تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد
کد خبر: 4048657
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن خبر داد:

تدوین و اجرای طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن با اشاره به نقش سازمان دارالقرآن به عنوان مسئول راهبری مأموریت‌­های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: با همکاری برخی دستگاه‌های قرآنی، طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد تدوین و اجرایی می‌شود.

به گزارش ایکنا،‌ حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به دیدار جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان نسبت به‌فعال شدن مساجد و تبدیل شدن هرمسجد به یک پایگاه قرآنی گفت: مقام معظم رهبری ضمن اشاره به موضوعات مختلف قرآنی، به موضوع تبدیل شدن «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» اشاره داشتند که جای تأمل و دقت نظر دارد.

وی بیان کرد: از قدیم‌الایام مساجد، محور فعالیت‌های مختلف و نخستین محل آموزش‌های معرفتی مسلمانان بوده‌اند و این موضوع از صدر اسلام و از زمان حیات نبی اکرم(ص) مورد توجه بوده است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم گفت: پژوهش‌های تاریخی نیز نشان می‌دهد مساجد در طول تاریخ دارای کارکرد‌های مختلفی همچون عبادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، تبلیغی، ادبی و در بعضی موارد اقتصادی و درمانی نیز بوده است.

بهبودی ادامه داد: آنگونه که از احادیث بر می‌­آید، مساجد در عصر ظهور نیز دارای چنین کارکرد‌هایی خواهند بود. آموزش علوم اسلامی و قرآن در آن جریان خواهد داشت و برای قرآن‌آموزی، خیمه‌گاه مسلمانان اعم از عرب و عجم خواهد بود و به‌عبارتی بهتر مساجد، دانشگاه علوم قرآنی در عصر ظهور خواهند بود.

وی با اشاره به واژه مسجد اظهار کرد: کلمه «مساجد»، ۲۸ بار در قرآن کریم تکرار شده است. نوع عبارات و تأکید خداوند بر جایگاه الهی و معنوی مسجد و نفی شرک و نفاق و هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی از مسجد، اهمیت مساجد را بیان می­‌دارد. بدین دلیل خداوند در قرآن کریم مالکیت مساجد را به خود نسبت داده و آن‌ها را از آنِ خویش دانسته و نخستین خانه واقعی بشر را مسجد‌(کعبه) بیان کرده است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به روایات اهل بیت‌(ع) بیان کرد: روایات فراوانی در این زمینه از منابع خاصه و عامه به دست ما رسیده که این موضوع حاکی از اهمیت والا و قداست جایگاه مسجد است.

وی گفت: پیامبر خدا(ص) فرمودند: هر‌کس که اهل بیتم را دوست داشته باشد باید قرآن را نیز دوست بدارد و دوست­دار قرآن باید دوست­دار و محب مساجد هم باشد. زیرا مساجد محضر و خانه­‌های خداوند است که خودش فرمان برپایی و احترام آن­ها را داده و آن را مبارک گردانیده است.

وی در ادامه افزود: با هجرت پیامبر(ص) به مدینه و تأسیس مسجدالنّبی، نه فقط مکانی برای عبادت، بلکه دانشگاهی سراسر شور و نشاط در جهان اسلام تأسیس شد. حضرت در این مسجد و دیگر مساجد به تعلیم و آموزش قرآن و گفت‌وگو‌ها و مناظرات علمی می­‌پرداختند و در پرتو این گفت‌­وگوها، حقایق وحی و آیات الهی روشن می­‌شدند و به شبهات پاسخ داده می‌­شدند و پرده‌‌های جهل و تردید فرو می‌­ریختند.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به نقش مهم اعضای مساجد، افزود: سخنان پیامبر و اهل بیت(ع) نشان دهنده خشنودی خداوند متعال از فراگیرندگان و آموزش‌دهندگان قرآن کریم در مساجد است، تا آنجا که گاه وظیفه اعضای مسجد، قرآن و تعلیم آن شده است.

وی بیان کرد: رسول خدا(ص) می‌­فرمایند: «انِّما نُصِبَتِ المساجدُ لِلقُرآن» همانا مسجد‌ها برای (خواندن، آموختن و ترویج) قرآن برپا شده‌اند. همچنین پیامبر(ص) می‌فرمودند: هیچ گروهی در مسجدی از مسجد‌های خداوند گرد نیایند که به تلاوت کتاب خدا بپردازند و آن را به درس و بحث فراگیرند، مگر آنکه آرامش الهی بر ایشان فرود آید و رحمت او آنان را در برگیرد و خداوند ایشان را در شمار کسانی که نزد اویند یاد کند.

بهبودی در خصوص نقش ویژه مساجد در ترویج برنامه‌های قرآنی گفت: در تاریخ، از مکان­‌های دیگری همچون «دار القرّاء» نیز سخن به میان آمده است. ولی بی­‌تردید حجم کار‌های آموزشی و فرهنگی که در این مکان‌­ها انجام می‌­شد با آنچه در مساجد جامع صورت می­‌گرفت قابل مقایسه نیست. جلسات آموزشی دروس قرآن و معارف اسلامی در مسجد از صدر اسلام تا امروز، شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه اسلامی معرفی کرده‌ است، شاگردانی که بار عظیم فکری، فرهنگی و دینی جامعه اسلامی را در طول قرون گذشته برعهده داشته و هم اینک نیز بر دوش دارند. از این روست که بزرگ پرچمدار احیای معارف قرآنی در عصر حاضر، مقام معظم رهبری که خود متربی کمال یافته مکتب قرآن کریم و شاهد ثمرات فاخر آموزش‌­های قرآنی مساجد هستند، نسبت به ضرورت ایجاد پایگاه‌­های قرآنی در مساجد تأکید داشته و می­‌فرمایند: «مساجد یک محل، هر کدام یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند. با هم مسابقه بدهند. این بهترین مشوق است برای اینکه جوانان و نوجوانان وارد وادی قرآن­‌خوانی بشوند. ما به این احتیاج داریم. ما باید جوانانمان وارد عرصه قرآن­‌خوانی بشوند و به خصوص حفظ قرآن که ما حافظ، زیاد لازم داریم».

وی با اشاره به نقش سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول راهبری مأموریت‌­های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و به عنوان مرکز فرهنگی تحت نظارت مقام معظم رهبری مستند به بند ۱۶ و ۱۷ از ماده ۶ اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی و نیز بند ۶، ۹ و ۱۲ از ماده ۵ و بند ۱۲ از ماده ۶ و بند ۳ از ماده ۱۱ اساسنامه سازمان دارالقرآن الکریم، اظهار کرد: سازمان دارالقرآن الکریم به موازات ساماندهی مشارکت‌­های مردمی در عرصه صدور مجوز برای تشکل‌­های قرآنی، در لبیک به منویات معظم له، با همکاری برخی دستگاه‌های قرآنی، طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد را تدوین و اجرا می‌کند. اجرای این طرح می­‌تواند موجبات جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و انس آنان با کلام وحی شده و به عنوان یک گام مؤثر در رسیدن اصحاب مسجد به مسجد طراز اسلامی در حوزه علوم قرآن و معارف اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. به امید اینکه مساجد ما در عصر ظهور غیبت، مقدمه مسجد طراز اسلامی را در عصر ظهور بپیماید.

جزئیات طرح ایجاد و حمایت از پایگاه‌­های قرآنی مساجد

انتهای پیام
captcha