مهم‌ترین ساختار و الزامات جهاد تبیین
کد خبر: 4041379
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ ۱۵

مهم‌ترین ساختار و الزامات جهاد تبیین

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه جهاد تبیین باید همه‌جانبه، هوشمند، مخلصانه و برای رسیدن به اهداف الهی باشد، به تبیین مهم‌ترین ساختار و الزامات این نوع جهاد پرداخت.

افسانه خواست خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز افسانه خواست‌خدایی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به دستور جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب گفت: آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از «جهاد تبیین» بیان کردند اساس و روش اسلام و انقلاب است و معنای کلی آن را اگر بخواهیم در واقع تلاشی مستمر و پیوسته با تمام توان در مقابل دشمن است.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین باید همه جانبه، هوشمند، مخلصانه و برای رسیدن به اهداف الهی باشد، افزود: جهاد تبیین شامل عرصه‌های مختلف و متعددی است و هر کسی در آن یک وظیفه‌ای دارد و شامل تمام اقشار جامعه می‌شود.

خواست‌خدایی با تأکید بر اینکه در تمام عرصه‌های مدیریتی، عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و غیره باید جهاد تبیین را لحاظ کنیم، گفت: امروز در جنگ نرم با دشمن قرار داریم و دشمن با هدف جنگ نرم در واقع سعی دارد حقایق را وارونه جلوه دهد و موضوعات با اهمیت برای جهان اسلام را کمرنگ کرده و موضوعاتی که اهمیت خاصی ندارند را پررنگ کند تا زنجیره تواصی را قطع کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز به اصول و الزاماتی که در جهاد تبیین باید مدنظر قرار گیرند، اشاره کرد و افزود: جهاد تبیین دارای اصول اخلاقی، مهارتی و روش‌شناسی و غیره برای مسئولان است. توکل، اخلاص، تکلیف‌محوری و پرهیز از سیاه‌نمایی جنبه‌های اخلاقی جهاد تبیین هستند.

بعد مهارتی جهاد تبیین

وی به بعد مهارتی جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: در این بعد، هر کسی به سهم و وسع خود وظیفه‌ای دارد و نخستین وظیفه هر کسی پایبندی به قانون است. البته در این زمینه می‌توان نوآوری هم داشت و به خصوص از فضای مجازی بهره مناسبی برای روشنگری و فعالیت‌هایمان برد.

خواست‌خدایی در عین حال بر ضرورت پرهیز از هوچی‌گری و هیاهو در این عرصه تأکید کرد و گفت: یکی از الزامات این عرصه مقاومت و تکرار است تا بتوانیم به هدف جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب دست پیدا کنیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: در روش‌شناسی هم باید یک پشتوانه علمی و منطقی در راستای حرکتی که می‌خواهد صورت گیرد و توأمانی تبیینی که انجام می‌دهد با عمل باشد و در عین حال باید از فتنه‌گری و تعارف هم پرهیز کرد.

وی بر ضرورت تمیز تبیین از تبیین‌نمایی تأکید کرد و گفت: این دو باید کاملاً جدا شده و فضایشان مشخص شود زیرا برخی‌ها تنها فعالیت‌های تبیین‌نما انجام می‌دهند که درست نیست و باید آن تبیینی که مدنظر رهبری است در عمل داشته باشیم.

خواست‌خدایی در ادامه در پاسخ به اینکه مهم‌ترین ساختاری که برای جهاد تبیین داشته باشیم چیست، گفت: مهم‌ترین مسئله این است که جهاد تبیین باید برای همه راهبرد باشد. اگر به لحاظ تأثیرگذاری بخواهیم در نظر بگیریم، مدیران و مسئولان در هر حوزه‌ای که هستند، بزرگترین وظیفه را در جهاد تبیین به عهده دارند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به موضوعاتی که نیازمند تبیین هستند، گفت: در راهبردهای نظام، مبانی و معارف دینی، اصول انقلاب و مسائل جاری نظام باید جهاد تبیین داشته باشیم، اما اینکه بگوییم کدام دستگاه و مجموعه باید اتفاق افتد، باید گفت که این جهاد باید از مسئولان و مدیران و از بالا به پایین اتفاق افتد تا به پایین‌ترین سطح خود در جامعه برسد. وقتی مبانی اعتقادی اسلام، موضوع حاکمیت دین در زندگی و امر به معروف و نهی از منکر، اهداف و آرمان‌های انقلاب، عدالت اجتماعی همه این موارد را مدیر در نظر گرفته و آن‌ها را توأمان داشته باشد و سعی کند در جهاد تبیین با این ارزش‌ها عمل کند، موفق خواهد بود.

واقعیت‌ها را شناسایی کنیم

خواست‌خدایی اضافه کرد: برای مبانی و معارف دینی و آن برنامه‌هایی که باید در راهبردهای نظام مدنظر قرار دهد مثل پیشرفت، سند تحول آموزش و پرورش، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تکیه به توان داخلی، جمعیت و تحدید نسل، روشنگری در مبارزه با آمریکا که راهبردهای نظام ما هستند، هر کدام از مسئولان وظایفی به عهده دارند و اگر در عمل خود این‌ها را رعایت کنند، فرمایشات رهبری که جهاد تبیین است، اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه در جهاد تبیین باید واقعیت‌ها را شناسایی کنیم، گفت: تا زمانی که این واقعیت‌ها شناسایی نشوند، نمی‎توانیم راهبردها را اجرایی کنیم و آن‌ها را در عمل پیاده‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین یک بحث کلی است اما هر کسی باید در مسئولیتی که دارد آن را از خود شروع کند، افزود: تبیینی که مدنظر رهبری است شامل مبانی اعتقادی اسلام شامل نماز و اعتقادات دینی، حاکمیت دین در زندگی، وجدان کاری و انضباط در کار، مهدویت، فرهنگ شهادت و ایثارگری، امر به معروف و نهی از منکر، اهداف و آرمان‌‎های انقلاب و عدالت اجتماعی است که همه این‌ها را باید ابتدا مسئول در خود نهادینه کند  و چارچوب اساسی آن را شکل دهد تا بتواند به مجموعه تحت مدیریت خود انتقال دهد.

خواست‌خدایی یکی از مسائل بسیار مهم در این عرصه را شناسایی اصول و خاکریزهای انقلاب در کارها دانست و گفت: مسئول باید از قانون اساسی که مرجع اصلی فعالیت‌هاست، آگاه باشد و هویت ملی، منطق استکبارستیزی، دستاوردهای انقلاب، دشمن‌شناسی، اندیشه مقاومت و جهاد تبیین را شناخته و خاکریز انقلاب را در آن‌ها مشخص کند و بر اساس این اصول قدم بردارد.

رئیس کمیسیون نامگذاری معابر عمومی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه در پاسخ به اینکه کدام نهاد اصلی‌ترین وظیفه را در این عرصه ایفا می‌کند، گفت: جهاد تبیین را باید از خودمان در هر جا و مکانی که هستیم شروع کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: البته به نظر من در میان دستگاه‌ها و نهادها دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش در اولویت جهاد تبیین قرار دارند زیرا این‌ها نهادهای تربیتی و پایه هر نظام و جامعه‌ای هستند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha