خدمت‌رسانی 92 قرارگاه عملیاتی جهادی به مناطق محروم در ایام نوروز
کد خبر: 4041760
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
سردار زهرایی خبر داد؛

خدمت‌رسانی 92 قرارگاه عملیاتی جهادی به مناطق محروم در ایام نوروز

رئیس سازمان بسیچ سازندگی کشور برنامه‌های نوروزی این سازمان در حوزه‌های مختلف از جمله گروه‌های جهادی را تشریح کرد و گفت:‌ برای نوروز امسال تعداد 92 قرارگاه عملیاتی جهادی راه‌اندازی کردیم که وظیفه این قرارگاه‌ها عملیات مختلف در طرح‌هایی مانند آب‌رسانی و .. است.

سردار محمد زهراییبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری آغاز عزیمت گروه‌های جهادی به مناطق محروم سراسر کشور ویژه نوروز 1401 امروز، 18 اسفندماه با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در محل پادگان ولیعصر(عج) تهران برگزار شد.

سردار زهرایی طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: بسیج سازندگی در سال 79 به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد. جهاد سازندگی دارای دو بال محرومیت‌زدایی و نیروهای جهادی بود اما در سال 79 که جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد، بال دوم این جریان یعنی نیروهای جهادی آسیب دید و جنبه محرومیت‌زدایی آن نیز در بین نهادهای مختلف تقسیم شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی، فرمان تشکیل بسیج سازندگی را صادر کردند تا از این طریق به تربیت نیروهای جهادی در نسل جدید اقدام شود. احیای جهاد سازندگی که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد نیز معطوف به جنبه اول این مسئله بود. امروز 26 نهاد در روستاهای کشور فعالیت می‌کنند که هیچ‌گونه انسجامی ندارند و رئیس‌جمهور این طرح را برای هم‌افزایی این نهادها مطرح کرد نه اینکه جهادی‌ها دولتی شوند.

سردار زهرایی ادامه داد: برای اینکه عرصه برای گرو‌ه‌های جهادی فراهم شود، به بسیج سازندگی اجازه داده شد که به نوعی نهاد اجرایی شود و بتواند دست گروه‌های جهادی را بگیرد. در حقیقت بسیج سازندگی کار تسهیل‌گری می‌کند و نهادی محرومیت‌زداست. در این راستا و از سال گذشته طرح جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه از سوی سازمان بسیج سازندگی تهیه و اجرایی شد که تدوام این طرح با حضور دولت جدید شتاب زیادی گرفت. این طرح که تحت عنوان بسته‌ای از کمک بسیج به دولت در تحقق شعارها به دولت سیزدهم ارائه شد، دارای دو بخش محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی است که در حوزه محرومیت‌زدایی تعداد 10 هزار و 283 روستا و یک‌هزار و 87 محله تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: در این طرح اولویت اول روستاها بود که 5 موضوع اصلی تأمین آب شرب، آب کشاورزی، مسکن، زیرساخت اشتغال و ایجاد جاده و راه روستایی در دستور کار قرار گرفت. در موضوع آب شرب، قرارگاه امام حسن(ع) مشغول به کار شده و هفت هزار و 138 روستا در قرارداد با وزارت نیرو تحت پوشش قرار گرفتند و از دل این روستاها نیز تعداد سه هزار و 395 روستا به بسیج سازندگی واگذار شد. همچنین، از این تعداد، 269 روستا در حال آب‌رسانی بوده و 129 روستا نیز از نعمت آب شرب برخوردار شدند. برنامه زمان‌بندی برای اجرای کل پروژه نیز 30 ماهه است.

سردار زهرایی ادامه داد: در حوزه آب کشاورزی نیز به عنوان از آبخیز تا جالیز، پیشنهاد تحت پوشش قرار دادن پنج هزار و 500 روستا برای مدت چهار سال ارائه شده است که البته هنوز منتهی به قرارداد نشده است. در حوزه مسکن محرومان تعداد 130 هزار مسکن محرومان در تفاهم‌نامه با وزارت راه و مسکن انجام خواهد شد که تعداد 40 هزار مسکن با اولویت مددجویان کمیته امداد در حال پیگیری است. همچنین، تعداد پنج هزار مسکن نیز در حال احداث است که تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در نیمه شعبان امسال نیز ساخت پنج هزار مسکن در مرحله دوم طرح آغاز می‌شود و الباقی مسکن‌ محرومان نیز در آینده اجرایی شده و در این زمینه مشغول مذاکره با سازمان بهزیستی و شرکت بازآفرینی شهری هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه راه روستایی و جاده بین مزارع نیز میزان یک سوم از طرح‌های تهیه شده، اجرا شده و دو سوم از طرح‌ها نیز از دیروز آغاز و تا پایان سال مالی به سرانجام خواهد رسید. در زمینه اقتصاد مقاومتی از محل تبصره 16 مبلغ سه هزار و 500 میلیارد تومان در اختیار بسیج سازندگی قرار گرفت که 530 میلیارد تومان از آن در راستای ایجاد اشتغال در حوزه کسب کارهای خرد، مشاغل خانگی، و مشاغل روستایی مصرف شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: امروز تعداد 27 هزار صندوق قرض‌الحسنه با عضویت یک میلیون و 300 هزار خانوار ایجاد شده که بخش عمده اشتغال را این صندوق‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین، تاکنون هزار و 350 تعاونی از دل این صندوق‌ها بیرون آمده و 195 هزار فرصت شغلی از سوی مردم ایجاد شده است. مبلغ 67 میلیارد تومان نیز به صورت بلاعوض از سوی خیران به این صندوق‌ها پرداخت شده است.

سردار زهرایی ادامه داد: در حوزه خدمت مؤمنانه طی دو سال گذشته مراحل مختلفی از سوی سازمان بسیج اجرا شده است که شامل کمک‌های مردمی و نهادهای مختلف است. امسال تعداد هفت میلیون و 300 هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده است و نزدیک به هفت هزار زندانی غیرعمد نیز آزاد شده‌اند. همچنین، طی دو سال گذشته تعداد 67 هزار جهیزیه به نوعروسان نیازمند اعطا شده است.

وی در ادامه به برنامه‌های نوروزی سازمان بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: برای نوروز امسال مدلی پیاده کردیم که کار قرارگاهی را برای حرکت‌های جهادی انجام دهیم. امروز تعداد 42 هزار گروه جهادی در کشور فعالیت می‌کنند و در مجموع 500 شورای شهرستانی، 32 مجمع استانی و یک مجمع ملی جهادی با رأی مستقیم جهادگران انتخاب شده و مشغول فعالیت هستند. سومین انتخابات مجمع ملی جهادی کشور که قرار بود روز 7 اسفندماه جاری برگزار شود نیز به دلیل شیوع کرونا به روز بسیج سازندگی یعنی 17 اردیبهشت منتقل شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: همچنین، برای نوروز امسال تعداد 92 قرارگاه عملیاتی جهادی راه‌اندازی کردیم که وظیفه این قرارگاه‌ها عملیات مختلف در طرح‌هایی مانند آب‌رسانی و .. است. همچنین، به دنبال تجهیز این قرارگاه‌ها به ابزار مختلف هستیم و امیدواریم این برنامه تا پایان سال 1401 اجرا شود.

وی افزود: برای نوروز امسال تعداد پنج قرارگاه ملی را در آندیکا، زیرکوه خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان با تمرکز بر شهرستان هامون، قلعه‌گنج کرمان و رودبار جنوب کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین، 32 قرارگاه استانی نیز در استان‌های مختلف راه‌اندازی شده است. خدمت هدفمند، بیمه، تجهیزات، خوراک به موقع و ... از مزیت‌های این قرارگاه‌هاست و حتی باعث می‌شود که کار رسانه‌ای برای انعکاس فعالیت‌های این قرارگاه‌ها به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه برخی از اقشار بسیج مانند بسیج دانشجویی و پزشکی نیز اقدام به ایجاد قرارگاه کرده‌اند، تصریح کرد: در تعطیلات نوروز تعداد دو هزار و 100 گروه جهادی در قرارگاه‌های استانی و ملی مشغول خدمت‌رسانی خواهند بود که این مسئله تعداد 45 هزار نفر از جهادگران را در برمی‌گیرد. یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری بدان تأکید دارند، مسئله جهاد تبیین و عمومی کردن این گفتمان است که این مسئله در رسانه‌ها اتفاق می‌افتد و از رسانه‌های مختلف تقاضا داریم تا ما را در این زمینه همراهی کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در پایان تصریح کرد: برای روز بسیج سازندگی نیز بنا داریم تا رزمایش 14 هزار گروه جهادی شامل 200 هزار نفر جهادگر را در 500 شهرستان اجرا کنیم که در این حوزه نیز اتفاق بزرگی در عرصه خدمت‌رسانی با عنوان جهادگران فاطمی انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha