آداب برآورده ساختن حوائج دیگران در کلام امام کاظم(ع)
کد خبر: 4039280
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
نماینده جامعةالمصطفی در پاکستان تبیین کرد:

آداب برآورده ساختن حوائج دیگران در کلام امام کاظم(ع)

نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در اسلام آباد با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع)، گفت: مُهری که خدا به اعمال ما می‌زند، به جهت، برآوردن حوائج برادران دینی و خوبی کردن به برادران محتاج است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن دادسرشت تهرانی، نماینده المصطفی در پاکستان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن دادسرشت تهرانی، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در پاکستان، هشتم اسفند طی سخنانی به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) که در نمازخانه ساختمان ستادی المصطفی برگزار شد، با اشاره به نعمت‌های خداوند که بشر را احاطه کرده است، افزود: برخی نعمت‌ها، گوارا هستند مانند؛ سلامتی، فرزند صالح و. با این حال، گاهی نعمت‌ها به ظاهر، گوارای وجود ما نیست، مانند؛ بیماری، فقر و داغ عزیزان، ولی چنین اموری نعمت به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: یکی از نعمت‌های خدا حوائج مردم است که به سوی ما می‌آید، در حدیث می‌خوانیم که مراجعه افراد محتاج به شما، رحمت خدا، فرستاده خدا و ولی خداست؛ نباید از این فرستاده خدا ملول شویم، زیرا نعمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی ادامه داد: احادیث ائمه(ع) گوهر‌های ناب عرش الهی‌اند که خدا به واسطه اهل‌بیت(ع) در اختیار ما گذاشته است، بسیاری از معارف، تجربی نیست. یکی از این معارف، احادیث ائمه(ع) است که خدا بدین وسیله به گوش بشریت رسانده است.

وی به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند: «مُهری که خدا به اعمال ما می‌زند، به جهت برآوردن حوائج برادران دینی و خوبی کردن به برادران محتاج است. اگر به ادای حوائج برادران دینی بی‌توجه باشیم و به این کار اهتمام نورزیم، خداوند اعمالمان را قبول نمی‌کند».

آداب برآورده ساختن حوائج دیگران

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، با اشاره به حدیث دیگری از امام معصوم(ع)، اظهار کرد: براساس این حدیث، مزد کمک به نیازمندان، دستگیری از آنان و رفع حوائج برادران ایمانی، همجواری با ائمه(ع) در روز قیامت است.

وی، خرسند نمودن محتاجان را هم‌ردیف رضایت خدا و پیامبر(ص) دانست و با اشاره به آداب برآورده ساختن حوائج دیگران ابراز کرد: در این زمینه، سه ادب را باید رعایت کنیم؛ «خدمت خود را به دیگران کم برشماریم»، در این صورت، خدمت ما بزرگ می‌شود. همچنین «آن را بپوشانیم و مخفیانه انجام دهیم» تا خدا آن را آشکار کند. افزون بر این، لازم است در«قضای حوائج دیگران بشتابیم» تا دلنشین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی بیان کرد: کسانی که می‌توانند حاجت کسی را برآورده سازند یا برای رفع آن پادرمیانی کنند، ولی دریغ می‌ورزند، طبق حدیث معصومان(ع)، در روز قیامت سیاه‌چهره محشور می‌شوند، در حالی که خدا دستانشان را به گردنشان آویزان کرده، می‌فرمایند: «این‌ها کسانی هستند که در دنیا به خدا و پیامبر(ص) خیانت کردند».

در پایان مراسم، حاضران از مداحی مداح اهل‌بیت(ع) در رثای امام موسی کاظم(ع) بهره‌مند شدند.

انتهای پیام
captcha