به گزارش ایکنا از قم، سیزدهمین شماره از فصلنامه علمی ـ اختصاصی «دانشها و آموزههای قرآن و حدیث» با هفت مقاله در 137 صفحه در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله نقد چاپ و منتشر شد.
«تبلیغ سنتی و مجازی؛ قوتها و ضعفها»، «روایات زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده؛ گونهشناسی و دلالت سنجی»، «ضرورت مدارا در مدیریت اسلامی و آثار اجتماعی آن با تأکید بر سیره پیامبر(ص)»، «تحلیل سماعی اموات با تأکید بر آیات 80 و 81 سوره نمل (با رویکرد قرآن به قرآن)»، «موانع پیشرفت مادی از دیدگاه صحیفه سجادیه»، «مقایسه چاپ آفاق از کتاب جمالالاسبوع با چاپ منشورات الرضی بر پایه مقابله» و «امکان ارتباط متقابل با نبی مکرم(ص) پس از وفات ایشان» عناوین مقالات این شماره از فصلنامه است.
در سرمقاله این شماره از فصلنامه سعی شده است به مزایا و معایب تبلیغ سنتی و مجازی پرداخته شود. مقصود نویسنده از تبلیغ سنتی، فعالیتهای تبلیغی آن دسته از مبلغانی است که در یک منطقه تبلیغی حضور فیزیکی دارند و در بین مردم به تبلیغ دین میپردازند.
نقاط قوت این نوع تبلیغ عبارتند از: ارزشمندی و اعتبار بیشتر، دسترسی مخاطبان به محتوای تبلیغی بدون نیاز به اینترنت، بهرهمندی از منافع حضور در اجتماعات اسلامی، لذت بیشتر از جلسات حضوری، بهرهمندی از مبلغین بیشتر با سطح معلومات پایینتر، تعدد بیشتر عرصههای تبلیغی نسبت به تبلیغ مجازی، اجر و ثواب مضاعف، خستگی کمتر، بهرهمندی از آثار و برکات نماز جماعت، توفیق دیدار مومنین و بهرهمندی از ثواب زیارت مؤمن، مشارکت دادن بیشتر مردم در نذورات و موقوفات، احیای بیشتر نمادها و شعائر دینی، تمرین مبلغ در جهت خودسازی برای تطبیق کردار خود با گفتار، بهرهمندی همه اقشار از تبلیغ سنتی با هر سن و سطح علمی، دسترسی آسان به مبلغ، درک ملموس مشکلات دینی و دنیوی مردم، اثرگزاری بیشتر در تبلیغ سنتی، امکان ایجاد تمرکز بیشتر به دلیل حضور مخاطب و مبلغ در یک مکان، ایجاد حالت معنویت بیشتر.
تبلیغ سنتی علاوه بر مزایا و فواید متعدد که دارد، امروزه با گسترش فناوری دارای نقاط ضعفی نیز هست که از جمله میتوان به محدودیت شرکتکنندگان از نظر مکانی، محدودیت زمانی برگزاری مراسم، بالاتر بودن هزینههای برگزاری مراسم، نیاز به امکانات بیشتر و امکان بهرهمندی کمتر از مبلغان برتر و نخبه، اشاره کرد.
در کنار تبلیغ سنتی، برخی با پیدایش فضای مجازی و گسترش امکانات آن، معتقد هستند که تبلیغ دین باید در فضای مجازی انجام شود. در ادامه به نقاط قوت و ضعف این نوع تبلیغ نیز اشاره میشود.
عدم محدودیت در تعداد مخاطبان، عدم محدودیت سخنرانان، فرصت انتخاب سخنرانان بیشتر، کاهش هزینههای برگزاری مراسم، سرعت زودتر انتشار مطالب، آسانی امکان ارائه مباحث بهصورت چندرسانهای، امکان ایجاد جبههسازی در سطح جهان اسلام، عدم نیاز به مکانی مشخص برای حضور مخاطبان، امکان استفاده و بهرهمندی بیشتر از مبلغان و سخنرانان مشهور و توانا، امکان استفاده چندین باره از یک سخنرانی و مطالب تبلیغی، عدم نیاز به حضور سخنران در مکانی مشخص، عدم نیاز به انجام سخنرانی در زمانی مشخص، صرفهجویی در زمان رفت و آمد به مکان سخنرانی برای خطیب و سایر مخاطبان از جمله فواید تبلیغ مجازی است.
با توجه به فواید متعدد تبلیغ مجازی، شاهد نقاط ضعفهایی نیز هستیم که عدم امکان برخی از عرصههای تبلیغی بهصورت مجازی، از دست دادن آثار و برکات مشافه، کمرنگ شدن جماعت مسلمین، کمرنگ شدن شور و شوق، از دست دادن اجر وثواب نماز جماعت، بیبهره شدن از دعای دستهجمعی، کمرنگ شدن مشارکت در موقوفات مانند ساخت حسینیه و مسجد، بیبهره شدن از برخی انواع عزاداری، عدم امکان بهرهمندی از سیره عملی مبلغان، یک طرفه بودن تبلیغ، تمرکز ذهنی کمتر مخاطبان در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی، تاثیرگذاری کمتر نسبت به فضای حقیقی، عدم امکان استفاده همگان از فضای مجازی، احتمال قطع اینترنت به دلیل مشکلات سختافزاری و نرمافزاری و ایجاد اشکال در سخنرانی، کاهش مستند گویی مطالب، آسانی امکان تهمت و توهین به دیگران، امکان تقطیع و بهرهبرداری نادرست از سخنان یک خطیب، کاهش امنیت حریم خصوصی و عدم رعایت برخی از آداب منبر مانند با وضو بودن، دقت در نحوه پوشش و نوع نشستن از جمله این موارد است.
نویسنده در پایان این نگاشته پیشنهاد میکند که با توجه به نقاط قوت و ضعفهای هر یک از انواع تبلیغ مجازی و سنتی، بهترین راه کار جمع بین هر دو است و پیشنهاد میشود که جلسات بهصورت حضوری برگزار شده و پخش آن بهصورت بَرخط یا آنلاین و بُرون خط یا آفلاین باشد.
مقالات «مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث» در پایگاه اطلاعات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصص نور (نور مگز) و پرتال جامع علوم اسلامی نمایه میشود.
این مجله نگاشتههای علمی را در 28 قالب مختلف چاپ میکند و تعریف و توضیح این قالبها در شماره یکم و ششم مجله منتشر شده است؛ همچنین امکان انتشار نگاشتههای عربی، مقالات پیوسته و یادداشتهای آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد.
یادآور میشود، محققان و پژوهشگران میتوانند از طریق رایانامه مجله به آدرس majaleh.d.a@gmail.com نگاشتههای خود را ارسال کنند و در صورت نیاز با شماره 09214312651 تماس بگیرند.
انتهای پیام