میزان زکات فطره و کفاره از سوی آیت‌الله‌ مدرسی اعلام شد
کد خبر: 4053790
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

میزان زکات فطره و کفاره از سوی آیت‌الله‌ مدرسی اعلام شد

میزان زکات فطره و کفاره روزه در سال 1401 در جمهوری اسلامی ایران از سوی دفتر آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در عراق اعلام شد.

آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، دفتر آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در عراق و صاحب تفسیر هدایت، در اطلاعیه نظر ایشان درباره زکات فطره و کفاره روزه عمد و غیر عمد در سال 1401 شمسی در جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

متن پاسخ ایشان به استفتایی درباره زکات فطره به شرح زیر است:

«مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت‌الله‌العظمى حاج سيدمحمدتقی مدرسی(دامت بركاته) لطفا بفرماييد براى ماه مبارک رمضان سال 1401 شمسی مبلغ زکات فطره چقدر است؟

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحيم

مبلغ زکات فطره با توجه به اینکه مکلف کدام یک از گزینه‌های زکات فطره را برای پرداخت انتخاب کند و همچنین با توجه به اینکه در چه کشور و یا در چه دوره‌ای باشد تفاوت می‌کند.

آنچه واجب است پرداخت تقریبا سه کیلوگرم گندم، يا جو، يا برنج، يا خرما، يامويز، یا ذرت و یا مواد غذایی دیگر می‌باشد. آنچه واجب است انتخاب یکی از این مواد غذایی و سؤال از قیمت آن در کشور يا شهر محل سکونت فرد و پرداخت سه کیلو از آن ماده غذایی و یا پرداخت قیمت آن در ازای هر یک از اشخاص می‌باشد. البته احتياط واجب آن است که زکات فطره از قوت غالب در هر شهر و دیار(غذایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد) پرداخته شود.

در جمهورى اسلامى ايران میزان زکات فطره سال 1443ه. ق (1401ه. ش) به ازای هر نفر بر مبنای آرد 40 هزار تومان، و بر مبنای برنج بين 90 هزار تومان (برنج خارجی) و 225 هزار تومان (برنج ايرانی) برآورد شده است. البته معيار محاسبه، شخص مكلف است كه شايد به دليل شرايط و شهرهاى مختلف برآورد ميزان فطريه كمتر يا بيشتر باشد.

موفق و مؤيد باشيد»

همچنین دفتر ایشان با صدور اطلاعیه میزان کفاره روزه غیر عمد و عمد را نیز به شرح زیر اعلام کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

میزان کفاره روزه نگرفتن با عذر شرعی (مانند خانم باردار یا شیرده، یا افراد سالخورده یا بیمار، یا تأخیر قضای روزه از سال اول) به ازای هر روز: طعام دادن به یک فقیر است که حداقل آن 750 گرم گندم است (قیمت روز آن حدودا 8000 تومان است).

اما کفاره روزه نگرفتن از روی عمد و بدون عذر شرعی، طعام دادن به 60 فقیر است که حداقل آن از نظر قیمت 480 هزار تومان است (قیمت 750 گرم گندم برای 60 فقیر).»

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha