بازدید 25 میلیون نفر از مسجد چاملیجای استانبول در سه سال گذشته
کد خبر: 4054804
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵

بازدید 25 میلیون نفر از مسجد چاملیجای استانبول در سه سال گذشته

 مسجد جامع چاملیجا در استانبول از سه سال پیش که افتتاح شده 25 میلیون بازدیدکننده داشته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، مسجد جامع چاملیجا در استانبول که موزه تمدن‌های اسلامی را در خود جای داده است، از سه سال پیش تا کنون میزبان 25 میلیون نفر بوده است.

این مسجد علاوه بر اینکه یک عبادتگاه باشکوه است، با وجود گالری هنری، کتابخانه، سالن کنفرانس، کارگاه هنری و موزه تازه راه اندازی شده تمدن‌های اسلامی، از مدرن‌ترین مجموعه‌های فرهنگی در ترکیه به شمار می‌رود.

این مسجد غول‌پیکر که ایده آن متعلق به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است و پایه آن در 7 اوت 2013 در تپه نمادین چاملیجا استانبول گذاشته شد، ترکیبی از معماری عثمانی و سلجوقی است و در سمت آسیایی استانبول قرار دارد.

چهار مناره مسجد 107.1 متر ارتفاع دارند که نشانه پیروزی ترکان سلجوقی در ملازگرد (منزیکرت) در شرق ترکیه در سال 1071 در برابر ارتش بیزانس است که پس از آن ترکان وارد آناتولی شدند.

گنبد مرکزی آن در ارتفاع 72 متری از سطح زمین قرار دارد که نشان دهنده 72 ملت ساکن در شهر است. گنبد دوم 34 متر قطر دارد.

دروازه اصلی آن  با وزن 6 تن و ارتفاع 6.5 متر و عرض 5 متر یکی از بزرگترین دروازه‌های جهان است.

هشت کارگاه هنری، یک گالری هنری به مساحت 3500 متر مربع، یک کتابخانه به مساحت 3000 متر مربع، سالن کنفرانس با ظرفیت 1071 صندلی و پارکینگ سرپوشیده برای 3500 وسیله نقلیه در مجموعه مسجد وجود دارد.

ارگین کولونک، مسئول انجمن ساخت و ساز و واحدهای خدماتی مسجد به خبرگزاری آناتولی گفت که این مسجد در 7 مارس 2019 برای اولین بار میزبان نمازگزاران بود و در 3 می همان سال به طور رسمی راه اندازی شد.

وی گفت: پروژه مسجد در مدت 60 ماه آماده و تکمیل شد و بیش از حد انتظار مورد توجه قرار گرفت.

کولونک گفت که با وجود تعداد محدودی از بازدیدکنندگان در طول همه گیری کووید-19، با کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه، بازدیدکنندگان بیشتری از بازدید از مسجد استقبال کردند.

وی با اشاره به شب قدر گفت: آخرین نمونه آن شب قدر بود. ما جمعیت بسیار خوبی داشتیم. حدس می‌زنم حدود 25 هزار نفر به مسجد آمدند. او گفت: بازیادکنندگان و مردمی که مسجد ما را برای عبادت ترجیح می‌دهند، تقریباً از تمام نقاط ترکیه می‌آیند.

کولونک گفت: این مسجد پس از افتتاح رسمی میزبان مردم بسیاری از کشورها بود و افزود: مسجد بزرگ چاملیجا وارد لیست مکان‌های دیدنی استانبول شده است.

کولونک همچنین یادآور شد که موزه تمدن های اسلامی در آغاز ماه مبارک رمضان افتتاح شد. او گفت که از زمان افتتاح آن در ماه گذشته، بیش از 150 هزار نفر از این موزه بازدید کرده‌اند. همچنین کتابخانه مسجد 50 هزار جلد کتاب را ارائه می‌دهد که تا نیمه‌های شب باز است.

نزیح ارتوگ، مدیر موزه تمدن‌های اسلامی گفت: این موزه در آغاز ماه مبارک رمضان افتتاح شد. او گفت: یکی از ویژگی‌هایی که موزه ما را متمایز می‌کند این است که آثاری که قبلاً در هیچ موزه یا نمایشگاهی نبوده‌اند برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند.

این موزه با نزدیک به 800 قطعه که منعکس کننده پیشرفت هنر اسلامی از قرن هفتم تا نوزدهم است، شامل 15 بخش موضوعی مانند دستبافت‌های ترکی، آثار منسوب به حضرت محمد (ص) و عناصر معماری و تزئینی در هنر اسلامی است.

بازدیدکنندگان از موزه این فرصت را دارند که آثار بسیار دیگری مانند پرده کعبه مکه، کفش‌های سلاطین عثمانی، دفترچه یادداشت دوران کودکی محمد فاتح و سکه‌های دوران عثمانی را ببینند.

ارتوگ همچنین گفت: یکی از آثار مهم این موزه شمشیر سلیمان باشکوه است که از کاخ توپکاپی آورده شده است. ارتوگ افزود : در کتاب‌های تاریخی ذکر شده است که اولین سکه عثمانی در دوره اورهان غازی ضرب شده است، اما در ادامه گفت: طبق آخرین تحقیقات، اولین سکه توسط عثمان غازی ضرب شده است نه اورهان غازی. ما این سکه را که تنها نمونه دنیاست به موزه خود آوردیم.

انتهای پیام
captcha