تعزیه‌خوان نامدار سمنانی درگذشت
کد خبر: 4045670
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

تعزیه‌خوان نامدار سمنانی درگذشت

غلامعلی نادعلی‌زاده، پیرغلام حسینی دامغانی، هنرمند نامدار شبیه‌خوانی ملقب به ملک‌الشعرای تعزیه ایران درگذشت.

تعزیه‌خوان نامدار سمنانی درگذشت

به گزارش ایکنا از سمنان، غلامعلی نادعلی‌زاده، پیرغلام حسینی و هنرمند نامدار شبیه‌خوانی شهرستان دامغان و استان سمنان که سال‌ها صدای جاودانه‌اش در تعزیه‌های ایام محرم جان مردم استان و دیگر نقاط کشور را جلا می‌بخشید به دلیل بیماری دار فانی را وداع گفت.

استاد مرحوم نادعلی لقب ملک‌الشعرای تعزیه ایران اسلامی را داشت و تا پایان عمر مبارک خود، در خدمت اهل بیت(ع) بود.

یادآور می‌شود غلامعلی نادعلی‌زاده، فرزند رمضان متولد ۱۳۲۰ در خانواده‌ای متوسط و متدین در روستای بق دامغان دیده به جهان گشود. از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملأ رمضان که از تعزیه‌خوانان بنام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد. استاد و معلم دیگرش مرحوم حاج عباسعلی نظم‌آرا تعزیه‌خوان معروف دامغانی بود.

تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی خود را در تهران به پایان رسانید. از اوان کودکی و نوجوانی طبع شعر داشت. در رشته‌های متعدد هنری خصوصاً شعر، سرود و آهنگسازی، نمایشنامه‌نویسی، ساخت ماسک‌های نمایشی، بازیگری، کارگردانی، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و تعزیه‌خوانی فعالیت داشته و در سطح شهر، استان و کشور مقام‌هایی کسب کرد.

وی در سوگواره پژوهشی تعزیه در اسفند ۸۴ در شهرستان قم حائز مقام برتر کشوری شد و فعالیت‌های آن مرحوم در زمینه تعزیه به ویژه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گسترده‌تر شده و علاوه بر بخش مردمی به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار محراب تهران، تالار فخرالدین اسعد گرگانی (گرگان)، جبهه‌های نور، سوگواره کشوری سال ۷۰ اصفهان، سوگواره استان‌های کویری (سمنان) و اولین میعاد تعزیه خوانان استان سمنان و مناطق دیگر به اجرای تعزیه پرداخته است.

نادعلی‌زاده مدت هشت سال عضو و مسئول انجمن نمایش شهرستان دامغان و نیز با ابلاغ حوزه هنرهای نمایشی عضو هیئت بازبینی نمایشنامه‌ها در دامغان بود و به‌عنوان پیش‌کسوت تئاتر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان مورد تقدیر قرار گرفت.

وی بارها در شب‌های شعر در دامغان، گرمسار و سمنان همراه با بزرگانی همچون حمید سبزواری، مرحوم محمود شاهرخی، مشفق کاشانی و علی معلم دامغانی، شعر خوانده و برای بسیاری از شهدای دامغان و سایر مناطق شعر سروده و در ایام الله با سرودن و خواندن اشعار انقلابی در صحنه حضور داشت. دیوان اشعار مذهبی این پیرغلام حسینی با عنوان رفرف عشق در سال ۹۰ منتشر شد.

نادعلی‌زاده سال‌ها با نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهضت سوادآموزی، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، هلال احمر، فرمانداری، سپاه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی همکاری فرهنگی و هنری داشت و بیش از ۲۰ سال داور مسابقات آموزشگاهی در هشت رشته هنری بود. وی در سال‌های ۶۵ و ۶۶ مقام اول شعر دفاع مقدس را در استان سمنان و در جشنواره شعر کوثر در سال ۸۵ بعنوان شاعر برگزیده اهل بیت(ع) در سطح کشور شناخته شد.

انتهای پیام
captcha