کشف استعداد نوجوانان روستایی در سایه تشکیل پایگاه‌های قرآنی
کد خبر: 4049068
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

کشف استعداد نوجوانان روستایی در سایه تشکیل پایگاه‌های قرآنی

وحید خزایی، قاری بین‌المللی دوران نوجوانی را بهترین زمان برای آموزش قرآن دانست و گفت: تشکیل پایگاه‌های قرآنی در مساجد روستاها به کشف استعدادهای درخشان قرآنی بیش از پیش کمک می‌کند و باعث می‌شود هیچ کودک و نوجوانی از آموزش تخصصی قرآن بازنماند.

وحید خزایی قاری بین المللی

وحید خزایی، نفر اول پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت تداوم قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان را مورد تأکید قرار داد و افزود: رابطه ویژه‌ای بین قرآن و ماه مبارک رمضان وجود دارد. رمضان بهار قرآن و ماه نزول این مصحف شریف است. دوستداران قرآن در این ماه بیش از پیش به کلام وحی نزدیک شده و با خواندن، آموزش و درک معارف به دل‌هایشان حیاتی مجدد می‌بخشند.

وی تمسک جستن به قرآن و آموزه‌های الهی را شاهراه رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه برشمرد و اظهار کرد: هرچه انس با قرآن در جامعه بیشتر شود به همان میزان گرفتاری‌ها  برطرف خواهد شد و هرچه از مبانی الهی فاصله بگیریم مشکلات و بروز معضلات اجتماعی نزدیک‌تر می‌شویم.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: قرآن سبک زندگی برپایه مبانی الهی را از جمله کنترل خشم هنگام عصبانیت به ما آموخته است و نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد که کارشناسان، اساتید و مربیان قرآن باید به روش‌های جذاب برای نوجوانان بازگو کنند.

خزایی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با ضرورت فراگیری قرآن در ابعاد مختلف، گفت: رهبری طی جلسات مستمر با جامعه قرآنی به نکات خوبی توجه کرده و بیاناتی را گوشزد و توصیه فرمودند. تأکید معظم‌له در دیدار با این قشر از جامعه در سال جدید این است که تلاوت قرآن باید بر فرد شنونده اثرگذار باشد به‌گونه‌ای که او را به قرائت این کتاب الهی تشویق کند.

وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی تأکید ویژه داشته و اعلام کردند که هر مسجد باید یک پایگاه قرآنی داشته باشد که افراد را جذب کند. پایگاه‌های قرآنی باید برای تداوم و استمرار فعالیت‌های خود برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با بازدهی و خروجی مناسب تعریف کنند.

خزایی بیان کرد: تمام ابعاد برای خلق برنامه‌های جذاب همچون آموزش، اردوهای قرآنی و مسابقات متعدد باید در پایگاه‌های قرآنی مساجد در نظر گرفته شود. اگر به این شکل پیش برود قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد و نوجوانان می‌توانند به راحتی با قرآن انس بگیرند. تشکیل پایگاه‌های قرآنی در مساجد روستاها به کشف استعدادهای درخشان قرآنی بیش از پیش کمک می‌کند و باعث می‌شود هیچ کودک و نوجوانی از آموزش تخصصی قرآن بازنماند.

وی دوران نوجوانی را بهترین زمان برای آموزش قرآن دانست و اضافه کرد: بهترین سن برای آموزش قرآن و هم انس شدن با این کتاب الهی نوجوانی است. نوجوانانی که در این مسیر قرار می‌گیرند می‌توانند قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار داده و از معضلات اجتماعی در امان باشد.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در پایان گفت: قرآن کریم باعث موفقیت در روابط اجتماعی و ارتباط صحیح با خانواده می‌شود و ممکن است در این میان کسی که در مسیر قرآن قدم گذاشته است استعدادی هم داشته باشد و بتواند در آینده قاری و حافظ بسیار خوبی باشد.

انتهای پیام
captcha