قرآن‌سوزی در سوئد؛ حربه آزادی بیان و نگاه متفاوت کارشناسان
کد خبر: 4051401
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
دویچه‌وله گزارش داد؛

قرآن‌سوزی در سوئد؛ حربه آزادی بیان و نگاه متفاوت کارشناسان

پایگاه خبری دویچه وله در گزارشی ضمن پرداختن به نظرات کارشناسان اروپایی درباره قرآن سوزی در سوئد نوشت: راسموس پالودان، عامل این قرآن سوزی یک وکیل دانمارکی است که ابتدا از طریق یک سری ویدیوهای آنلاین که در آن نظرات تحقیرآمیز درباره اسلام و پیروان آن و همچنین سیاهپوستان می‌گفت، به شهرت رسید.

گزارش دویچه‌وله از عامل قران سوزی در اروپابه گزارش ایکنا به نقل از دویچه‌وله، هنگامی که راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی دانمارکی ـ سوئدی، هفته گذشته اعلام کرد که در حال سازماندهی مجموعه‌ای از جلسات در سراسر سوئد است که طی آن قصد دارد یک نسخه از قرآن، کتاب مقدس دین اسلام را بسوزاند، واکنش‌ها شدید بود.

اولین تظاهرات او با اعتراضات متقابل همراه شد. این درگیری‌ها به شورش در تعدادی شهرها تبدیل و منجر به سوختن خودروها، درگیری و آتش سوزی شد که در نتیجه آن تعدادی از پلیس و معترضان مجروح شدند.

در حالی که دولت‌های خاورمیانه در مورد برنامه‌ریزی شده بودن این قرآن سوزی صحبت کردند، پلیس سوئد روز دوشنبه گفت که برخی از معترضانی که به شورش‌ها پیوستند و مظنون به دست داشتن در پشت این آتش‌سوزی‌های خشونت‌آمیز بودند، در واقع با گروه‌های تبهکاری مرتبط بودند که پلیس و جامعه سوئد را هدف قرار می‌دادند، نه پالودان و اقدامات وی!

مورگان یوهانسون، وزیر دادگستری سوئد، روز یکشنبه در مصاحبه ای با روزنامه Aftonbladet سوئد، پالودان را «یک احمق افراطی دست راستی که تنها هدفش ایجاد خشونت و تفرقه است» خواند.

پالودان در بیانیه‌ای که توسط حزب Stram Kurs (خط سخت) او در فیس‌بوک منتشر شد، گفت که در آخر هفته تصمیم گرفته است تظاهرات در شهرهای شرقی لینکوپینگ و نورکوپینگ را که هر دو شاهد درگیری‌ها بودند، لغو کند، زیرا مقامات سوئدی نشان داده‌اند که قادر به محافظت از خود و من نیستند.

برخی می‌گویند ناآرامی‌های چند روزه به نفع پالودان و حزب خط سخت او بود که در آخرین انتخابات دانمارک در سال 2019 با یک کمپین ضداسلامی شرکت کرد، اما رأی وی از دو درصدی که برای ورود به پارلمان لازم بود کمتر بود.

او اکنون توجه خود را بر کشور همسایه دانمارک یعنی سوئد متمرکز کرده است، جایی که این مرد 40 ساله که دارای تابعیت دوگانه است، قصد دارد در انتخابات پارلمانی سپتامبر شرکت کند.

آندرس ویدفلد، استاد علوم سیاسی دانشگاه آبردین در اسکاتلند در این زمینه به دویچه‌وله گفت: این دقیقاً همان نوع تبلیغات و واکنش خشونت آمیزی است که پالودان می‌خواهد از طریق آن بگوید: «این نشان می‌دهد که سوئد چه جامعه‌ای با سهل انگاری در مورد مهاجرت ایجاد کرده است».

ویدفلد که در مورد جنبش‌های راست‌گرا و پوپولیسم در اسکاندیناوی تحقیق کرده است، گفت که پالودان قبلاً از همان روش‌ها در دانمارک استفاده می‌کرد.

او اعتراضات توهین آمیزی علیه مسلمانان ترتیب داده است، مانند پرتاب کردن کتابی که ادعا می‌کند قرآن است به هوا و اجازه می‌دهد آن را روی زمین بیفتد یا کتاب را در کنار بیکن (گوشت خوک) می‌گذارد. پالودان این کارها را اغلب در محله‌هایی که جمعیت زیادی از مهاجران دارند، انجام می‌دهد.

