افتخارات ملی مقابله با کرونا با ابزار هنر ثبت شود
کد خبر: 4040684
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
وزیر ارشاد:

افتخارات ملی مقابله با کرونا با ابزار هنر ثبت شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا خواستار فعالیت رسانه‌ها برای اقناع مردم و افزایش واکسیناسیون در کشور شد و گفت: سال آینده باید چندین اثر فاخر نمایشی و موسیقی در بیان رویدادهای کرونایی و تجلیل از مدافعان سلامت تولید شود.

افتخارات ملی مقابله با کرونا باید با هنر در حافظه تاریخی مردم حفظ شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، صد و یکمین جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا امروز یکشنبه 15 اسفندماه با حضور وزیر ارشاد، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و مدیران و اصحاب رسانه برگزار شد. 

در این نشست، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ستاد خبری کرونا برای مقابله با کرونا ذیل ستاد مرکزی تشکیل شده و خدمات متعددی را انجام داده است، گفت: تشکیل این ستاد ابتکار خوبی بود و ما نیز در آغاز دولت جدید برای اینکه این روند دچار اختلال نشود از آقای خدادی،(معاون مطبوعاتی دولت دوازدهم) خواهش کردیم به عنوان دبیر کمیته ستاد خبری کرونا فعال باشد که روند اطلاع‌رسانی به دلیل جابه‌جایی سمت‌ها دچار مشکل نشود.

وی با تأکید بر اینکه امروزه برای هر موضوعی نیازمند پیوست رسانه‌ای هستیم، گفت: پدیده‌ای مانند کرونا را در دنیای معاصر داشتیم مثل شیوع آنفولانزای اسپانیایی و وبا در ایران اما آن زمان رسانه‌ای‌های قوی نداشتیم که این موضوعات را روایت کنند.

اسماعیلی با یادآوری این مسئله که در سال 1298 از جمعیت 900 هزار نفری تهران 400 هزار نفر از دنیا رفت و در شیراز و مشهد فاجعه انسانی به بار آمد، گفت: اما امروز رسانه‌ها نقش بی‌نظیری دارند.

امروز هر فرد چهار رسانه است

وی تصریح کرد: اکنون هر فرد نه یک رسانه بلکه چهار رسانه است و در تلگرام، واتس‌آپ، اینستاگرام و ... صفحه دارد و می‌تواند پست منتشر کند.

وزیر ارشاد مدیریت چنین فضای رسانه‌ای را کاری دشوار تعبیر کرد و گفت: جریان رقیب علیه کشور ما از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند تا هر رخدادی را وسیله تحقیر ملی قرار دهد. ما راضی نیستیم هیچ بشری به کرونا مبتلا شود اما وقتی آمار شیوع کرونا در جهان بالا رفت، جریان رسانه‌ای رقیب دچار لکنت شد.

اسماعیلی ادامه داد: جریان رسانه‌ای رقیب برای هر موضوعی بُعد تحقیر و تحریف ایجاد و تلاش می‌کند مردم را از نظام اسلامی ناامید کند. سایر کشورها با چنین مسئله‌ای مواجه نیستند اما این مزدوران از هر چیزی برای تحقیر استفاده می‌کنند تا بگویند جان مردم برای نظام ارزشی ندارد.

وی تصریح کرد: باید نگاه منطقی به توانمندی‌ها داشته باشیم. ما همزمان تحریم‌ها و شرایط سخت کرونا را داشتیم اما آنها از نظام جمهوری اسلامی شکست خوردند. چند ماه حرم امام رضا(ع) که پناه‌گاه مردم ایران بود، مساجد، نمازهای جمعه و ... تعطیل شد و نظام با همه وجود اصل را برای سلامت مردم گذاشت و مقام معظم رهبری در صف مقدم این اقدامات قرار گرفتند و دیدارها و حتی مراسم روضه خود را به صورت دو نفره برگزار کردند.

افتخارات ملی مقابله با کرونا باید با هنر در حافظه تاریخی مردم حفظ شود

وزیر ارشاد به این مسئله اشاره کرد که وقتی دولت را تحویل گرفتند، آمار روزانه فوتی‌ها 700 نفر و میزان واکسن تزریق شده پنج میلیون دز بود و گفت: امیدواریم تا قبل از عید شرایط به قبل از شیوع سویه امیکرون بازگردد و شهرها آبی شود. محدودیت‌های سفر و محدودیت‌های راهیان نور برداشته شده است و ما به این اعتماد به نظام سلامت رسیده‌ایم که با صراحت اعلام می‌کنیم هر کس به شرط سه نوبت واکسیناسیون و PCR منفی می‌تواند سفر کند ولی در نقطه مقابل کمترین مسئله‌ای پیش بیاید بمباران رسانه‌ای می‌شویم.

افزایش امیدواری مردم به حل مسائل کشور

وی از افزایش امیدواری مردم به حل مسائل کشور نسبت به چندین ماه قبل خبر داد و گفت: در مسئله کرونا شعار ما اقناع مردم بود. مردم باید اقناع شوند؛ امروز خدمات عمومی مبتنی بر واکسیناسیون است و باید ببینیم آیا می‌توانیم در 15 روز آینده تا عید درصد واکسیناسیون را به حد قابل قبولی برسانیم.

وزیر ارشاد خواستار پیگیری رسانه‌ای برای افزایش میزان واکسیناسیون در کشور شد و گفت: علاوه بر رسانه‌ها به سایر معاونت‌های وزارت ارشاد نیز ابلاغ شده که در خصوص کرونا فعالیت کنند و باید سال آینده چندین اثر فاخر نمایشی و موسیقی در بیان اتفاق‌های افتاده و تجلیل از مدافعان سلامت داشته باشیم. اینها افتخارات ملی ماست و با هنرهای نمایشی، موسیقی و ... باید حفظ شوند و نباید اجازه دهیم از حافظه تاریخی مردم حذف شود.

در این جلسه همچنین محمد خدادی، دبیر کمیته ستاد خبری کرونا به تشریح اقدامات خبری که طی شیوع کرونا در کشور صورت گرفته است پرداخت و گفت: طی 100 جلسه با حضور مسئولان نهادهای مختلف از وزارت بهداشت گرفته تا نیروی انتظامی و مدیران رسانه‌های کشور مسئله هماهنگی برای انتشار اخبار کرونا انجام شد.

وی ادامه داد: با بازنشر اخبار جعلی و انتشار دوگانه‌هایی که به صورت مرتب برای تحقیر و تحریف ساخته می‌شود و نیز بحران کمبود ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ... مواجه بودیم و جریان رسانه‌ای نقش مهمی در دفاع از انقلاب داشت.

خدادی همچنین از راه‌اندازی کارگروه شایعه و رصد و پاسخگویی به شایعات نیز سخن گفت.

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز طی سخنان کوتاهی گفت: ستاد خبری کرونا از زیر ساخت‌های مناسبی بود که ایجاد شد. در زمستان سال 98 که کرونا ظاهر شد شرایط مبهم و ترسناکی ایجاد شده بود اما در ادامه کشور توانست مسائل را حل کند و اینها نشان می‌دهد با کار منسجم و دقیق می‌شود بر چالش‌ها فائق آمد. تجربه مدیریت کرونا در کنار هم نشان داد در بحران‌های ملی و فراملی می‌توانیم با هم به حل و فصل مشکلات بپردازیم.

در ادامه نیز تعدادی از حاضران از جمله نماینده معاونت سیما، نماینده معاونت سیاسی صدا و سیما، نماینده وزارت بهداشت و نماینده نیروی انتظامی گزارشی از عملکرد سازمان‌های مطبوع خود ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha