توجه به مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی مسیر توسعه را هموار می‌کند
کد خبر: 4054130
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

توجه به مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی مسیر توسعه را هموار می‌کند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی مفهوم انسانی و اجتماعی دارد، گفت: بدون مشارکت همه جانبه ذینفعان بیرونی و درونی موفقیت و توسعه محقق نمی‌شود بنابراین توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی مسیر توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی را هموارتر می‌کند.

سهیلا محبی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سهیلا محبی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق بازرگانی فارس امروز، 11 اردیبهشت در جلسه این کمیسیون گفت: مسئولیت اجتماعی مفهوم انسانی و اجتماعی دارد و بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها به عنوان یک نهاد اجتماعی و اقتصادی باید در این زمینه نیز فعالیت داشته باشند تا این مفهوم در فضای جامعه ملموس باشد.

وی افزود: بدون مشارکت همه جانبه ذینفعان بیرونی و درونی موفقیت و توسعه محقق نمی‌شود بنابراین توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی مسیر توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی را هموارتر می‌کند.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های این کمیسیون اظهار کرد: در سال‌های گذشته تلاش کردیم با ایجاد تعامل در مسائل مسئولیت اجتماعی در استان برنامه‌هایی را با مشارکت پویای اعضای چهار کمیته مسئولیت اجتماعی، حاکمیت شرکتی، مالکیت فکری و حمایت قضایی این کمیسیون انجام دهیم که برخی از اقدامات به علت فراهم نبودن شرایط محقق نشد که امسال ادامه روند برنامه‌های سال گذشته را خواهیم داشت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: یکی از مشکلات ما برای اجرای برنامه‌ها، انتظارات غیر واقع‌بینانه از خیرین و نیک‌اندیشان همراه اتاق بازرگانی است.

وی ادامه داد: بنا داریم امسال برنامه مدونی تحت عنوان «نشان مسئولیت اجتماعی» در استان پایه‌ریزی کنیم که در آن اقدامات واحدها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی بررسی و هر سال واحدهای برتر را معرفی و تجلیل کنیم.

محبی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه بهتر و فاخر این برنامه در سطح استان هستیم، گفت: با توجه به اینکه فارس از دیرباز نیک‌اندیشان و بزرگان بسیاری در زمینه فعالیت‌های خیر در خود دارد جای چنین برنامه‌ای در استان خالی است که ما در اتاق بازرگانی فارس به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان این برنامه را با هدف تکریم و تجلیل از بزرگان استان دنبال خواهیم کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس همچنین توجه ویژه به موضوع مهم حاکمیت شرکتی را ضروری دانست و فعالیت‌های عملی این کمیته در سال جاری و اجرای برنامه‌ها جهت آشنایی عمومی با این مفهوم را خواستار شد.

وی تصریح کرد: تهیه گزارش‌های کارشناسی، پروپوزال‌های پژوهشی، برگزاری همایش، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مرتبط با این کمیسیون در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این جلسه مژگان جعفریان، نائب رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: دستاوردها در سال گذشته در حوزه کسب و کارهایی که دچار معضلات حقوقی شده بودند قابل توجه بود که با تعامل با قوه قضاییه استان میسر شد.

همچنین علوی، رئیس کمیته حاکمیت شرکتی این کمیسیون گفت: حاکمیت شرکتی از سطح خرد باید مورد توجه قرار گیرد؛ عدم توجه به آموزش و فرهنگ مشارکت طلبیدن اعضا خانواده در فرایند تصمیم‌سازی، عدم شفافیت‌ها در نهادهای جامعه و در نهایت نبود برنامه عملیاتی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی در بنگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

وی از وجود شاخص حاکمیت شرکتی در دستورالعمل اتاق‌های سایر کشورها خبر داد و خروج از ماهیت داوطلبانه حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی را الزامی دانست.

انتهای پیام
captcha