نشانه علم در قرآن، خشیت است / به القاب توجه نکنیم
کد خبر: 4052792
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱

نشانه علم در قرآن، خشیت است / به القاب توجه نکنیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به آیه 28 سوره فاطر، نشانه عالم در قرآن کریم را خشیت دانست و گفت: به القابی مانند فلان عالم در حوزه یا دکتر و ‌مهندس در دانشگاه ننازیم. علم اگر برای خداست نشانه دارد و نشانه آن هم این است که در دل کسی که علم آموخته است، خوف و خشیت خدا باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 6 اردیبهشت در یادواره ائمه جمعه فقید کازرون، آیت‌الله ایمانی، شهید دانشجو و شهید خرسند و پیش همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: همایش سالانه «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در استان فارس در تجلیل از مرحوم آیت‌الله ایمانی، شخصیت برازنده نماینده فقید مقام معظم رهبری در استان هر سال برگزار می‌شود.

وی اقدامات مرحوم آیت‌الله ایمانی را یادآور شد و افزود:  این مجلس تقدیر از شأن عالمی است که آبروی خود را کف دست گرفت و برای عزت اسلامی کشور حرکت کرد و در بوشهر و استان فارس همیشه پای کار حمایت از نظام اسلامی و ولایت فقیه بود.

آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به آیه 28 سوره فاطر  گفت: اگر می‌خواهیم بدانیم درس‌هایی که در حوزه و دانشگاه می‌خوانیم واقعاً علم هست یا نیست، نشانه علم در قرآن کریم خشیت خدا قرار داده شده است. به القابی مانند فلان عالم در حوزه یا دکتر و ‌مهندس در دانشگاه ننازیم؛ چه در حوزه و چه در دانشگاه اگر این‌ها برای دنیا باشد، نتیجه آن همان آب و نانی است که خورده است اما اگر برای خدا هست نشانه دارد و نشانه آن این است که در دل کسی که علم آموخته است خوف و خشیت خدا باشد و اگر این ‌پیدا نشد دیگر علم نیست. اصطلاح بلد است ولی به تعبیر قرآن عالم نیست. به عنوان مثال عالمی دیده‌ایم که وقتی در فضای مسجد قرار می‌گیرد، حال دیگران با حضور او تغییر می‌کند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: عالم این ‌چنین است که شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دانشجو که شبی که با دل روزه برای خدمت به مردم رفته است در مسیر کسی از او درخواست داشته است و ایشان به خانواده خود نوشته که از وسایل منزل مشکل او را حل کند و این ‌عالم است. برای خودش نمی‌خواهد بلکه برای مردم می‌خواهد. برای عبادالله کار ‌می‌کند. هنچنین در حضور شهید خرسند، صفای نفسشان مشهود و ملموس بود در حالی که یک چهره کاملاً سیاسی بود.

وی با بیان اینکه علما در عرصه فعالیت سیاسی و اجتماعی ورود دارند و در عین‌حال خشیت‌الله نشانه آن‌هاست، گفت: این ویژگی عالمان راستین است. خدای‌متعال در سوره مبارکه فاطر وقتی نشانه عالم را خشیت از خدای ‌متعال مطرح‌ می‌کند در ادامه چند کار ویژه که اهل علم انجام می‌دهند را هم ذکر کرده است.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: علما ویژگی‌هایی دارند نه اینکه کاری نکنند و صرفا در گوشه‌ای به عبادت بپردازند که متاسفانه جامعه ما امروز در جهات معنویت انحرافات از این سنخ پیدا می‌کند که به اسم معنویت، فرار کردن از مسئولیت اجتماعی را به دنبال آورده است؛ خیر، با قبول مسئولیت اجتماعی باید کار خود را انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس باز هم یاد مرحوم آیت‌الله ایمانی را گرامی داشت و افزود: آن عالم ربانی همواره قدرتمندانه کار حوزه را پیش بردند. در کازرون مدرسه بسیار پر برکت صالحیه را راه‌اندازی کردند که از ابتدای تاسیس این حوزه شاهد حرکات ارزشمند بوده و می‌دیدیم که آیت‌الله مصباح یزدی که سمبل بصیرت انقلابی است در کازرون سخنرانی و جهت‌دهی می‌کند و کار انجام می دهد و از ابتدا این حوزه منشا برکت و خیر بوده است.در بوشهر و مدرسه علمیه این بوشهر هم کار اساسی کردند.

وی اضافه کرد: در مدت ۱۰ سالی که آن مرحوم در شیراز بودند یک حرکت بزرگ در تحول حوزه علمیه فارس رقم زدند. نزدیک به ۸۰۰ طلبه را سازماندهی کرده و به میدان آوردند. ۵ مدرسه احداث کردند و به زودی هم مدرسه بزرگی که ایشان در شیراز اساس آن را گذاشتند و در شرف تکمیل است به نام مدرسه امام موسی کاظم (ع) به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه حضور مرحوم ایمانی در هر 3 نقطه فعالیت فرهنگی و دینی و امامت جمعه با توسعه بسیار ارزشمند همراه بود، گفت: طلبه‌های مدرسه‌ کازرون ‌افراد انقلابی هستند نه اینکه فقط درس خوانده باشند و نقش امروز روحانیت را در عرصه انقلاب اسلامی درک‌ نکنند. ایشان در این زمینه زحمت کشیده است و همین‌طور در حوزه شیراز که طلبه‌هایی ‌که شروع به تعلیم و تربیت‌ کردند امروز سال دهم را خوانده‌اند و ما از حضورشان بهره‌مند هستیم. این برکت مرحوم آیت‌الله ایمانی در حوزه انقلابی بود و این حوزه انقلابی چشم انتظار ظهور حضرت ولی عصر(عج) است و از این جهت این مرد در ماه شعبان روحش به عالم بالا عروج می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت معرفی بیشتر این علما تأکید کرد و آن را یک وظیفه دانست و گفت: یاد اینها را هرچه بیشتر گرام داشت و در این صورت قطعاً برکات بیشتر نصیبمان خواهد شد.

