اجرای 3 نماینده ایران و یادی از مرحوم حسن صفری
کد خبر: 4039750
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
مروری بر دومین رقابت‌های شب مسابقات بین‌المللی قرآن؛

اجرای 3 نماینده ایران و یادی از مرحوم حسن صفری

دومین شب رقابت‌های سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، 11 اسفندماه با اجرای سه نماینده کشورمان، امیدرضا رحیمی؛ حافظ روشندل، هادی موحدامین؛ قاری در بخش آقایان و امیرعلی یادگاری؛ دانش‌آموز راه‌یافته به هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام در رشته قرائت، در کنار هشت شرکت‌کننده دیگر کشورها، همراه بود.

مسابقات بین المللی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین شب این رقابت‌ها با تلاوت قاری افتخاری سیداحمد مقیمی آغاز شد و پس از پخش کلیپ معرفی هیئت داوران مسابقات، طبق برنامه با اجرای محمدصادق محمدی، قاری دانش‌آموز پایه دوازدهم از کشور افغانستان و راه‌یافته به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، جنبه رسمی پیدا کرد. این قاری نوجوان در کنار قرائت قرآن عکاسی و به صورت حرفه‌ای ورزش فوتسال را دنبال می‌کند.  

در ادامه کلیپ پاسخ حمزه فهزی، حافظ کل قرآن کریم و نماینده آمریکا به سؤالات هیئت داوران پخش شد. فهزی دانشجوی سال چهارم مهندسی مکانیک و دارنده رتبه دوم در مسابقات قرآن کرواسی است.

سومین شرکت کنننده دانش‌آموز راه‌یافته به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام در رشته حفظ کل از ساحل عاج، صو ابراهیم بود. او رتبه‌های متعددی را در مسابقات قرآن در رشته حفظ کسب کرده است.

سپس حاضران در سالن حوزه هنری و دنبال‌کنندگان مسابقات از طریق صداوسیما و فضای مجازی، اجرای مرتل کشور الجزایر را شنیدند. موسی سفانی، دانشجوی سال اول کارشناسی علوم قرآن و تفسیر است که شرکت‌کننده چهارم بود.

اجرای 3 نماینده ایران و یادی از مرحوم حسن صفری

بنابر گزارش ایکنا، پنجمین شرکت‌کننده صالح احمد تکریم، دانش‌آموز بنگلادشی راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام بود. او حافظ کل و متولد سال 2008 میلادی است و در حال حاضر مشغول به تحصیل در پایه اول دبیرستان است. احمد تکریم در کنار تحصیل در مدرسه، مشغول یادگیری زبان فارسی است.

سرانجام نوبت به پخش فایل پاسخگویی نماینده جمهوری اسلامی ایران در بخش روشندلان، در رشته حفظ کل رسید. امیدرضا رحیمی که کسب رتبه دوم این مسابقات را در کارنامه فعالیت خود در سال 97 دارد، اینک با تلاش توانسته تا مرحله نهایی این دوره از مسابقات بین‌المللی پیش بیاید تا بلکه بتواند بر روی سکوی نخست بایستد. رحیمی حافظ کل قرآن روشندل کشورمان متولد سال 77 است و در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق است.

در پایان بخش نخست دومین شب مسابقات، گفت‌وگوی صمیمی بهزاد احمدی از مجریان قرآنی کشور با حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه بود. وی با اشاره به اینکه مجموع اعضای ستاد برگزاری مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور با عوامل سازمان صداوسیما بیش از 200 نفر هستند، گفت: استرس برگزاری هرچه بهتر مسابقات همیشه شامل حال اعضای ستاد بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه پس از پایان مسابقات خیلی زود حس دلتنگی برای شور و شوق این ایام و نیز حس شیرین و طراوات ایجاد شده میان مردم پیش می‌آید، یادی از ایام حضورش در مسابقات به عنوان متسابق کرد و افزود: روزگاری به عنوان شرکت‌کننده در مسابقات اوقاف حضور داشتم و آخرین بار مسابقات مدیحه سرایی سازمان اوقاف سال 92 بود که در سالن اجلاس سران به اتفاق گروه همسرایی‌مان قطعه‌ای را اجرا کردیم.

