تکرار مظلومیت دوباره اسلام با خالی شدن جبهه حق
کد خبر: 4050290
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

تکرار مظلومیت دوباره اسلام با خالی شدن جبهه حق

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم با اشاره به اینکه ورود ما به عرصه جهاد تبیین، اهمیت دارد و تعیین‌کننده است، گفت: جبهه حق اگر خالی گذاشته شود، مظلومیت دوباره زمان امام حسن(ع) به دلیل عدم وجود جهاد تبیین و یاران مستحکم برای دین اسلام تکرار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوروزی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبریبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوروزی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و عضو هیئت علمی دانشگاه قم در سخنرانی شامگاه 28 فروردین‌ماه به‌مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) در مسجد الغدیر دانشگاه قم، بیان کرد: روز نیمه ماه مبارک رمضان، روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) است که این امر، برکت و رحمت الهی را در این ماه دو چندان می‌کند.

وی گفت: باور کردن کرامت، سخا و بخششی که از امام حسن مجتبی(ع) نقل شده، برای انسان بسیار مشکل است که چگونه این حد از کرامت، بزرگواری و بخشش نه تنها نسبت به دوستان بلکه گاه نسبت به دشمنان و حتی توهین‌کنندگان به آن حضرت، از سمت ایشان صورت می‌گرفته است. در برخی از روایات آمده است ایشان سه بار دارایی خود را بین فقرا تقسیم کردند به‌گونه‌ای که هر بار نیمی از اموال خود را می‌بخشیدند و اگر دو لباس در نزد خود داشتند، یک لباس را برای خود نگه داشته و دیگری را به فقرا عطا می‌کردند.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم ادامه داد: در کنار تمامی بخشش‌ها، سخاوت و کرامت ایشان، یک نکته در زندگی آن حضرت برجسته و قابل توجه است و آن مظلومیت ایشان است، حتی می‌توان گفت امام حسن مجتبی(ع) بیش از امام حسین(ع) مظلوم واقع شدند و به نوعی مظلومیت ایشان ویژه است، چراکه امام حسین(ع) را ما در بین یارانی می‌بینیم که به گفته خود ایشان، مثل آن یاران در تاریخ دیده نمی‌شود، در حالی که امام حسن مجتبی(ع) قبل و بعد از صلح با معاویه در اوج مظلومیت قرار می‌گیرند، به نحوی که یاران آن حضرت، خطاب به معاویه می‌گویند ما امام را در اختیار تو قرار خواهیم داد.

وی افزود: پس از صلح امام حسن(ع) با معاویه نیز، یاران خود آن حضرت گاهی با تعابیر حتی بی‌ادبانه، امام را خطاب قرار می‌دهند که چرا ایشان صلح با معاویه را پذیرفته است، در کنار این بی‌مهری یاران آن حضرت، ایشان در خانه خود نیز مظلوم واقع شدند و تمامی این‌ها اثبات این مطلب است که می‌توان گفت چنین مظلومیتی در میان دیگر ائمه(ع) شاید تا به این میزان دیده نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: امام حسن(ع) در دوران زندگی خود با دشمنانی مواجه بودند که با تزویر و تطمیع جدی معاویه، با تمام توان و قدرت جلو آمده بودند، چراکه معاویه آنچنان حقایق را برخلاف واقعیتش در جامعه نشر داده است که امیرالمؤمنین(ع) را فردی مقابل اسلام به مردم معرفی می‌کند. این تبلیغات تنها منحصر به شام نبوده و حتی در مدینه نیز چنین تبلیغاتی علیه پیامبر(ص) و امامان دیده می‌شود. معاویه به‌گونه‌ای احادیث زمان پیامبر(ص) را جعل می‌کند که مردم نسبت به امام علی(ع) علی‌رغم آن جایگاه ویژه‌ای که آن حضرت داشته است، با دید منفی می‌نگرند.

