اعمالی که گناهان صغیره را به کبیره تبدیل می‌کنند
کد خبر: 4051532
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حجت‌الاسلام قرائتی تبیین کرد؛

اعمالی که گناهان صغیره را به کبیره تبدیل می‌کنند

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به طلاب غیرایرانی گفت: برخی از اعمال هستند که گناهان صغیره را تبدیل به گناه کبیره می‌کند، که برخی از آن‌ها خندیدن به گناه و علنی گناه کردن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز عصر امروز یکم اردیبهشت در جمع طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفی العالمیه نمایندگی خراسان که به تازگی به لباس روحانیت ملبس شده‌ بودند، اظهار کرد: واژه لباس در چند جای قرآن کریم تکرار شده است و در ارتباط با مراسم امروز و تلبس به لباس مقدس روحانیت در سوره مبارکه مدثر خطاب به پیامبر(ص) آمده است؛ "و ثیابک فطهر" به این معنی که لباس عالم دین باید پاکیزه و منزه باشد.

وی افزود: در آیه ۵۹ سوره احزاب لباس بیانگر شغل و کسوت معرفی شده است؛«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا»، اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر و خدا آمرزنده مهربان است و طبق این آیه به ملاحظات پیرامون یک لباس باید دقت نظر شود.

اعمالی که گناهان صغیره را به کبیره تبدیل می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خطاب به طلاب و فضلا گفت: در این لباس از هیچگونه کار خیر فروگذار نکنید که برخی از آن‌ها تا نسل‌ها باقی خواهند ماند. امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در دعای مکارم‌الاخلاق می‌فرمایند: البسنی زینه المتقین. تقوا در مثال به این معنی است که وقتی انسان یک لباس سفید تمیز به تن دارد، از آلودگی‌ها پرهیز می‌کند. در باب نماز نیز واژه "تنهی" به معنای مانع نیست و به معنای تذکر و تلنگر است اما مانع از گناه نیست و گاهی اوقات این لباس به عنوان یک حریم مانع از آلودگی بیشتر می‌شود.

وی اذعان کرد: برخی از اعمال هستند که گناهان صغیره را تبدیل به گناه کبیره می‌کند، که برخی از آن‌ها خندیدن به گناه و علنی گناه کردن است. در همین باب، گناه با لباس روحانیت نیز هرگونه گناه صغیره و خطا‌های کوچک را تبدیل به گناه کبیره می‌کند. در این رابطه در آیه ۳۰ سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر آمده است:«یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ ۚ وَکَانَ ذَٰلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا»،‌ای زنان پیغمبر، از شما هر که به کار ناروای آشکاری دانسته اقدام کند او را دو برابر دیگران عذاب کنند و این بر خدا سهل و آسان است و همچنین ضعف الحیوة و ضعف الممات خطاب به پیامبر(ص) آمده است؛ لذا این لباس مسئولیت دارد.

وی تصریح کرد: مسیرتان مسیر درستی است و در این بین ممکن است، یک عده به شما جسارت کنند، ولی از طرفی کلی از مردم هم احترام شما، لباس شما و کسوتتان را دارند. در قرآن کریم آمده است به پیامبر اینگونه توهین می‌کردند؛ انک لمجنون، و با توجه به اینکه جمله اسمیه است، با انّ، ک و ل شروع شده است. یعنی حتما، حتما، حتما دیوانه‌ای. در حالی که کجای دنیا دیده‌اید به یک روحانی سه بار پشت سر هم بگویند تو حتما حتما حتما دیوانه‌ای، در بدترین حالت یک بار توهین می‌کنند.

استاد برجسته تفسیرقرآن کریم خاطر نشان کرد: عاقبت به خیری به مدرک و مدارج تحصیلی نیست، بلکه عاقبت به خیری در انجام کار برای خداست و طبق فرموده حضرت رضا(ع)، علم واقعی در قرآن است. من اراد العلم فلیصور القرآن.

انتهای پیام
captcha