استفاده از مشارکت عمومی در اجرای نظام رده‌بندی محتوای مربوط به کودکان
کد خبر: 4041023
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

استفاده از مشارکت عمومی در اجرای نظام رده‌بندی محتوای مربوط به کودکان

جلسه هم‌اندیشی رده‌بندی محتوا و خدمات در فضای مجازی با تأکید رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بر استفاده از مشارکت عمومی در اجرای نظام رده‌بندی محتوا و خدمات مربوط به کودک و نوجوانان برگزار شد.

استفاده از مشارکت عمومی در اجرای نظام رده‌بندی محتوای مربوط به کودکان

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی؛ حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اینکه جلسات تدوین نظام رده‌بندی محتوا و خدمات در فضای مجازی وظیفه حاکمیتی است که ذیل سند ابلاغی از مرکز ملی فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان برای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تعریف شده است، گفت: در این جلسات می‌خواهیم این نظام رده‌بندی را با مشارکت دستگاه‌ها استخراج کنیم و به عنوان نظام رده‌بندی و رگولاتوری همه عرصه‌های محتوایی برای کودکان و نوجوانان مبنا قرار دهیم.

وی گفت: تاکنون پنج نظام رده‌بندی شامل نظام مصوب بازی‌های رایانه‌ای، نظام رده‌بندی تبیان، پیش‌نویس نظام‌های رده‌بندی ساترا، سازمان سینمایی و نظام رده‌بندی انارستان پیشنهاد شده است که نظام رده‌بندی انارستان به عنوان یکی از مدعیان بخش خصوصی است که در این حوزه فعالیت می‌کند و تجربیات ارزشمندی دارد.

ملامیرزایی افزود: این نظام‌های رده‌بندی بر اساس گونه‌های مختلف محتوا و خدمات تعریف شده و در واقع مبنا قرار دادن هر کدام از این نظام‌های رده‌بندی به صورت جداگانه نمی‌تواند محور نظام جامعی باشد که ما به دنبال آن هستیم.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مرکز فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظامی را ارائه کنیم که یک مقدار فراگیر باشد و همه مصادیق تولید محتوایی در فضای مجازی را در بر بگیرد.

ملامیرزایی تصریح کرد: هم اکنون همکاران ما با بررسی آن پنج نسخه نظام رده‌بندی و نظر کارشناسان پیش‌نویس طرح نظام رده‌بندی‌‌ای را به عنوان قدر مشترک از تعریف رده‌بندی، شاخص‌ها، مؤلفه‌ها، ابعاد سنی و رده‌بندی سنی استخراج کرده‌اند که نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مدعو در این جلسه برای تدوین یک نظام رده‌بندی به جمع‌بندی برسند تا بتوانیم آن را به عنوان نظام رده‌بندی محتوا و خدمات کودک و نوجوانان در همه حوزه‌های محتوایی و خدمت‌رسانی فضای مجازی مبنا قرار دهیم.

ملامیرزایی با بیان اینکه بنای ما بر این است که نظام رده‌بندی در دست اقدام، برای همه محتواها و خدمات کودک و نوجوانان فراگیر باشد، خاطرنشان کرد: درگاهی در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پنجره واحد رگولاتوری تولید محتوا و خدمات برای کودکان و نوجوانان طراحی و آماده شده که می‌توانیم کسب و کارها را برای فعالیت در این چهارچوب به آن درگاه هدایت کنیم.

وی از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای حاضر در جلسه خواست تا در تدوین این نظام رده‌بندی جامع، اهتمام ورزند.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی درباره ضمانت اجرایی نظام‌رده‌بندی در دست اقدام کودک و نوجوان تصریح کرد: هر چند به کارگیری هوش مصنوعی به منظور رهگیری اجرایی شدن این نظام مفید است اما بنا به تجربه برخی سازمان‌ها بهتر است از مشارکت عمومی و تجربه جمع سپاری در بهره‌برداری خانواده‌ها از فضای مجازی برای کودکان و نوجوانانشان استفاده کنیم.

بنا بر این گزارش، دومین جلسه هم‌اندیشی رده‌بندی محتوا و خدمات کودک و نوجوان در فضای مجازی با حضور رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش و مؤسسه فرهنگی تبیان برگزارشد.

در این جلسه نماینده انارستان توضیحاتی درباره نظام رده‌بندی این شرکت و تجربیات خود در حوزه رده‌بندی سنی و محتوایی برای حضار ارائه کرد و هر یک از نمایندگان نظرات خود را با دیگر مدعوین به اشتراک گذاشتند.

انتهای پیام
captcha