نظارت مداوم بهداشتی بر هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی در عراق
کد خبر: 4040284
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

نظارت مداوم بهداشتی بر هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی در عراق

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از اعزام کارشناسان بهداشتی به عراق برای نظارت بر وضعیت بهداشتی هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی خبر داد.

نظارت مداوم بهداشتی بر هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی در عراق

طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا تغییری از نظر پروتکل‌های بهداشتی در سفر عتبات نوروزی زائران ایرانی ایجاد شده است؟ گفت: تغییر خاصی در اعزام زائران و پروتکل‌های بهداشتی الزامی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط نوروزی تعداد زائران عتبات افزایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: توصیه اکید ما این است که به دلیل افزایش تراکم در حرم‌ها، عبور و مرور و هتل‌ها زائران بیش از گذشته به رعایت مسائل و دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها توجه داشته باشند.

درودی از زائران خواست از مواد غذایی که منشأ آن مشخص نیست و توسط دست‌فروشان عرضه می‌شود به هیچ عنوان استفاده نکنند و حتماً قبل از اعزام واکسن کرونا تزریق کرده باشند.

برای اعزام به عتبات تزریق دو دز واکسن الزامی است

وی با اشاره به اینکه برای اعزام به عتبات عالیات تزریق دو دز واکسن الزامی است، گفت: کارت واکسن زائران بررسی می‌‎شود اما به کسانی که با توجه به نوع واکسنی که تزریق کرده‌اند حداقل سه ماه از زمان تزریق دز دوم آنها گذشته است، توصیه اکید داریم که دز سوم واکسن را تزریق کنند که با خاطر آسوده‌تری این سفر را داشته باشند.  

وی در خصوص نظارت بهداشتی بر هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی در عراق به ویژه آشپزخانه‌های این هتل‌ها گفت: همراه با تیم‌های درمانی اعزامی به عراق، کارشناس بهداشت هم هر ماه به عراق اعزام و هتل‌های کربلا، نجف و کاظمین را به صورت دوره‌ای بازرسی و نتایج این بازرسی‌ها را به ستاد سازمان حج مستقر در شهری که بازدید انجام شده گزارش می‌‌کند.

درودی تصریح کرد: اگر تخلفی صورت گرفت و نیاز به پیگیری بیشتر وجود داشت با توجه به اینکه هتل‌ها با سازمان حج و زیارت قرارداد دارند، همکاران ما در سازمان حج و زیارت پیگیر مسائل می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مورد خاصی از عدم رعایت مسائل بهداشتی در چند ماه اخیر در هتل‌ها وجود داشته است؟ گفت: اینکه مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کردند گزارش نشده ولی بعضاً دقت کمتری صورت می‌گرفت که بازدیدها و پیگیری‌ها در حال انجام است و تذکرات لازم هم داده می‌شود و در صورتی که نیاز به مداخلات باشد به سازمان حج و زیارت اعلام می‌کنیم.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد درمانگاه‌های ایران در عراق افزایش پیدا خواهد کرد؟ گفت: با توجه به تعداد فعلی زائران درمانگاه‌های فعلی جوابگوی نیاز هست و اگر سازمان و حج و زیارت تعداد زائران اعزامی به عراق را افزایش دهد، شیفت‌های درمانگاهی اضافه خواهدشد.

وی افزود: در صورتی که تعداد زائران اعزامی به عراق به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و لازم باشد تعداد درمانگاه‌‌های ایرانی افزایش پیدا کند، آمادگی این کار وجود دارد.

انتهای پیام
captcha