مهم‌ترین مشکل امام حسن(ع)؛ نداشتن یاران مستحکم و با ایمان

وی بیان کرد: در واقع مهم‌ترین مشکلی که امام حسن مجتبی(ع) با آن روبرو بود نداشتن یاران مستحکم و با ایمان بود، چراکه دشمن همیشه دشمنی می‌کند، اما امام حسن(ع) از سمت یاران خود نیز ضربه می‌خوردند و بی‌مهری می‌دیدند؛ امام علی(ع) یاری همچون عمار داشت که به هیچ وجه حاضر نشد وصف امام خود را کنار بگذارد اما در زمان امام حسن مجتبی(ع) چنین نیست.

رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه قم افزود: در زمان امام حسن مجتبی(ع) در واقع کلیدی‌ترین مشکل، عدم وجود جهاد تبیین است؛ به این معنا که از طرف یاران کسی نیست که تبیین کند، از طرف دشمنان نیز با تمام قوا احادیث و حقایق جعل و وارونه بیان می‌شود؛ در حالی که در زمان امام حسین(ع) هم‌چنان هستند کسانی که حاضرند جان دهند و جهاد تبیین انجام دهند، این امر در رجزهایی که یاران آن حضرت در روز عاشورا می‌خواندند و حسین بن علی(ع) را معرفی می‌کردند، به‌خوبی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) نیز پس از واقعه عاشورا در جهاد تبیین از تمام وجودشان در این راه مایه گذاشته و موفق هم می‌شوند. امروزه نیز مکتب تشیع و انقلاب اسلامی با یک جبهه بسیار عظیم رسانه‌ای دشمن مواجه است، درست است که نباید دشمن را بزرگ دید اما کار دشمن در سطح رسانه پیچیده و گسترده است، این تقریبا شبیه همان چیزی است که در زمان امام حسن مجتبی(ع) توسط معاویه انجام می‌شد، با این تفاوت که نوع رسانه و تبلیغات با هم‌اکنون متفاوت است.

نوروزی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در رابطه با جهاد تبیین، گفت: امروزه این سؤال مطرح است که ما چه میزان پای تبیین حقایق اسلام و انقلاب ایستاده‌ایم؟ این امری تعیین‌کننده است، نه جبهه دشمن و تبلیغاتی که از سمت او انجام می‌شود، هر چقدر هم دشمن قوی باشد، این جبهه حق است که تعیین‌کننده است‌. برای مثال یک دانشجو که مقام معظم رهبری او را افسر جنگ نرم معرفی می‌کند در این راه چگونه به این عرصه ورود کرده است؟

وی با اشاره به اینکه ورود ما به عرصه جهاد تبیین، اهمیت داشته و تعیین‌کننده است، ادامه داد: جبهه حق اگر خالی گذاشته شود، مظلومیت تکرار خواهد شد، چراکه بنا بر این نیست که مظلومیت مجدداً تکرار نشود، بلکه ما باید تاریخ را تغییر دهیم و وقایع را جلو ببریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع)، بیان کرد: در روایات، بابی با عنوان یتیم آل محمد(ص) داریم که مجموعه از روایات است، یکی از این روایات از امام حسن(ع) است که ایشان می‌فرمایند: «یتیم آل محمد کسی است که از مولای خودش منقطع شده است»؛ همچون زمانه ما که در غیبت به سر می‌بریم، در ادامه این حدیث آمده است «و در جهل خود فرو رفته است؛ کسی که کافل این یتیم باشد، از جهل او را در بیاورد و واضح کند برای او آن شبهاتی که برای آن شخص ایجاد شده است، این را اگر بخواهم مقایسه کنم با کسی که کفالت یتیمی بدون پدر را برعهده می‌گیرد و او را طعام می‌دهد و سیراب می‌کند، مثل فضیلت خورشید بر ستاره سها می‌ماند.»

وی یادآور شد: ستاره سها نماد کوچک و کم نور بودن است، در مقابل خورشید که نماد پرنوری و فروغ است؛ در این روایت در مقابل هم مقایسه شده‌اند که در اینجا مقام آن کسی که کفالت یک فرد جاهل منقطع از امام را برعهده می‌گیرد در قیاس با کفالت فرد یتیم هم‌چون خورشید در برابر سها است؛ ضمن اینکه در روایات زیادی از کفالت فرد یتیم بسیار تمجید شده و اجر عظیمی برای آن در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha