3 عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از چه مسیری انتخاب شدند
کد خبر: 4041635
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲

3 عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از چه مسیری انتخاب شدند

جلسه پنجاه و پنجم شورای توسعه فرهنگ قرآنی 16 اسفندماه برگزار و طی آن سه عضو حقیقی این شورا در فرایندی متفاوت با ادوار گذشته انتخاب شدند.

3 عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از چه مسیری انتخاب شدند

به گزارش ایکنا پنجاه و پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی 16 اسفندماه با حضور اعضای این شورا به ریاست حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. یکی از دستورهای این جلسه انتخاب صاحب‌نظران حقیقی بود که در این دوره به شکلی متفاوت‌تر از ادوار گذشته انتخاب شدند. دبیرخانه شورای توسعه فرایند انتخاب این اعضا را تشریح کرده که در ادامه آمده است.

پس از فرایند رأی‌گیری از بین 16 رأی مأخوذه «محمدحسین محمدزاده» با ۹ رأی، «محمدعلی خواجه‌پیری» با ۹ رأی و «سیدمصطفی حسینی» با 8 رأی انتخاب شدند.

همچنین با توجه به اینکه اگر هر کدام از اعضای حقیقی بیش از سه جلسه در جلسات شورا و مجمع غیبت داشته باشند از عضویت حذف خواهند شد و عضو علی البدل جایگزین می‌شود،‌ برای اولین بار دو عضو علی‌البدل نیز معرفی شدند که محمدحسین سعیدیان و حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی بیشترین رأی را در این بخش کسب کردند.

طبق بند الحاقی به ماده پنج منشور توسعه فرهنگ قرآنی (مصوبه جلسه 734 مورخ 31/2/92 شورای عالی انقلاب فرهنگی) «سه نفر صاحب‌نظر در امور قرآنی به انتخاب و تأیید شورای تخصصی» عضو شورا هستند. طبق ماده 12 آیین‌نامه، دبیرخانه موظف بود نسبت به اخذ اطلاعات لازم و معرفی افراد واجد شرایط به شورا جهت انتخاب اقدام نماید.

رویه 10 سال گذشته دبیرخانه چنین بود که اختیار خود را با دستگاه‌های عضو شورا تسهیم می‌کرد به این صورت که هم خود و هم دستگاه‌ها افراد واجد شرایط را معرفی می‌کردند.

با پایان عضویت اعضای حقیقی دوره سوم در ابتدای سال جاری دبیرخانه به پیشنهاد برخی اعضا و فعالان قرآنی و به منظور مشارکت‌گیری از نخبگان سراسر کشور، فرایند معرفی و انتخاب در جلسه 54 مورخ 6/11/1400 با عنوان مصوبه «اصلاح شرایط و نحوه انتخاب و فعالیت صاحب نظران حقیقی امور قرآنی عضو شورا» بازنگری و جایگزین ماده 12 قبلی آیین نامه شورا و مصوبه جلسه 6 مورخ 10/7/1389 شورا شد.

تأکید بر برخورداری از شخصیت حقیقی مستقل به مفهوم نداشتن رابطه استخدامی با بخش‌های قرآنی ستادی یا استانی دستگاه‌های عضو شورا، پایبندی به منافع فراسازمانی و عدم تعارض منافع یکی از مهم‌ترین تغییرات بوده است. همچنین فرایند شناسایی و معرفی نیز از صورت محدود قبلی به صورت گسترده و فراخوان عمومی جدید تغییر کرد.

بر این اساس از طریق سامانه 92 نفر از سراسر کشور جهت عضویت در شورا داوطلب شدند. تعداد 44 نفر از این افراد فاقد شرایط کمّی شناخته شدند. به این صورت که 18 نفر کمتر از 35 سال داشتند، 27 نفر فاقد مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یک نفر نیز با سابقه کمتر از 10 سال بود و چهار نفر نیز فاقد شخصیت حقیقی مستقل بودند و لذا این افراد از فهرست نهایی حذف شدند.

در نهایت کمیته منتخب جلسه 54 شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای معرفی افراد واجد شرایط با بررسی سوابق متقاضیان، افراد واجد شرایط را از میان متقاضیان به جلسه 55 شورا معرفی کرد.

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تشکر از دو عضو دوره قبلی لاله افتخاری و حمیدرضا مستفید امیدوار است تغییرات صورت گرفته و حضور افراد جدید منشأ خدمات و برکات در مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی امور قرآنی و جلب توفیق الهی در خدمت به ساحت قدس قرآن شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۸:۳۵
1
0
بسمه تعالی
1- آمار اعلام شده متقاضیان با اعداد مطابق نیست
2- افراد منتخب مذکور طی سالیان متمادی هر ایده ای داشتند پیاده کردند
حال بهتر نیست عرصه برای دیگران نیز خالی شود ؟؟!!
captcha