گام اول ایفای نقش در جهاد تبیین، آموزش است
کد خبر: 4044330
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین / 20

گام اول ایفای نقش در جهاد تبیین، آموزش است

داور مسابقات قرآن با اشاره به نقش قرآنیان در جهاد تبیین گفت: برای ایفای نقش جامعه قرآنی در جهاد تبیین ابتدا باید یک کار زیربنایی انجام شود یعنی مرکزی باید باشد و قاریان و حافظان را آموزش دهد.

محمود آسن، داور مسابقات قرآنمحمود آسن، داور مسابقات قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، به نقش جامعه قرآنی در جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: برای ایفای نقش جامعه قرآنی در جهاد تبیین ابتدا باید یک کار زیر بنایی انجام شود یعنی مرکزی باید باشد و قاریان و حافظان را آموزش دهد چون شاید آن‌ها با مفاهیم جهاد تبیین آشنا نباشند پس نمی‌توانند به خوبی جهاد تبیین را برای جامعه و کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستند، انجام دهند چون خودشان توجیه نیستند.

وی تصریح کرد: آن‌ها باید لغات قرآن و قریب القرآن را یاد بگیرند، مقدمات اندکی از علم عربی و صرف و نحو و روایات اهل بیت(ع) درباره آیات مختلف قرآن را یاد بگیرند و حداقل مختصری از آن‌ها را خوانده باشند که دیدگاه اهل بیت(ع) را بدانند و بعد از اینکه وارد این قضیه شدند و آموزش دیدند، نوبت به آن می‌رسد که ایفای نقش کنند.

آسن با بیان اینکه کلمه جهاد در باب مفاعله است به معنی زحمت کشیدن از یک طرف یعنی منتظر طرف مقابل نباشیم، افزود: تبیین یعنی مسائلی را روشن و آشکار کنیم. برای این کار هم باید بررسی کنیم که در جامعه شیاطین مختلف از چه راهی و در چه زمانی وارد می‌‍شوند واز چه حربه‌ای برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می‌کنند و چطور به زیر بنای یک کشور، جامعه و خانواده اسلامی ضربه می‌زنند و چه آفاتی را به وجود می‌آورند و کارکرد آن شیاطین چطور است البته برای این کار باید خود را به‌روز‌رسانی کنیم تا بتوانیم متوجه نقشه‌های دشمنان شویم.

این حافظ کل قرآن کریم تأکید کرد: جامعه قرآنی باید از قرآن و آیات و روایات راهکار عملی بیان کنند نه فقط به صورت تئوری در جلسات، به عنوان مثال نوجوان، جوان و بزرگسال در مسائلی مثل طلاق، مشکلات خانوادگی، خشونت‌ها و رفتارهای نامناسب که پیش می‌آید باید چه کار کند که از این آفت دور بماند و راهکار چیست یا فردی که ذهن او به وسیله موبایل‌ها و گروه‌های اجتماعی مشغول بمباران افکار منفی شده است، را بررسی کرده که چگونه می‌توانیم این نوع جهاد را انجام دهیم آیا باید گفت موبایل را کنار بگذارید و موبایل برای این ساخته شده است که از آن استفاده مفید کنیم؟ فردی که این را می‌شنود چطور تشخیص دهد که چه چیزی مفید و چه غیر مفید است.

داور مسابقات قرآن ادامه داد: باید قاریان و حافظانی که می‌خواهند جهاد تبیین را برای افراد دیگر تشریح کنند کلاس‌هایی داشته باشند که به تدریج مسائل مختلف را تشریح کنند و تنها به برگزاری صرف جلسات قرآنی نباید اکتاف کرد. اگر به عنوان انس با قرآن ماه رمضان و شبی با قرآن باشد، این اقدامات باید تداوم داشته باشد زیرا تنها یک جلسه تأثیری ندارد و اصولاً موفقیت از آن کسی است که کار مستمر و پیوسته انجام می‌دهد پس قرآنیان باید در این عرصه به پیوسته نقش خود را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: جهاد تبیین باید به حالت مستمر باشد، همان‌طور که طرف مقابل به صورت مستمر وقت می‌گذارد و هزینه می‌کند که شبهات و افکار بد را بین نسل نوجوان و کودک در آموزشگاه‌ها یا با اینترنت یا با وسایل سمعی و بصری که در اختیار دارند ترویج کند، از طرفی جامعه قرآنی باید کار آن‌ها را رصد کند و پادزهری را بسازد که بتواند تأثیر منفی آن‌ها را خنثی کند؛ اگر کار مقطعی باشد، تأثیری نخواهد داشت.

آسن با طرح این سؤال که در جهاد تبیین برای دانش‌آموزان باید چه اقداماتی انجام دهیم، گفت: برای پاسخ به این سؤال باید اول این سؤال را پرسید که آیا دروس مدرسه اینطور باشد که فقط خوانده شود و پس از رفتن به مقطع بالاتر فراموش شود و دانش‌آموز بعد که به آزمون‌های مختلف رسید به فکر جمع‌بندی بیفتد و رنج بکشد؟ جهاد تبیین برای این مشکل چه کار باید چه کار کند؟ باید فکر شود که چگونه درس‌های مدرسه را آموزش دهیم. ابتدا برای کسانی که می‌خواهند جهاد تبیین را انجام دهند آموزش بگذارند بعد آن‌ها در روستاها و شهرهای مختلف خود پخش می‌شوند و یاد می‌دهند که چطور درس‌ها را یاد بگیریم که به تکرار کمتر نیاز داشته باشد.

وی با تصریح اینکه ابتدا گروه بالا دستی که بودجه در اختیار دارند، قاریان و حافظان را درباره جهاد تبیین توجیه کند، یادآور شد: برای این کار باید بودجه باشد و اگر بودجه نباشد و فقط حرف باشد نه قاری قرآن و نه مسئولان انگیزه دارند و حرکتی نمی‌شود به طور مثال زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، وزارت ارشاد و سازمان اوقاف جلسه گرفتند و همه با هم جمع شدند و سهمیه وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و آموزش و پرورش و... را مشخص کردند یک الی دو سال گذشت و بودجه‌هایی هم برای این کار اختصاص داده شد، اما معلوم نیست چه شد و نتیجه نگرفتند؛ یک نتیجه مقطعی ضعیف که به آن منویات مقام معظم رهبری جامعه عمل نپوشاند، داشت و رها شد.

داور مسابقات قرآن تأکید کرد: جهاد تبیین نباید مثل این رها شود همانطور که شیاطین مختلف مستمر علیه اسلام و مسلمانان کار می‌کنند و موفق هستند لذا باید مستمر کار جهاد تبیین را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه حتما نظارتی به وسیله گروه‌های متخصص باید بر انجام جهاد تبیین باشد، افزود: ارگانی مسئولیت جهاد تبیین را بپذیرد و آموزش‌هایی داده شود و بر آن نظارت کنند و حتماً باید بر آن سرکشی شود که ببینند که در این مرحله که این اندازه بودجه به یک گروه، جامعه و مؤسسه داده شد، چه کارهایی انجام داده است و صرفاً به گزارش تصویری اکتفا نشود و حتما نظارت شود و از شاگردان سؤال شود که آیا کار حافظان و قاریان بر جهاد تبیین تأثیرگذار بوده است یا فقط عکس‌های صوری برای وزارتخانه یا مسؤل فرستاده شده است و حتما باید این نظارت و بازرسی بعد از آموزش وجود داشته باشد.

آسن با تأکید بر اینکه آموزش واجب‌ترین کار است که باید انجام شود، گفت: مشکل اساسی کشور ایران این است که آموزش ضعیف است منظور آموزش ریاضی، فیزیک و احکام نماز و ... نیست، آموزش در هر سطحی ضعیف است یعنی یا تعطیل است یا بسیار ضعیف است مگر اینکه کسی فردی آموزش‌هایی بدهد دلسوزانه باشد، این کار باید در اصل انجام بگیرد تا این جهاد تبیین مثل تربیت ۱۰ میلیون حافظی که باید انجام می‌شد ولی نشد، ناکام نماند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha