رفع عطش و تشنگی روزه‌داران با دمنوش‌های گیاهی
کد خبر: 4046562
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

رفع عطش و تشنگی روزه‌داران با دمنوش‌های گیاهی

عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: در ماه مبارک رمضان بیشتر روزه‌داران دچار کاهش آب بدن و احساس تشنگی می‌شوند که گاهی می‌تواند ایجاد مشکل کند و حتی جان فرد را نیز به خطر اندازد؛ برای جلوگیری از این امر علاوه بر محدود کردن فعالیت‌های بدنی می‌توان از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی در وعده سحر و یا افطار استفاده کرد.

ساره حسینی، عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبیساره حسینی، عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: در ماه مبارک رمضان بیشتر روزه‌داران دچار کاهش آب بدن و احساس تشنگی می‌شوند که گاهی می‌تواند ایجاد مشکل کند و حتی جان فرد را نیز به خطر اندازد که برای جلوگیری از این امر علاوه بر محدود کردن فعالیت‌های بدنی مانند ورزش در طول روز در ماه مبارک رمضان می‌توان از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی در وعده سحر و یا افطار استفاده کرد.

عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دمنوش‌های گیاهی جزو نوشیدنی‌هایی هستند که به دلیل خواص تغذیه‌ای و دارویی قابل ملاحظه، جزو محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در سال‌های اخیر به حساب می‌آیند.

حسینی با بیان اینکه به‌طور معمول مصرف روزانه 2 یا 2.5 لیتر مایعات در طول روز ضروری است و این مقدار در ماه رمضان باید افزایش یابد، افزود: توصیه می‌شود حداقل 10 تا 12 لیوان آب برای جلوگیری از کاهش آب بدن در ماه مبارک رمضان مصرف شود. همچنین بهتر است مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای یا قهوه که باعث افزایش کم‌آبی بدن از طریق دفع ادرار می‌شود، محدود شود.

عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: بابونه جزو گیاهان دارای طبع گرم و خشک است که در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش مؤثر بوده و عملكرد كبد را بهبود می‌بخشد.

حسینی با اشاره به اینکه بابونه به واسطه داشتن خاصیت ضد‌التهابی گرگرفتگی و عطش را کاهش می‌دهد، ادامه داد: دم کردن و مصرف بابونه با آب و عسل به‌عنوان یک داروی آرامبخش جهت تسکین اعصاب در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود که می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و به افراد در داشتن خوابی آرام کمک کند.

وی افزود: گل داوودی متعلق به خانواده کاسنیان بوده و دارای طبیعت سرد است که با التهاب مقابله می‌کند و تهیه دمنوش و مصرف آن در ماه مبارک رمضان در وعده سحر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای رفع عطش مناسب است.

عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: دمنوش تهیه شده از گل‌های داوودی به جهت داشتن ترکیبات مفیدی مانند فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنولیک است که با داشتن خواص آنتی‌‌اکسیدان‌های قابل ملاحظه در مهار رادیکال‌های آزاد مؤثر است.

حسینی ادامه داد: این دمنوش دارای خواص ضد اضطرابی و آرامش‌بخش است که علاوه بر آن سلول‌های بازسازی‌کننده استخوان را تقویت می‌کند و در افزایش سلامت قلب نیز مؤثر است.

وی تصریح کرد: خاکشیر گیاهی از تیره شب‌بویان است که در طب سنتی به‌عنوان ملین و ضد یبوست، اشتهاآور، تقویت‌کننده عملکرد دستگاه گوارش، ضد تب کاربرد داشته است.

عضو گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: خاکشیر باعث رفع عطش و تشنگی شده و مصرف آن در ماه مبارک رمضان  توصیه می‌شود.

حسینی با بیان اینکه همچنین می‌توان بعد از شستن دانه‌های خاکشیر و ترکیب آن با کمی شکر و گلاب و آب شربت خاکشیر تهیه و در وعده افطار و سحر استفاده کرد، گفت: تهیه شربت خاکشیر و مصرف آن سبب تقویت عملکرد کلیه‌ها شده و سموم را از بدن خارج و سبب خنک شدن بدن می‌شود. خاکشیر از ایجاد خشکی و التهاب پوست در ماه مبارک رمضان جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام
captcha