تلاش برای حل مشکلات تقنینی مؤسسات قرآنی در 1401 + فیلم
کد خبر: 4043540
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
در پیام نوروزی محمد انجم‌شعاع مطرح شد؛

تلاش برای حل مشکلات تقنینی مؤسسات قرآنی در 1401 + فیلم

محمد انجم‌شعاع ضمن تبریک سال جدید به مدیران و معلمان مؤسسات و خانه‌های قرآن و عترت گفت: برگزاری بیشترین دوره آموزشی برای ارتقای توانمندی و تخصص مدیران، معرفی یک مؤسسه تراز در هر شهر و نیز تلاش برای حل مشکلات تقنینی از مهمترین برنامه‌های سال 1401 اتحادیه کشوری خواهد بود.

محمد انجم شعاعبه گزارش ایکنا، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در فایلی تصویری ضمن تبریک نوروزی به مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، گزارشی را از مهمترین فعالیت‌های اتحادیه در سالی که گذشت و نیز مهمترین برنامه آن در سال 1401 ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید.

«سلام و عرض ادب خدمت همه اساتید قرآنی، خصوصاً مدیران مؤسسات و اتحادیه‌های استانی.

به اجمال عملکرد اتحادیه به ویژه هیئت‌ مدیره را در سال 1400 و نیز برنامه‌های آن را در 1401 بیان می‌کنم.

به لطف خداوند تلاش‌هایمان در بهمن و اسفند 1400 نتیجه داد. مهمترین آن حل مشکل بیمه سی هزار معلم قرآن بود که تفاهم‌نامه‌اش در اسفندماه امضا شد و روند بیمه شدن برخی از افراد از چند روز گذشته آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که با پشتکار مؤسسات، در شش ماه اول سی هزار معلم قرآن بیمه شوند.

از دیگر دستاوردها، افزودن شغل آنلاین معلمی قرآن در جرگه مشاغل خانگی است که به تبع آن بهره‌مندی معلمان علاوه بر بیمه در موضوع استفاده از تسهیلات این بخش نیز فراهم می‌شود.

با اهتمام اتحادیه‌های استانی در سال 1400، هزار و 200 نفر از واجدان شرایط، که 10 جزء قرآن را حفظ بودند، در دوره‌های تربیت مربی حفظ شرکت کردند که عمده آنها در آینده‌ای نزدیک در مؤسسات قرآنی به فعالیت مشغول می‌شوند.

همچنین حمایت از تولیدات و آثار مؤسسات در فضای مجازی در اسفندماه 1400 آغاز شد و در بهار 1401 ادامه خواهد داشت. همچنین بخشی از تولیدات در حوزه‌های مختلف مورد حمایت قرار می‌گیرد.

نخستین مجمع اتحادیه کشوری علی‌رغم مشکلات، با اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی در دی‌‌ماه سال گذشته برگزار شد. مهمترین نتیجه آن روشن شدن انتظارات اعضای مجمع عمومی از هیئت‌مدیره بود. علاوه بر این سند پیشنهادی تدوین شد که باید اعضای مجمع تصویب کنند. البته تصویب اولیه آن انجام شده است و پس از تصویب در هیئت‌ مدیره و کمیته‌های مرتبط، رونمایی می‌شود.

همچنین آخرین جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری 24 اسفند 1400 با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار و از اطلس قرآنی رونمایی شد که در آن تمام مؤسسات قرآنی ثبت‌شده‌ جانمایی شده‌اند و به سهولت قابل جست‌وجو هستند. در گام بعدی شعب مؤسسات و خانه‌های قرآن در سال 1401 اضافه می‌شوند.

با توجه به نشست‌‌ها و تصویب برنامه‌های سال آینده هیئت‌مدیره، در سال 1401 باید زیرساخت‌های IT را به مرحله اجرا برسانیم. کلیات این طرح در کمیته تخصیص و هیئت‌مدیره تصویب شده است و تا در پایان نیمه اول سال آینده شاهد افتتاح سامانه جامع باشیم.

سال آینده بیشترین آموزش را برای ارتقای توانمندی، تخصص و مدیریت سه هزار و 31 مؤسسه قرآنی خواهیم داشت. علاوه بر آن، طبق مصوبه مجمع عمومی اتحادیه کشوری، موظف به کیفی‌سازی مؤسسات هستیم و مؤسسات تراز را تعریف می‌‌کنیم تا در شهرهای بزرگ در هر شهر یک مؤسسه تراز را روزآمد کنیم و آنها را به سایر مؤسسات برای ارتقا و کیفیت‌ بیشتر فعالیت‌هایشان معرفی کنیم.

همچنین در سال 1401 به منظور حل مشکلات تقنینی و مقرراتی، که موانع فعلی ما برای کار مؤسسات و فعالان قرآنی هستند، تلاش خواهیم کرد.

در سال جدید نیز اولین واگذاری برنامه‌های اجرایی سند قرآن و فضای مجازی انجام می‌شود. پیشنهاد 10 برنامه اتحادیه کشوری به تجمیع پنج برنامه تبدیل شده و تقریباً یک میلیارد اعتبار برای آن تعیین و نیز در کمیته تخصیص تصویب شد. همچنین در سال آینده وارد فضای مجازی و تحقق اقدامات ملی این سند می‌شویم.

سال جدید محور اصلی برای اتحادیه‌های استانی، تعیین نقش محوری در سطح استان‌ها است، به طوری که حضور مدیران و اتحادیه‌های استانی را در ساختار فرهنگی استان‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. امیدواریم طی تعامل با وزارت کشور این نقش را به شکل مطلوبی ایفا کنیم.

امیدواریم در سال 1401 بهتر بتوانیم نقش‌ ستادی خود را همراه با پشتیانی مادی و معنوی از مؤسسات ایفا کنیم و شاهد کاری فراتر از گذشته باشیم.

در پایان برای همه اساتید، مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن سالی پربرکت و توأم با موفقیت‌ مضاعف قرآنی را مسئلت دارم.»

انتهای پیام
captcha