معلم؛ ناجی و هدایت‌گر انسان در بحران‌ها
کد خبر: 4054332
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱

معلم؛ ناجی و هدایت‌گر انسان در بحران‌ها

یکی از معلمان و فعالان قرآنی کرمان با بیان اینکه انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی نیازمند پشتوانه‌ای قوی و الگویی تمام عیار هستند، گفت: یک معلم با رفتار صحیح، راه درست را به شاگردانش می‌آموزد و این‌گونه از بسیاری از بحران‌ها جلوگیری می‌کند.

معلم ناجی و هدایت‌گر انسان در بحران‌ها

طاهره کشاورزی‌گوکی، از فعالان قرآنی و آموزگار پایه ششم مرکز آموزش استثنایی حضرت مریم(س) کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به نقش معلم به عنوان ناجی و هدایت‌گر پرداخت و با بیان اینکه تمام انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی نیازمند پشتوانه‌ای قوی و الگویی تمام عیار هستند، گفت: اولین معلم خداوند متعال است و بعد پیامبران و ائمه(ع) که با اخلاق و رفتار خود شیوه درست زندگی را به بشر آموختند.

وی نقش معلمان را در هدایت دانش‌آموزان بسیار مهم دانست و گفت: بعد از پدر و مادر معلم با نفوذترین فرد در کودک و نوجوان است. دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، تحت تأثیر معلم خود قرار گرفته و از رفتار او تقلید می‌کنند، بنابراین اگر معلمان اخلاق الهی و دینی داشته باشند می‌توانند در تربیت جامعه نقش مهمی را ایفا کنند.

این معلم قرآن با بیان اینکه تمام رفتار معلم ممکن است توسط دانش‌آموزان به‌ویژه در مقاطع تحصیلی پایین‌تر تقلید شود، گفت: یک معلم خوب با‌ توجه به نفوذی که بر دانش‌آموزان دارد باید ویژگی‌هایی داشته باشد که توکل، صبر، گذشت، اخلاص، مهربانی، تواضع و فروتنی، صداقت و علم همراه با عمل از جمله آنها است تا آموزش‌های او تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی از بارزترین صفات معلم قرآن کریم آن است که با خود و دانش‌آموزانش صادق و به سخنان خود پایبند باشد. زیرا زمانی که دانش‌آموز ببیند استادش به سخن خود پایبند است و رفتارش نقض کننده سخنش نیست، او را بیشتر دوست ‌دارد و به او احترام می‌گذارد. اما زمانی که رفتار معلم قرآن بر خلاف گفته‌های او باشد اعتماد و محبت دانش‌آموزانش را از دست می‌دهد.

این معلم قرآن با اشاره به سخن پیامبر اسلام(ص) که فرمودند«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ: به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم[و به مردم بیاموزم]»، گفت: یک معلم با رفتار صحیح، راه درست را به شاگردانش می‌آموزد و این‌گونه از بسیاری از بحران‌ها جلوگیری کرده و وظیفه هدایتگری خود را به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهد.

کشاورزی‌گوکی، با تأکید بر اینکه اگر آموزه‌های قرآن به روش و شیوه مناسب آموزش داده شود می‌تواند در تصمیم‌گیری درست در زمان بحران نوجوانان را راهنمایی کند‌، گفت: آموزگار الگوی رفتار و اخلاق دانش‌آموزان است. تربیت اخلاقی تنها کار معلم قرآن نیست بلکه والدین و دیگر کارکنان مدرسه و کارشناسان تعلیم و تربیت نیز در این امر بسیار مهم سهیم هستند و اگر تمام این عوامل نقش خود را به خوبی ایفا کنند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

این فعال قرآنی با اشاره به تأثیر آموزه‌های قرآنی در کنترل و رفع بحران‌های موجود برای کودکان و نوجوانان گفت: در قرآن کریم اصول، راهکار و آموزه‌های فراوانی وجود دارد که برای رفع مشکلات و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی مطلوب در پرتو آرامش روحی و روانی به کمک انسان شتافته و او را هدایت می‌کند.

کشاورزی‌گوکی در پایان به روش‌های آموزش قرآن نیز اشاره و بر لزوم استفاده از روش‌های جدید و جذاب تأکید کرد و گفت: به کارگیری معلمان متخصص برای آموزش قرآن کریم به دانش‌آموزان برای بهره‌مندی بهتر و بیشتر از آموزه‌های این کتاب زندگی بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این معلم قرآن به وضعیت کتاب‌های آموزش قرآن در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: کتاب‌های مقطع ابتدایی دانش‌آموزان کم توان از نظر محتوا سال‌ها هیچ تغییری نکرده بنابراین جذابیت لازم را ندارد. از داستان‌های قرآنی در این کتاب‌ها استفاده نشده و لازم است داستان‌های قرآنی با تصاویر زیبا و جذاب در این کتاب‌ها گنجانده شود.

انتهای پیام
captcha