این کتاب را مثل کتاب درسی بخوانید
کد خبر: 4045082
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
توصیه آیت‌الله حسینی‌ قزوینی به طلاب؛

این کتاب را مثل کتاب درسی بخوانید

رئیس مؤسسه تحقیقاتی و شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج) بیان کرد: طلاب و فضلای حوزه‌ علمیه باید کتاب «أمان الامة من الضلال و الاختلاف» آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را همچون کتاب درسی مطالعه کنند.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌قزوینی، رئیس مؤسسه تحقیقاتی و شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج)

آیت‌الله سیدمحمد حسینی ‌قزوینی، رئیس مؤسسه تحقیقاتی و شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به حدیثی از نبی‌مکرم اسلام(ص)، گفت: حضرت می‌فرمایند؛ «مَوتُ العالِمِ ثُلمَةٌ فی الإسلامِ لا تُسَدُّ ما اختَلَفَ اللَّیلُ و النَّهارُ، مرگ عالم، رخنه‌اى است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هیچ چیز آن را نمى‌بندد». طی ماه‌های اخیر عالمان جلیل‌القدر و فقهای ارزشمندی را از دست داده‌ایم که سخن گفتن از آنان دشوار است.

وی اظهار کرد: در طول حدود چهل و شش سالِ عمرِ حوزوی‌ام با مراجع بزرگوار زیادی مأنوس بوده‌ام؛ از جمله مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ مرتضی حائری که در درس ایشان شرکت می‌کردم، آیت‌الله‌ العظمی اراکی و آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی. بار‌ها گفته‌ام که دست همه مراجع را می‌بوسم و به این بوسه‌ام افتخار می‌کنم، ولی کم دیدم یا بهتر است بگویم کسی را مانند حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی ندیدم که به اهل بیت(ع) مخصوصاً حضرت ولی‌عصر(عج) اینگونه عشق بورزد و ایشان را نه تنها دلباخته، بلکه دل‌سوخته حضرت ولی‌عصر(عج) یافتم.

۶۵۷ روایت درباره بشارت ظهور

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت‌الله العظمی نوری ‌همدانی در سال ۴۹ یا ۵۰ در درس نهج‌البلاغه در مسجد اعظم برای اولین بار اسم کتاب ارزشمند «منتخب الأثر»، اثر آیت‌الله العظمی صافی ‌گلپایگانی را بردند و گفتند که این کتاب در تاریخ اسلام درباره حضرت مهدی(عج) بی‌نظیر است. این جمله از زبان کسی که فقیه و مرجع دینی است و مطالعات عمیقی داشته برای من عجیب بود.

آیت‌الله حسینی ‌قزوینی اظهار کرد: از همان زمان علاقه خاصی به این کتاب پیدا کردم به‌طوری که در بحث‌هایم چه در حوزه و چه در رسانه‌های ماهواره‌ای شیعه و اهل ‌سنّت گمان نمی‌کنم که درباره حضرت مهدی(عج) صحبت کنم و به این کتاب اشاره نکنم. حدود ۳۶۶۶ روایت، پیرامون حضرت در دسته‌بندی‌، طبقه‌بندی و موضوع‌بندی‌های جذاب و زیبا در این کتاب ذکر شده است و ۶۵۷ روایت از شیعه و سنّی در رابطه با بشارت ظهور حضرت نقل می‌کند. 389 روایت مبنی بر اینکه حضرت مهدی(عج) از اهل‌بیت(ع) است و نیز  ۱۲۳ روایت می‌آورد که حضرت مهدی(عج) بعد از آن‌که ظلم و ستم دنیا را فراگرفت در زمان ظهور، دنیا را پر از عدل و داد می‌کند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی و شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج) گفت: آیت‌الله العظمی صافی ‌گلپایگانی در این کتاب ۱۱۸ روایت درباره کسانی که در دوران طفولیت حضرت مهدی(عج)، یعنی در زمان حیات امام عسکری(ع) لیاقت و توفیق زیارت ایشان یا در عصر غیبت صغری توفیق تشرّف و زیارت حضرت ولی‌عصر(عج) را پیدا کردند، نقل می‌کند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی آگاه به زمان بود

وی افزود: بنده ایشان را مصداق اکمل و اتمّ حدیث امام صادق(ع) یافتم که فرمودند: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ»؛ کسی که آگاه به زمان باشد، قضایا از چشم او دور نمی‌ماند و کتاب‌هایی که تألیف کردند از مصادیق «العالِمُ بِزَمانِهِ» است و شبهات روز و مسائل مبتلابه جهان اسلام را مطرح کردند. مثلاً قبل از انقلاب، که بحث وحدت شیعه و سنّی در حوزه‌های علمیه مطرح نبود یا خیلی کمرنگ بود، کتاب «امان الامة من الضلال و الاختلاف» را نوشتند که طلبه‌ها و فضلای حوزه باید آن را به صورت کتاب درسی مطالعه کنند یا حداقل درباره آن با همدیگر مباحثه کنند، زیرا نکات ظریفی دارد و روایات جالبش می‌تواند بهترین راهکار برون‌رفت از اختلاف در امّت اسلامی و نیز ایجاد اُلفت و یکدستگی میان شیعه و سنّی باشد، زیرا استکبار جهانی و ایادی آن و وهابیّت پلید به دنبال افزایش اختلاف میان شیعه و سنّی هستند.

آیت‌الله حسینی ‌قزوینی تصریح کرد: ایشان در راستای ایجاد الفت و راهکار‌های زندگی مسالمت‌آمیز میان شیعه و سنّی ۳۰ یا ۴۰ روایت را نقل می‌کند که تک‌تک آنها باید در حوزه‌های علمیه یا مدارس به عنوان حدیث هفته مطرح شود. من فقط به یکی از آن‌ها که اولین روایت است و ایشان آن را از «تذکرة الخواص» سبط ابن جوزی، ص ۱۴۸ نقل کرده‌اند، اشاره می‌کنم. طبق این روایت امیرالمؤمنین(ع) در مسجد کوفه خطبه مفصّلی بیان کردند و به تعبیر ابن ابی‌الحدید از سخنان کم‌نظیر یا بی‌نظیری است که از امیرالمؤمنین به یادگار مانده و حضرت می‌فرماید: «فنحن أنوار السّماوات و الأرض»؛ ما ائمه انوار آسمان و زمین هستیم. «و سفن النجاة»؛ ما کشتی‌های نجاتیم. «و إلینا مصیر الأمور»؛ تمام کار‌ها باید از مسیر ما بگذرد.

آیت‌الله حسینی ‌قزوینی بیان کرد: ایشان فقیهی آگاه به زمان بودند و از  جوانی‌شان در دفاع از ولایت و پاسخ‌گویی به شبهات بی‌نظیر و نیز دل‌سوخته اهل‌ بیت(ع) و حضرت ولی‌عصر(عج) بودند و در عرصه بین الملل با دفاع از اهل‌بیت(ع) آرامش می‌یافت.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha