کد خبر: 4043216
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

خانه‌تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است با مشکلاتی همراه شود؛ در این مجال توصیه‌هایی را برای حفظ سلامتی بدن در اوج خانه‌تکانی‌ها می‌خوانیم.

خودمراقبتی در خانه تکانیاسفندماه برای بیشتر ایرانی‌ها مترادف است با آماده شدن برای عید و این شور و حال روزهای پایانی سال را بیشتر از هر چیز دیگری می‌توان در خانه‌تکانی‌ها دید. خانه‌تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است با مشکلاتی همراه شود.

کمردرد، گردن درد، مسمومیت، تنگی نفس، حساسیت پوستی و درد دست و پا از رایج‌ترین عوارض خانه‌تکانی‌های نادرست و غیرایمن است؛ عوارضی که با رعایت برخی اصول ساده ایمنی می‌توان احتمال بروز آن‌ها را به کمترین میزان رساند.

- در طول خانه تکانی تا جایی که برایتان مقدور است، از بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل پرهیز کنید و به جای این کار، از شیوه‌های جایگزین مانند هل دادن یا کشیدن استفاده کنید.

- اگر می‌خواهید از نردبان یا چهارپایه استفاده کنید، ابتدا از سطح اتکای آن با زمین به‌طور کامل مطمئن شوید و از نردبان‌های دوطرفه و استاندارد استفاده کنید.

- استفاده از دستکش مناسب یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از اگزماست. سعی کنید تا آنجا که ممکن است از تماس مستقیم دست با انواع شوینده و پاک‌کننده‌ها خودداری کنید.

- تا حد امکان از مصرف مواد شوینده در فضاهای بسته خودداری کنید، البته وجود هواکش و باز کردن در و پنجره نیز می‌تواند تا حد زیادی از بروز خطرهای احتمالی جلوگیری کند.

- اگر در روزهای خانه تکانی تصمیم به تمیز کردن یک وسیله برقی گرفتید، یادتان باشد که پیش از شروع به نظافت، ابتدا برق آن وسیله برقی را قطع کنید.

- استفاده از ماسک و پیش بند در صورت تماس با مایعات و مواد شیمیایی و استفاده از سربند برای پیشگیری از آلودگی موها نیز توصیه می‌شود. به افراد مبتلا به مشکلات اسکلتی عضلانی نیز توصیه می‌شود برای شست‌وشوی حمام از چکمه استفاده کنند و در غیر این صورت، با رعایت توصیه‌های ایمنی بر روی سطوح لیز و لغزنده، از دمپایی استفاده کنند.

- سعی کنید پرداختن به امور خانه تکانی را به زمان‌هایی اختصاص دهید که کودکان در منزل حضور ندارند تا احتمال بروز حوادث خطرناک به کمترین میزان برسد.

- توصیه می‌شود قبل از شروع کار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با استفاده از حرکات ورزشی، نرمشی و کششی، بدن خود را برای کار آماده کنیم.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از سقوط

- در صورت استفاده از نردبان، از سطح اتکای آن با زمین مطمئن شوید

- خودداری از رفتن روی نرده‌ها یا قرنیزها

- استراحت سر و گردن موقع پاک کردن سطوح فوقانی هر ۲ تا ۳ دقیقه کار مداوم

توصیه‎هایی برای پیشگیری از اگزما

- استفاده از دستکش و اجتناب از تماس مستقیم دست با مواد شوینده

- استفاده از دستکش نخی زیر دستکش لاستیکی

- کمپرس کردن ناحیه مبتلا به اگزما

- استفاده از نرم‌کننده و مرطوب‌کننده‌ها

توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت

- استفاده نکردن از مواد شوینده در فضای بسته

- استفاده از ماسک و دستکش در هنگام کار با شوینده‌ها

- پرهیز از ترکیب و استفاده همزمان از جوهر نمک (جرم گیر) و سفیدکننده

- حضور نداشتن کودکان در منزل، هنگام خانه تکانی

محسن ایزدی، کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: