عزت در بی‌نیاز بودن از دیگران است
کد خبر: 4051242
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴

عزت در بی‌نیاز بودن از دیگران است

حجت‌الاسلام مهدوی، مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تولید به انسان استقلال و آزادی می‎دهد و او را از وابستگی به دیگران رهایی می‌بخشد، گفت: برای کشورها نیز تولید یک موضوع و مقوله مهم است چراکه تولید باعث می‎شود دست وابستگی و نیاز ما به سوی بیگانگان دراز نشود.

حجت‌الاسلام محمدباقر مهدوی، مدرس سولد رسانهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدباقر مهدوی، مدرس حوزه و دانشگاه در سلسله نشست‌های مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی مرکز نسرا سازمان بسیج فضای مجازی لرستان که چهارشنبه، ۳۱ فروردین با موضوع «راهکارهای تخصصی تبیین و تحقق شعار سال» ویژه طلاب مدارس علمیه و فعالان سواد رسانه‌ای لرستان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم در اقتصاد هر کشور بحث تولید است که در این راستا طی چند سال اخیر در شعارهایی که مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری سال‌ها انتخاب می‎کنند بحث تولید نیز لحاظ می‎شود، گفت: شعار امسال نیز «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» انتخاب شده و این بیانگر اهمیت مقوله و موضوع تولید است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در آیه ۳۹ سوره نجم با این مضمون «نجم وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» می‎فرماید: «براى انسان جز حاصل تلاش او نيست» بیانگر این است که خداوند متعال سرنوشت ما انسان‌ها را در دست خودمان قرار داده است، ادامه داد: ائمه اطهار(ع) بر روی مسئله کار و تلاش و تولید تأکید داشتند و پیروان و شیعیان خود را به سمت تولید سوق داده‌اند و معتقد بوده‌اند که عزت فرد در گرو بی‌نیاز بودن از دیگران است و در مقابل نیازمند بودن به دیگران باعث می‎شود فرد اسیر، برده و بنده دیگران شود.

مهدوی با بیان اینکه تولید به انسان استقلال و آزادی می‎دهد و او را از وابستگی به دیگران رهایی می‌بخشد، اضافه کرد: برای کشورها نیز تولید یک موضوع و مقوله مهم است چراکه تولید باعث می‎شود دست وابستگی و نیاز ما به سوی بیگانگان دراز نشود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر و تأکید ایشان بر توجه کارگزاران به آباد کردن زمین، گفت: امام علی(ع) فرموده است: «باید تلاش تو در آبادانی زمین، بیش از جمع‌آوری خراج باشد، خراج جز با آبادانی فراهم نمی‌گردد و آن کس که بخواهد خراج را بدون آبادانی مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، بندگان خدا را نابود کند و حکومتش جز اندک مدتی دوام نیاورد».

وی با تأکید بر لزوم توجه به تولید، افزود: پیامبراکرم(ص) فرموده است: «اگر قيامت بر پا شد و در دست يكى از شما نهالى بود، اگر كمى پيش از قيامت توانست آن را بكارد، بايد بكارد» که این نیز اهمیت توجه به تولید را به ما گوشزد می‎کند.

این مدرس نسرا با بیان اینکه تولید ابعاد وسیعی دارد و شامل تولیدات کشاورزی، نظامی و... می‎شود که توجه به آن می‎تواند کشور را به خودکفایی و استقلال برساند، اظهار کرد: امام علی(ع) در شرایطی به حکومت رسید که کشور با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بود لذا امام علی(ع) با کاشت درخت خرما به سمت تولید خرما رفت و به این وسیله توانست حکومت را زنده و سر پا نگه دارد.

حجت‌الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه تولید بازتاب‌های مهمی دارد به نقش مهم فرش و زعفران در تولید و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: از نظر صادرات زعفران کشور ما پیشرفت خوبی دارد و مرغوب‎ترین زعفران دنیا در کشور ایران تولید و به کشورها صادر می‏‌شود اما چون از نظر بسته‌بندی زعفران اقدامات اساسی در کشور ما صورت نگرفته زعفران ایرانی در کشورهای خارجی با بسته‌بندی‌های شکیل به اسم دیگر کشورها عرضه می‎شود.

وی با بیان اینکه جلب مشتری نیازمند به تولید فکر است، افزود: متأسفانه کشاورزان و تولیدکنندگان ما به دلیل اینکه فقط تولید کننده محصول هستند و تولید فکر ندارند لذا از داشتن یک زندگی مرفه محروم هستند و سود تولید آنان نصیب واسطه‌ها، دلالان و یا خارجی‎ها می‎‏شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تولید فکر را یکی از مهمترین زیرشاخه‌های تولید دانست و با اشاره به اهمیت تفکر و اینکه در حدیثی از پیامبراسلام(ص) آمده است که «یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است»، اظهار کرد: تولید آثار و ثمرات زیادی به‌دنبال دارد و اولین اثر و فایده آن این است که تولید به ما عزت و بلندمرتبگی می‌دهد و ما را از مستکبران بی‌نیاز می‌کند.

مهدوی ادامه داد: پویایی، حرکت به سوی استقلال و رهایی از وابستگی، تحقق اهداف عدالت، استقلال، بالا رفتن توان خرید مردم، جذب سرمایه‌های بی‌هدف و سرگردان به سمت کار و تولید، افزایش درآمد ملی، بالا رفتن امید به زندگی، افزایش صادرات و کاهش واردات از دیگر ثمرات تولید است.

وی با بیان اینکه تولید محصولات جذاب و با کیفیت یکی از مؤلفه‌های مهم برای اقتدار کشورها به شمار می‎رود، اضافه کرد: تولید به شرط آنکه خالصانه و برای رضای خدا باشد نوعی عبادت است.

انتهای پیام
captcha