متقاضیان سفر به عتبات عالیات مراقب کلاهبرداران باشند
کد خبر: 4042302
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

متقاضیان سفر به عتبات عالیات مراقب کلاهبرداران باشند

رئیس پلیس فتای البرز از مردم خواست برای ثبت‌نام سفر به عتبات عالیات فقط از طریق سامانه سازمان حج و زیارت اقدام کنند.

کلاهبرداری اینترنتی

سرهنگ رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: فعالیت سایت‌های جعلی یکی از مهم‌ترین شگردهای مجرمانه‌ای است که در ایام مناسبتی صورت می‌گیرد و با توجه به آگاهی نداشتن تعداد زیادی از کاربران، هویت پنهان افراد و نامحدود بودن مرز جغرافیایی فرصت جدیدی را برای مجرمان فراهم کرده است.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونا امکان سفر به عتبات عالیات طی دو سال گذشته میسر نبود، اما امسال تعدادی از مردم تصمیم به زیارت مرقد حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را دارند که براساس تجربه سال‌های گذشته برخی از سایت‌های غیررسمی و غیرمجاز با اهداف مجرمانه یا کلاهبرداری برای ثبت‌نام عتبات عالیات ایجاد می‌شود که شهروندان باید از طرق حج و زیارت فقط اقدام کنند.

جلیلیان یادآور شد: مجرمان سایبری با ترفندهای مختلف مانند فروش فیش سفر و یا ثبت‌نام لحظه آخری قصد کلاهبرداری از مردم را دارند که می‌طلبد کاربران به هیچ وجه از مراجع غیر از حج و زیارت اعتماد نکنند.

این مسئول بیان کرد: مجرمان با طراحی سایت‌های شبیه سایت‌های اصلی که درگاه‌های بانکی جعلی نیز دارد اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد کرده و برای اخذ اطلاعات حساب شهروندان مثل رمز عبور و اطلاعات بانکی، کاربران را به صفحات جعلی موسوم به فیشینگ می‌کشانند.

وی با تأکید بر هوشیار بودن مردم درخصوص آگهی‌ها و پیامک‌هایی که به نظر جذاب و خارج از قوانین سازمان حج و زیارت است، افزود: تمام سایت‌های مهم در فرم‌های ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتای البرز از کاربران خواست برای ثبت‌نام به دفاتر مجاز و مورد تأیید سازمان حج و زیارت مراجعه و از ارائه مدارک هویتی از قبیل گذرنامه به افراد غیرمسئول خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha