قرآن مهمترین عامل وحدت میان پیروان مذاهب است
کد خبر: 4049648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
طهماسب حاتمی:

قرآن مهمترین عامل وحدت میان پیروان مذاهب است

حجت‌الاسلام طهماسب حاتمی، مدیر نمایندگی جامعة‌المصطفی العالمیه در کشور‌های منطقه آسیای میانه و قفقاز گفت: مشکلی با پیروان ادیان و دیگر مذاهب در منطقه نداریم و نگاه ما تقریبی است. چرا که اعتقاد راسخ داریم، وحدت، نسخه شفابخش امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام طهماسب حاتمی، مدیر نمایندگی المصطفی در کشور‌های منطقه آسیای میانه

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسب حاتمی، مدیر نمایندگی جامعة‌المصطفی العالمیه در کشور‌های منطقه آسیای میانه و قفقاز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه رویکرد و راهبرد اصلی خانواده بزرگ جامعةالمصطفی، نگاه تقریبی و وحدت آفرین است، گفت: محور ارتباطات علمی و دینی المصطفی با دیگر مذاهب، قرآن کریم و سایر اشتراک دینی می‌باشد و در این صورت نگاهی دیگر بر روابط حاکم نمی‌شود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: امروز فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی العالمیه در هر گوشه‌ای از دنیا که باشند، عامل وحدت و انسجام میان امت اسلام هستند، چرا که وحدت بین مذاهب اسلامی، خمیرمایه و جوهره‌ انسجام‌بخشی به جبهه اسلام ناب و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بوده و تنها نسخه‌ شفابخش برای التیام درد‌های پیکر زخم‌آلود امت اسلام در فضای غبارآلود کنونی است.

وی تأکید کرد: وحدت امت اسلامی از دیرباز آرمان مصلحان صادق و پیشگامان دلسوز امت اسلامی بوده و برای تحقق آن با بیان و بنان خویش مجاهدت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف انجام داده‌اند و حتی در این راه از جان خود دریغ نکردند و جامعةالمصطفی با پذیرش دانش‌پژوهانی از ادیان و مذاهب مختلف و تحصیل در همان مذهبی که دارند، گام علمی و عملی را در این خصوص برداشته و پیشگام تقریب و وحدت میان امت اسلام است.

وحدت؛ نسخه شفابخش امت اسلامی

حجت‌الاسلام حاتمی اظهار کرد: وحدت از منظر رهبران انقلاب نه امری تاکتیکی و استراتژی، بلکه یک اصل اسلامی است، لذا با توجه به اهمیت موضوع وحدت، باید آن را صحیح و مطابق با آموزه‌های دینی معنا کرد و از سطحی‌نگری در مورد آن اجتناب نمود؛ بنابراین برداشت صحیح از واژه وحدت و تقریب می‌تواند نقش ویژه‌ای در تسهیل تقریب مذاهب اسلامی ایفا کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: در سال‌های اخیر نمایندگی‌هایی در منطقه تشکیل داده‌ایم و درصدد تقویت فعالیت‌ها هستیم، به ویژه در حوزه‌های قرآنی و معارف تلاش‌های زیادی شده و حتی اهل تسنن نیز به نهج‌البلاغه علاقه‌مند شده‌اند. ترجمه و تألیفات زیادی انجام شده است، از جمله ترجمه صحیفه سجادیه به زبان ترکمنی، تاجیکی و روسی و همچنین ترجمه نهج‌البلاغه نیز به زبان روسی، قرقیزی و تاجیکی ترجمه شده و قرآن و تفسیر آن نیز به زبان‌های منطقه ترجمه و منتشر شده است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به تعطیلی حوزه‌های علمیه در برخی کشور‌های منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، گفت: حوزه‌های علمیه بعضی کشور‌ها تعطیل است و این در حالی‌ست که پیش از این شاهد فعالیت خوب حوزه‌ها در این مناطق بوده‌ایم. البته در برخی کشور‌ها بستر‌های بهتری در جهت کسب علوم دینی فراهم شده است. بسیاری از علمای منطقه در گذشته با حضور در مدارس علمیه و حوزه‌ها تحصیل کرده‌اند، امروز اکثر طلاب و علمای منطقه در تلاش هستند که روی پای خودشان باشند و بافت مذهبی‌شان حفظ شود. ما ضمن احترام به مذاهب اسلامی و عدم دخالت در این امور درصدد حمایت از اقداماتشان هستیم.

مطالبات مردم را برآورده کرده‌ایم

وی در ادامه بیان کرد: مردم منطقه اکثراً حنفی مذهب و تا حدی به ما از نظر اعتقادی نزدیک هستند و المصطفی تا حد زیادی مطالبات آن‌ها را برآورده کرده است. نگاه آن‌ها از دو جهت به ما نزدیک است به ویژه مردم تاجیکستان که خود را ایرانی و از جنس آریایی می‌دانند و عده‌ای از مذهبیون نیز به لحاظ دینی، گرایش‌های مشترکی داشته و به امام(ره)، انقلاب و جمهوری اسلامی ارادت خاص دارند، هر چند عده‌ای وهابی علیه انقلاب حرکت‌هایی انجام می‌دهند، اما مردم منطقه به انقلاب و ایران علاقه‌مندند. افراد زیادی در آسیای میانه پیگیر منویات و توصیه‌های رهبری هستند. برخی مردم این منطقه نزدیک به هشت دهه از اسلام دور بوده‌اند و گاهی بسیار محدود در مناسبت‌های شیعی برنامه‌هایی داشته‌اند، اما بعد از انقلاب و فروپاشی شوروی، طلاب و زائرانی به ایران آمدند و با آموزه‌های دینی و انقلابی آشنا شدند.

تأمین امام جماعت مساجد تاجیکستان 

مدیر نمایندگی المصطفی در کشور‌های آسیای میانه گفت: امروز اکثر مساجد دارای امام جماعتی از میان خودشان هستند و چندین سال است نماز جماعت برگزار و در ماه‌های رمضان، محرم و صفر، برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و بسیار پیشرفت داشته‌اند. آن‌ها نسبت به مسایل دینی آگاه شده‌اند، هر چند در گذشته حتی نماز میّت را بلد نبودند و مباحثی چون حجاب را نمی‌دانستند، اما امروز از نظر معرفتی آگاه هستند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: نقش المصطفی در تربیت روحانی و آگاهی‌سازی در سطح جهان پیرامون آموزه‌های دینی زیاد بوده است و امروز شیعیان در کنار اهل‌تسنن از این معارف دینی و اسلامی بهره‌مند می‌شوند. خوشبختانه در شرایط فعلی شیعیان، مسجد و روحانی دارند و دیگر به ما وابسته نیستند. بحث قرآن در این منطقه مهم است و در مورد فعالیت‌های قرآنی ظرفیت‌های باارزشی ایجاد شده است و نمایندگانی داریم که گزارش‌های متعددی از فعالیت‌های قرآنی ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی در پایان به نقش رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر شاهد تلاش‌های خوبی از سوی خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) بوده‌ایم و بسیاری از طلاب و دانش‌آموختگان ما در منطقه اخبار دینی و مذهبی به ویژه حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید را از این خبرگزاری پیگیری می‌کنند و جای دارد از همه عوامل تشکر و قدردانی کنم.

گفت‌وگو از اکبرپوست‌چیان

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۱۰:۴۶
0
0
رحمة الله علیه
captcha