اجرای 3 نماینده ایران و یادی از مرحوم حسن صفری

مجیدی مهر با آرزوی اینکه سال آینده با ریشه‌کنی کرونا شاهد برگزاری حضوری مسابقات باشیم تا متسابقان با جاذبه‌های فرهنگی و دینی کشورمان بیشتر آشنا شوند، بیان کرد: هنگامی که شرکت‌کننده بودم به همه چیز مسابقات معترض بودم، اما امروز که در کسوت خادم قرآن در ستاد برگزاری مسابقات هستم، دوست دارم به آن زمان بازگردم تا از افرادی که به آنها غر می‌زدم، حلالیت بطلبم، این اعتقاد قلبی‌ام است.

وی با اشاره به استرسی که در ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات وجود دارد، اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی به جز اهمیتش برای نظام با بازتاب گسترده در حوزه بین‌الملل گره خورده است و به دلیل زنده بودن برنامه احتمال رخداد و اتفاقاتی هست که قابل پیش‌بینی نیست اما نباید از لطف و تفضل خداوند غافل بود و عزیزان ستاد تلاش می‌کنند که مسابقات به نحو احسن برگزار شود.

سپس از مرحوم حسن صفری، فعال قرآنی و آهنگ‌ساز قطعات متعدد تواشیح که به تازگی از دنیا رفته است، یاد شد. در ادامه تلفیق گروه همسرایی انوارالهدی و معراج شهر قم (که به دلیل نقص فنی در نخستین روز مسابقات از اجرا بازماندند) قطعه‌ای را اجرا کردند که با همراه داشتن عکسی از مرحوم حسن صفری، ثواب اجرای‌شان را به روح مرحوم صفری هدیه کردند.

شرکت‌کننده هفتم روز 11 اسفندماه، هادی موحدامین، راه‌یافته به رشته قرائت سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بود. وی متولد سال 1362 است. موحدامین، قاری خوش‌خوان و معلم خوشنویسی است که دارنده مدرک کارشناسی رشته اقتصاد است. او در حال حاضر حافظ 15 جزء از کلام وحی است.  

سرانجام طبق جدول برنامه، نوبت به پخش اجرای نماینده کشور اوگاندا در رشته حفظ کل رسید. امان عادل علی متولد سال 1998 میلادی است. وی در مقطع کارشناسی تحصیلات را ادامه داده و توانسته رتبه دوم را در مسابقات قرآن کریم کشور تانزانیا کسب کند.

بنابر گزارش ایکنا در ادامه فایل تلاوت نماینده کشور لیبی در رشته ترتیل پخش شد. در سوابق قرآنی حمزه محمد المصراتی کسب رتبه دوم مسابقات قرآن الجزایر است. وی دانش آموخته از مؤسسه فنون و هنر ترابلس است.

شرکت‌کننده دهم شب دوم محمد وجاهت رضا، نماینده کشور پاکستان در رشته قرائت تحقیق بود. او متولد 1989 میلادی و دارنده مدرک فوق لیسانس رشته اقتصاد است. این قاری در کشور پاکستان به عنوان معلم قرآن فعالیت می‌کند. وی دارنده رتبه نخست رسته قرائت در کشور خود است.

پایان‌بخش اجراهای دومین شب مسابقات، تلاوت دیگر نماینده ایران امیرعلی یادگاری، قاری دانش‌آموز کشورمان بود. وی از عنفوان کودکی به اتفاق پدرش استاد مصطفی یادگاری در جلسات قرآن شرکت می‌کرد. امیرعلی علاوه بر درخشش در رشته قرائت به صورت حرفه‌ای رشته بسکتبال را دنبال می‌کند.  

اجرای 3 نماینده ایران و یادی از مرحوم حسن صفری

حضور و همراهی دو استاد هنرمند، خطاط، نقاش و حافظ کل قرآن؛ مهدی محرم‌زاده و ساعدی برای خلق آثار هنری در کنار دو مجری توانمند احمدنجف و محمدهادی صلح‌جو از موارد اجرا شده هر شب است که اثر این هنرمندان، هر شب به نمایش گذاشته می‌شود و این آثار هنری در پایان مسابقات به شخصیت برجسته جهان اسلام اهدا خواهد شد.

حضور مصطفی صدرزاده، مدیر اسبق رادیو قرآن، اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آمورش و پرورش، قبادی از فعالان قرآنی و سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن از جمله حاضران در دومین شب سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بودند.

حسن‌ختام دومین شب سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، اجرای گروه حبل المتین زنجان؛ حائز رتبه نخست چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بود.

یادآوری می‌شود مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تا 13 اسفندماه هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۲:۳۰ در سالن حوزه هنری درحال برگزاری است. 

انتهای پیام
captcha