معرفی مفاخر فرهنگی به نسل جدید از اولویت‌های ارشاد است + صوت
کد خبر: 4051448
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵
احمدوند در گفت‌وگو با ایکنا:

معرفی مفاخر فرهنگی به نسل جدید از اولویت‌های ارشاد است + صوت

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های ما این است که مفاخر فرهنگی کشور را به دانش‌آموزان و نسل جدید معرفی کنیم.

یاسر احمدوند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چند سال پیش در محافل فرهنگی زمزمه‌هایی پیرامون شاهنامه‌خوانی یا سعدی و حافظ خوانی در مدارس کشور شکل گرفته و در برخی مدارس شهرهای مختلف کشور هم طرح به‌صورت داوطلبانه انجام شده بود. حتی پیشنهاد شده بود طرح شاهنامه‌خوانی به‌صورت پایلوت در مدارس استان خراسان و بوستان و گلستان خوانی در مدارس شیراز اجرا شود و بعد از نتیجه‌بخش بودن، به سایر مدارس کشور هم تعمیم داده شود تا نسل جدید با ادبیات کهن کشور آشنایی بیشتری داشته باشند.

اجرای این طرح هماهنگی بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش را می‌طلبید و در سطوح پایین‌تر دیگر سازمان‌های فرهنگی را درگیر می‌کرد اما هیچ‌گاه از مرحله نظر فراتر نرفت و به اجرا نزدیک نشد.

خبرنگار ایکنا به مناسبت روز بزرگداشت سعدی این مسئله را مجددا با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح و امکان اجرایی شدن آن در دولت سیزدهم پیگیری کرد.

یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از جزئیات طرح عنوان شده خبر ندارد عنوان کرد: یکی از اولویت‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که مفاخر فرهنگی کشور را به دانش‌آموزان و نسل جدید معرفی کنیم. حتما هم باید از روش‌های مختلفی از جمله مسابقات، پویش‌ها، همایش‌ها، کارهای رسانه‌ای، برنامه‌های تبلیغی و ترویجی  استفاده کرد.

احمدوند تاکید کرد: البته گروه‌ها و موسسات فرهنگی و هنری که در این زمینه فعالیت می‌کنند به ما مراجعه می‌کنند و وزارتخانه هم تا جایی که بشود کمک و حمایت می‌کند تا طرح و برنامه‌های آن‌ها موفق اجرا شود اما لازم است که طرح‌های کلان ملی هم برای این کار داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا سال 1400، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بزرگداشت حکیم نظامی را داشت که به‌طور گسترده برگزار شد. در ادامه همان مسیر امسال هم برخی از مفاخر را بررسی می‌کنیم تا به دو یا سه نفر از آنها به‌طور ویژه بپردازیم و از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای و تبلیغی استفاده بشود تا مردم بیشتر با این گنجینه‌های فرهنگی و هنری کشور آشنا شوند.

احمدوند در ادامه گفت: الحمدلله تعداد مشاهیر ما و بزرگان ادب فارسی زیاد است. غیر از حوزه ادبیات، دانشمندان و مشاهیر بزرگی در حوزه‌های مختلف در طول تاریخ ایران وجود داشته که نمی‌توان برای همه آن‌ها کارهای ملی و بزرگی انجام داد اما می‌توان برنامه‌ریزی کرد که هر سال روی چند چهره ویژه تمرکز و آن‌ها را از ابعاد مختلف بررسی و به مردم معرفی کرد. همان کاری که در رابطه با نظامی اتفاق افتاد. اگر بخواهیم هر سال به همه شخصیت‌ها بپردازیم، سالی باید 200 یا 300 شخصیت را معرفی کنیم که عملا قابل انجام نیست.

انتهای پیام
captcha