراكز رشد و... پرداخت و افزود: در مراكز رشد و پارك‌های علم و فناوری تمركز بر حمایت از طرح و ایده‌های ارائه شده است كه به صورت نرم جهانی فقط 10 درصد از این ایده‌هایی كه وارد چرخه حمایت می‌شود، به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد. قطعاً اگر اساتید وارد چرخه ایده‌پردازی و طرح و تولید شوند، این نرم رشد بیشتری خواهد داشت

والی با بیان اینكه بیش از 50 درصد شركت‌های دانش‌بنیان استان فارس در پردیس شهید فهمیده فعالیت دارند، گفت: 420 شركت در این پردیس حضور دارند كه 100 شركت دراین مجموعه مستقر و بقیه در سطح شیراز و شهرستان‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند. در این مجموعه، سالیانه 2 هزار و 500 مورد از نیازهای صنعت (RFP) به شركت‌های دانش‌بنیان استان فارس ارائه می‌شود. در عین حال همین تعداد نیز طرح و ایده پیشنهادی از سوی شركت‌های دانش‌بنیان به صنایع ارائه می‎‌شود.

رئیس پردیس شركت‌های دانش‌بنیان فارس افزود: یكی از راهكارهایی كه می‌تواند كاهش سرانه دانشجویی دانشگاه‌ها را جبران كند، ایجاد فضای تحقیق و توسعه با رویكرد محصولات دانش بنیان است چرا كه فعالیت‌های دانش‌بنیان در صورت ایجاد ساز و كار و بستر مناسب برای آن می‌تواند اقتصاد دانشگاه‌ها را به چرخه درآورد.

وی با بیان اینكه در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به دنبال توسعه همكاری‌های مشترك با مراكز دانشگاهی هستیم، افزود: دانشگاه پیام‌نور می‌تواند با ایجاد مراكز نوآوری، مركز رشد و یا حتی شركت‌های دانش‌بنیان با پردیس شركت‌های دانش‌بنیان استان فارس همكاری بیشتری داشته باشد.

عیسی زارع درنیانی، رئیس بخش ارتباط با صنعت دانشگاه پیام‌نور استان فارس نیز در ابتدای این نشست به برخی از توانمندی‌ها و پتانسیل دانشگاه پیام‌نور استان فارس در حوزه‌های كارآفرینی اشاره كرد و افزود: علاوه برمراكز رشد، هسته‌های نوآور نیز در دانشگاه پیام‌نور شهرهای شیراز و استهبان و نی‌ریز فعالیت دارند.

در ادامه این نشست كه از سوی واحد ارتباط با صنعت دانشگاه پیام‌نور استان فارس برگزار شده بود، جمعی از اساتید و محققان دانشگاه پیام‌نور مراكز و واحدهای استان فارس به بیان دیدگاه‌ها و مشكلات سر راه خود در زمینه‌های كارآفرینی پرداختند.

انتهای پیام
captcha