وی با بیان اینکه هویت یک شهر به علمای آن شهر است، گفت: شناسنامه انقلابی‌گری مردم را علما و شهدا امضا می‌کنند و اگر این‌ها را از دست دهیم بعد از‌مدتی دشمن فریب می‌دهد و چیزی نخواهیم داشت. باید این‌ فرهنگ احترام به عالمان را در بین ‌نسل نوجوان و جوان خود رسوخ داد تا در نسل بعدی هم علما و دانشمندان بزرگ داشته باشیم.  

آیت‌الله دژکام به سابقه تاریخی کازرون اشاره کرد و افزود: نقش برجسته‌هایی که از دوران ساسانی در این شهرستان قرار دارد، به فرموده رهبر معظم انقلاب صحنه افتخار ایران است و باید اینها را برای خود و کشورمان نگه داریم تا نسل بعدی ما هویت اسلامی و ایرانی‌خود را محکم نگه دارد. این ‌همه شهدای عزیزی که داریم به خاطر اینکه این هویت را داشتند مقابل دشمن ایستادند و اگر هویت نداشته باشیم نوکر بیگانه می‌شویم.استقلال ما بر پایه هویت اسلامی و ایرانی شکل می‌گیرد.

امام جمعه شیراز به آیه 29 سوره فاطر اشاره کرد و افزود: ماه رمضان‌ ماه قرآن است. ویژگی اول عالم این است که قرآن ‌می‌خواند. تفسیر سوره فرقان مرحوم آیت‌الله ایمانی زبانزد است و ایشان از نویسندگان تفسیر نمونه است. اهل قرآن و تفسیر آن بودند و فضای شهر کازرون با بیانات این بزرگواران عطر و بوی معنویت پیدا کرد.

وی، ویژگی دوم عالم را طبق آیه مذکور اقامه نماز برشمرد و گفت: اقامه نماز جمعه که این عزیزان در طول مدت ۴۳ سال در شهر کازرون به عهده گرفتند، مصداق همین مسئله است. همه علما بسیار بزرگ هستند اما کسی که نماز جمعه را اقامه می‌کند مسئولیت سنگین‌تری به دوش می‌گیرد و این مسئولیت را آیت‌الله ایمانی آنقدر پاکیزه بر دوش کشید که رهبر معظم به او ماموریت داد تا در جای دیگری بیشتر خدمت کند و مرحوم شهید خرسند چنان پاکیزه این بار را برداشت که خدا می‌داند نورانیت این‌ شخصیت در عالم برزخ چقدر خواهد بود و ایثارگرانه هر زمان وظیفه‌اش بود پای کار امامت جمعه آمد.‌ امروز هم علمای بزرگی این شهر دارد برای اینکه همه کمالات را داشته و دارند اما یک وظیفه‌ای به دوش کسی آمده و محکم حمایت می‌کنند و شهید دانشجو از کسانی بود که این حمایت را کرد.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: بین آیت‌الله ‌نجم‌آبادی و میرزای شیرازی یکی باید مرجع می‌شد و آیت‌الله نجم آبادی فرمود میرزا از من عاقل‌تر است و مقلد میرزای شیرازی شوید، ایثار کرد و از مرجعیت میرزای شیرازی حمایت‌ کرد. در زمان تشییع آیت‌الله نجم آبادی در وادی السلام تمام وادی غرق نور شد.

وی با یادآوری سخنان مرحوم آیت‌الله شب زنده دار که فرمود کسی که ایثار می‌کند در عالم آخرت جلوه می‌کند، گفت: در این عالم دو رئیس نداریم چون عالم دنیا محدود است اما در آخرت‌ کسی‌ که ایثار ‌می‌کند درجه اش بسیار بالا است و همه به او غبطه می‌خورند. شهید دانشجو اهل ایثار بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، سومین ویژگی عالم را انفاق برشمرد و گفت: مردم کازرون برای هزینه ‌کردن‌ پیش‌قدم هستند و این باعث شده علمای شما نفس بکشند و حرف بزنند و در سطح استان و کشور چهره باشند. سومین ویژگی همین است که خدا فرمود از آنچه به آن‌ها دادیم در راه خدا انفاق ‌می‌کنند.این انفاق‌گری مردم کازرون است که پای کار بودند تا علما ‌منشأ خدمات باشند. باید به روح همه پدر و مادرانی که همچین فرزندانی را تربیت کرده‌اند درود بفرستیم که عالم دینی آن این بزرگواران می‌شود و ‌مجموعه تاجر و کاسب آن برای خدا خرج ‌می‌کند و نتیجه این اتفاقات ‌می‌شود شهری‌ که در تاریخ انقلاب اسلامی از یاد نمی‌رود چون که جزو ۱۱ شهر‌حکومت نظامی بوده است.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه کازرون نیاز به حمایت مسئولان استانی دارد، افزود: کازرون در تمدن‌نوین اسلامی باید ‌نقش ایفا کند و جزو شهرهایی باشد که مقصد تجار، گردشگران و اهل عالم قرار‌گیرد و برای همه ‌جهات علمی، معنوی، دنیوی و آخرتی خدمات ارائه کند و این فرصت در این شهرستان موجود است.

انتهای پیام
captcha