این وکیل که در دانمارک بزرگ شده است، ابتدا از طریق یک سری ویدیوهای آنلاین که در آن نظرات تحقیرآمیز درباره اسلام و پیروان آن و همچنین سیاهپوستان می گفت، به شهرت رسید و مردم را با نظرات خود در مورد محله‌های تحت سلطه مهاجران می‌ترساند.

ویدفلد گفت: پالودان استدلال می‌کند که این اعتراضی مشروع به آنچه که او فکر می‌کند یک ایدئولوژی شیطانی است، است. این موضوع به بحث‌های جاری در دانمارک و سوئد مربوط می‌شود که آزادی بیان تا کجا می‌تواند پیش برود و چه چیزی به عنوان نقد مشروع و چه چیزی به عنوان تحریک کردن دیگران، غیرقانونی است.

گزارش دویچه‌وله از عامل قران سوزی در اروپا

در سال 2020، هواداران پالودان یک قرآن را در شهر مالمو سوئد سوزاندند که باعث اعتراضات خشونت آمیز شد. پالودان به مدت یک سال از ورود به بلژیک و دو سال از ورود به سوئد محروم شد و پس از اعلام کرد که قصد دارد در شهر پاریس قرآن را بسوزاند، از فرانسه اخراج شد.

او در ژوئن 2020 در دانمارک به دلیل یک رشته جرایم از جمله نژادپرستی و افترا مجرم شناخته شده و به حبس تعلیقی محکوم شد. در نتیجه این وکیل جنایی به مدت سه سال از کار برکنار شد.

ویدفلد گفت: جنبش افراطی او فقط بر یک موضوع متمرکز است و آن تحریم اسلام و تبعید همه مسلمانان است. این به معنای پاکسازی قومی خواهد بود.

آندرس هلستروم، متخصص جنبش‌های ناسیونالیستی و پوپولیستی و مدرس ارشد دانشگاه مالمو، به دویچه وله گفت: ما شرایطی داریم که جمعیت بسیار متنوع‌تر شده است. در عین حال، خشونت‌های گروهی زیادی در سوئد وجود دارد. این شعار پیوند جنایت و مهاجرت و نشان دادن سوئد به عنوان محل مهاجران خشن، اکنون یک دیالوگ کاملاً رایج است. رسانه های تحت حمایت دولت روسیه مدت هاست که آن را ترویج می‌کنند.

در سوئد، حزب راست افراطی دموکرات‌ها، یک حزب سیاسی ضد مهاجرت با ریشه های نئونازی، اکنون در تلاش است تا در انتخابات آتی سپتامبر وارد دولت شود. این حزب خواهان خروج بسیاری از کسانی است که در سال‌های اخیر در سوئد پناهندگی دریافت کرده اند، حزب راست افراطی گسترش اسلام را بزرگترین تهدید در این کشور خوانده است.

هلستروم می‌گوید: ما شاهد جریان اصلی افراط گرایی هستیم که در آن صحبت در مورد مسلمانان و مهاجران طبیعی است.

در مورد آینده سیاسی راسموس پالودان در سوئد، کارشناسان اشاره می کنند که او هنوز تعداد امضاهای لازم برای تضمین نامزدی خود را ندارد.

آندرس ویدفلد توضیح داد که تلاش‌های پالودان برای ایجاد یک پلتفرم سیاسی در سوئد پس از افشای یک روزنامه دانمارکی مبنی بر اینکه او در چت‌های جنسی با پسران زیر سن قانونی شرکت داشته، با شکست مواجه شده است. پالودان ادعا کرده است که این شوخی بی‌خطری بوده است.

هلستروم گفت: از سال 2015، ما شاهد یک قطبی شدن شدید در جامعه هستیم. ما نیروهای واپس‌گرا و همچنین مترقی داریم. شما یک راسموس پالودان دارید اما گرتا تونبرگ و جنبش «جمعه‌ها برای آینده» را نیز دارید. گزارش هایی از ادغام موفق مهاجران در بازار کار هم دارید. مهم است که یک تصویر دقیق داشته باشید و باور نکنید که همه چیز رو به نابودی است.

انتهای پیام
captcha